Strategie public relations jako narzędzie integracji w budowaniu wspólnoty Kościoła katolickiego
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.760Słowa kluczowe:
konwergencja symboliczna, inkulturacja, amalgamacja kulturowa, marketingAbstrakt
W niniejszym artykule podjęto próbę opisu działalności trzech wielkich postaci Kościoła: św. Pawła z Tarsu, Jana Pawła II oraz papieża Franciszka w zakresie podejmowanych przez nich relacji z otoczeniem. Inspiracją do podjęcia tego tematu były tezy zawarte w adhortacji obecnego papieża Evangelii gaudium oraz umieszczone w niej odwołania do wspomnianych postaci. Konieczność koegzystencji obu przestrzeni – środków masowego przekazu oraz Kościoła w pełnieniu posłannictwa misyjnego została dostrzeżona przed laty, ale współcześnie, w dobie nowych mediów i szybkich przeobrażeń technologicznych, realizuje się ona w wymiarze operacyjnym, także w obszarze public relations rozumianym jako sztuka osiągania harmonii z otoczeniem poprzez wzajemne porozumienie oparte na zasadach etycznych oraz prawdziwej i pełnej informacji. Opis dostępnych narzędzi oraz sposób ich użycia na gruncie ewangelizacji są podstawą stwierdzenia, iż każdorazowo w przypadku wymienionych postaci mamy do czynienia z twórczym procesem „inkulturacji Ewangelii”, a mierzalne efekty tej aktywności są wypadkową wiedzy, wrażliwości, motywacji i charyzmy duchowych przewodników Kościoła.Bibliografia
Altkorn J., Podstawy marketingu, Kraków, 2004.
Bączek J. B., Psychologia eventów, Warszawa 2011.
Benedykt XVI, Homilia z 3 VI 2006 r., „L’Osservatore Romano” wyd. pol. 8 (2006), s. 9.
Benedykt XVI, Przemówienie do Kurii Rzymskiej (21 grudnia 2012), „Acta Apostolicae Sedis” 105 (2013), s. 51.
Black S., Public relations, przeł. I. Chlewińska, Kraków 2001.
Bormann E. G., Making communication and group decision making, [w:] Communication and group decision, ed. R. Y. Hirokawa, M. Scott Pool, Thousand Oaks 1996, s. 81–88.
Budzyński W., Public relations. Zarządzanie reputacją firmy, Warszawa 2005.
Cenker A. E., Public relations, Poznań 2000.
Cymanow P., Ocena systemu komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej organizacji samorządowej, „Folia Universitatis Agriculturae Steninensis” 267 (2008) 53, s. 29.
Drążek C., Ewangelizacja przez media w nauczaniu Jana Pawła II, www.opoka.org.pl/biblioteka/T/TA/TAP/media_nau_jp2.html (17.11.2014).
Drożdż M., Etyczne orientacje w mediosferze, Kielce 2006.
Drożdż M., Potrzeba edukacji medialnej i dziennikarskiej według ks. prof. Antoniego Lewka w duchu Magisterium Ecclesiae, „Kultura – Media – Teologia” 8 (2012), s. 55–60.
Dziennikarstwo według Jana Pawła II, red. M. Miller, Warszawa 2008.
Filipek J., Tożsamość wizualna firmy, „Marketing i Rynek” 9 (1995), s. 11.
Franciszek, Adhortacja apostolska Evangelii Gaudium.
Goban-Klas T., Wprowadzenie, [w:], Odchodzenie Jana Pawła II do Domu Ojca w polskich mediach, red. J. Olędzki, L. Dyczewski, A. Lewek, Katowice 2008, IV s. okładki.
Goffman E., Rytuał interakcyjny, tłum. A. Szulżycka, Warszawa 2006.
Internet i Kościół, red. J. Kloch, Warszawa 2011.
Jan Paweł II, enc. Redemptoris missio.
Jaklewicz T., Czy Jezus potrzebuje reklamy – rozmowa z Moniką Przybysz, „Gość Niedzielny” 36 (2012), s. 28.
Jan Paweł II, Audiencja generalna z 21 II 1979 r., [w:] Nauczanie Papieskie, 2, cz. 1, 1979, Poznań 1990, s. 177.
Jan Paweł II, Przemówienie do kierownictwa UNDA, „Insegnamenti di Giovanni Paolo II” I (1978), s. 64–69.
Jan Paweł II, Przemówienie do Papieskiej Komisji Środków Społecznego Przekazu z 27 II 1986 r., „L’Osservatore Romano” wyd. pol. 2 (1986), s. 32.
