Ethics of intimacy in film reportage – boundaries or horizons of vision
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.3843Keywords:
ethics, intimacy, film reportage, image code, image, messageAbstract
Ethics of intimacy in film reportage – boundaries or horizons of vision. The expansion of the image code as a determinant of the material of messages in a mediated reality entails significant changes on many levels of digital society life. The speed of the image and strong persuasion of image messages, which results from the impression of the unquestionable authenticity, the bond with the truth interpreted by man as a reflection of facts or actual reality, becomes a tool in the sphere of business, media, politics and private life. They become a tool that persuades people to ”buy”, ”watch”, ”receive”, ”choose”, ”attract”. The aim of this article is to try to show some ethical aspects of the intimacy presented in the film reportage. The analyzes are an attempt to answer the question whether ethics constitutes limits or horizons of vision in presenting intimacy in a film
reportage.
References
Drożdż M., Osoba i media – personalistyczne uwarunkowania komunikacji, w: Nie lękajcie się. Jan Paweł II i media, red. A. Baczyński, M. Drożdż, Kraków 2011, s. 22–37.
Ingarden R., Szkice z filozofii literatury, Kraków 2000.
Tischner J., Myślenie według wartości, Kraków 2000.
Wojciszke B., Psychologia miłości. Namiętność, intymność, zaangażowanie, Gdańsk 2003, s. 58.
Woźniak W., Moralne dyskursy mediatyzacji, „Zeszyty Prasoznawcze” 58 (2015) nr 1, s. 89–101.
https://vod.tvp.pl/website/czasem-snie-ze-latam,30742026 (06.08.2019).
https://krakow.tvp.pl/1468889/niech-zyje/! (06.08.2019).
https://krakow.tvp.pl/24865807/nad-ziemia (06.08.2019).
https://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/artmix/27823 (08.08.2019).
https://sjp.pwn.pl/sjp/intymnosc;2466780.html (06.07.2019).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.