Etyka intymności w reportażu filmowym – granice lub horyzonty widzenia
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.3843Słowa kluczowe:
etyka, intymność, reportaż filmowy, kod obrazowy, obraz, komunikatAbstrakt
Etyka intymności w reportażu filmowym – granice lub horyzonty widzenia. Ekspansja kodu obrazowego jako determinującego tworzywa komunikatów w zmediatyzowanej rzeczywistości pociąga za sobą istotne zmiany na wielu płaszczyznach życia społeczeństwa cyfrowego. Szybkość działania obrazu i silna perswazja komunikatów obrazowych, która wynika z wrażenia niepodważalności autentyczności, więzi z prawdą interpretowanej przez człowieka jako odbicie faktów czy rzeczywistości faktycznej, staje się narzędziem w sferze biznesu, mediów, polityki czy życia prywatnego. Stają się one narzędziem, które przekonuje do „kupowania”, „oglądania”, „odbierania”, do „wybrania”, do „atrakcyjności”. Celem niniejszego artykułu jest próba pokazania niektórych etycznych aspektów intymności przedstawianej w reportażu filmowym. Analizy są próbą odpowiedzi na pytanie, czy etyka stanowi granice, czy też horyzonty widzenia w przestawianiu intymności w reportażu filmowym.
Bibliografia
Drożdż M., Osoba i media – personalistyczne uwarunkowania komunikacji, w: Nie lękajcie się. Jan Paweł II i media, red. A. Baczyński, M. Drożdż, Kraków 2011, s. 22–37.
Ingarden R., Szkice z filozofii literatury, Kraków 2000.
Tischner J., Myślenie według wartości, Kraków 2000.
Wojciszke B., Psychologia miłości. Namiętność, intymność, zaangażowanie, Gdańsk 2003, s. 58.
Woźniak W., Moralne dyskursy mediatyzacji, „Zeszyty Prasoznawcze” 58 (2015) nr 1, s. 89–101.
https://vod.tvp.pl/website/czasem-snie-ze-latam,30742026 (06.08.2019).
https://krakow.tvp.pl/1468889/niech-zyje/! (06.08.2019).
https://krakow.tvp.pl/24865807/nad-ziemia (06.08.2019).
https://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/artmix/27823 (08.08.2019).
https://sjp.pwn.pl/sjp/intymnosc;2466780.html (06.07.2019).
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.