Jan Paweł II, Środki przekazu cenną pomocą dla tych, którzy szukają Ojca – orędzie na 33. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, Watykan 1999.
Jaskowska B., O kulturze konwergencji słów kilka, „Biuletyn EBIB” 1 (2008), www.ebib.info/2008/92/a.php?jaskowska (15.03.2009).
Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, tłum. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Warszawa 2006.
Jones E. E., Ingratiation: a social psychological analysis, New York 1964.
Kiełtyka L., Komunikacja w zarządzaniu: techniki, narzędzia i formy przekazu informacji, Warszawa 2002.
Kopecka-Piech K., Koncepcje konwergencji mediów, „Studia Medioznawcze” 46 (2011) 3, s. 11–26.
Kulig J., Posłannictwo twórców przekazu medialnego w świetle nauczania Jana Pawła II, Lublin 2010.
Media i dziennikarstwo w nauczaniu Jana Pawła II, red. A. Lewek, Warszawa 2008.
Longosz S., Symbole wiary, [w:] Leksykon teologii fundamentalnej, red. M. Rusecki i in., Lublin–Kraków 2002, s. 1163–1164.
Maruszak P., Lobbing jako narzędzie public relations – etyk(iet)a działania, „iNFOTEZY” vol. 3 (2013) 1, www.ujk.edu.pl/infotezy/ojs/index.php/infotezy/article/view/61/187 (04.01.2014).
Media w Kościele i Kościół w mediach. Edukacja medialna, dziennikarska i w zakresie public relations oraz zastosowania Web 2.0 w Kościele w Polsce, red. J. Kloch, M. Przybysz, Katowice 2012.
Misztal W., Duchowość mediów i relacji społecznych: nauczanie Jana Pawła II i nowe kierunki rozwoju duchowości, www.upjp2.edu.pl/download/ss5_1b.pdf (07.12.2013).
Norwid C. K., Pisma wszystkie, oprac. J. W. Gomulicki, t. I–XI, Warszawa 1971–1976, s. 432.
Ogilvy D., Wyznania człowieka reklamy, tłum. W. Madej, Warszawa 2000.
Orędzia papieskie na Światowe Dni Komunikacji Społecznej 1967–2002, oprac. M. Lis, Częstochowa 2002.
Parzyszek C., Treść pojęcia „nowa ewangelizacja” według Jana Pawła II, „Kultura – Media – Teologia” 2 (2010), s. 135.
Parzyszek C., „Współczesny świat” i „współczesny człowiek” – wyzwanie dla formacji, [w:] Formacja dzisiaj do życia konsekrowanego jutra, Warszawa–Wrocław 2002, s. 19–51 (Biblioteka Życia Konsekrowanego, 2).
Paweł VI, Encyklika Ecclesiam suam.
Paul J., Kapoor R., International marketing: text and cases, New Delhi 2008.
PR a społeczne zaangażowanie biznesu, czyli jak budować relacje z grupami niezbędnymi do funk-cjonowania firmy i realnie zmieniać świat na lepsze, red. A. Golewska-Stafiej, Warszawa 2004, s. 89.
Rowiński T., Czy papież Franciszek ma PR-owców?, www.fronda.pl/a/czy-papiez-franciszek-ma-pr-owcow-nasz-wywiad,30491.html (07.01.2014).
Russel J. T., Lane W. R., Reklama według Ottona Kleppnera, tłum. Biuro Tłumaczeń „The Mission”, Warszawa 2000.
Seitel F. P., Public relations w praktyce, tłum. M. Albigowski, J. F. Dąbrowski, A. Święch, Warszawa 2003.
Sztompka P., Socjologia zmian społecznych, Kraków 2005.
www.fhucichoccy.pl (15.07.2013).
Tworzydło D., Wizerunkowe aspekty funkcjonowania instytucji oraz fundacji kościelnych, www.proto.pl/PR/Pdf/wizerunkek_instytucji_kosielnych.pdf (12.12.2013).
Wysocka A., Wiścicki T., Wojciechowski K., Dekret o środkach społecznego przekazywania myśli. Potrzeba wierzących profesjonalistów – wywiad z bp. Janem Chrapkiem, www.mateusz.pl/ksiazki/dszp/dszp-03-Chrapek.htm (21.12.2013).
Zimbardo P. G., Psychologia i życie, przeł. E. Czerniawska, Warszawa 1999.
Żbikowska A., Public relations, Warszawa 2005.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Klaudia Cymanow-Sosin
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.