Public relations strategies as an integrative tool in building the community of the Catholic Church

Authors

  • Klaudia Cymanow-Sosin Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/ssc.760

Keywords:

public relations, media relations, corporate identity, event marketing, symbolic convergence theory, inculturation, cultural amalgamation

Abstract

In this article an attempt has been made to describe the activity of three significant figures in the history of Church: St. Paul of Tarsus, John Paul II and pope Francis as regards the relationships they try to establish with their environment. The inspiration for this work have been the propositions expressed in the exhortation of the present pope Evangelii gaudium and the references to the two abovementioned figures in this text. The need for the two areas to coexist – mass media and the Church – in fulfilling the mission was noticed some time ago, but nowadays, in the era of the modern media and fast technological transformations this need is realized in the operational dimension, also in the area of public relations. Reaching for the available tools and the way these tools are used on the grounds of evangelism are the basis for the main proposal of this article that each time in case of the abovementioned figures we are faced with the creative process of “Gospel inculturation”, and measurable outcomes of this activity are a component of knowledge, sensitivity, motivation and charisma of the spiritual leaders of the Church.

References

Altkorn J., Podstawy marketingu, Kraków, 2004.

Bączek J. B., Psychologia eventów, Warszawa 2011.

Benedykt XVI, Homilia z 3 VI 2006 r., „L’Osservatore Romano” wyd. pol. 8 (2006), s. 9.

Benedykt XVI, Przemówienie do Kurii Rzymskiej (21 grudnia 2012), „Acta Apostolicae Sedis” 105 (2013), s. 51.

Black S., Public relations, przeł. I. Chlewińska, Kraków 2001.

Bormann E. G., Making communication and group decision making, [w:] Communication and group decision, ed. R. Y. Hirokawa, M. Scott Pool, