Etyka intymności w reportażu filmowym – granice lub horyzonty widzenia
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.3843Słowa kluczowe:
etyka, intymność, reportaż filmowy, kod obrazowy, obraz, komunikatAbstrakt
Etyka intymności w reportażu filmowym – granice lub horyzonty widzenia. Ekspansja kodu obrazowego jako determinującego tworzywa komunikatów w zmediatyzowanej rzeczywistości pociąga za sobą istotne zmiany na wielu płaszczyznach życia społeczeństwa cyfrowego. Szybkość działania obrazu i silna perswazja komunikatów obrazowych, która wynika z wrażenia niepodważalności autentyczności, więzi z prawdą interpretowanej przez człowieka jako odbicie faktów czy rzeczywistości faktycznej, staje się narzędziem w sferze biznesu, mediów, polityki czy życia prywatnego. Stają się one narzędziem, które przekonuje do „kupowania”, „oglądania”, „odbierania”, do „wybrania”, do „atrakcyjności”. Celem niniejszego artykułu jest próba pokazania niektórych etycznych aspektów intymności przedstawianej w reportażu filmowym. Analizy są próbą odpowiedzi na pytanie, czy etyka stanowi granice, czy też horyzonty widzenia w przestawianiu intymności w reportażu filmowym.
Bibliografia
Drożdż M., Osoba i media – personalistyczne uwarunkowania komunikacji, w: Nie lękajcie się. Jan Paweł II i media, red. A. Baczyński, M. Drożdż, Kraków 2011, s. 22–37.
Ingarden R., Szkice z filozofii literatury, Kraków 2000.
Tischner J., Myślenie według wartości, Kraków 2000.
Wojciszke B., Psychologia miłości. Namiętność, intymność, zaangażowanie, Gdańsk 2003, s. 58.
Woźniak W., Moralne dyskursy mediatyzacji, „Zeszyty Prasoznawcze” 58 (2015) nr 1, s. 89–101.
https://vod.tvp.pl/website/czasem-snie-ze-latam,30742026 (06.08.2019).
https://krakow.tvp.pl/1468889/niech-zyje/! (06.08.2019).
https://krakow.tvp.pl/24865807/nad-ziemia (06.08.2019).
https://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/artmix/27823 (08.08.2019).
https://sjp.pwn.pl/sjp/intymnosc;2466780.html (06.07.2019).
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.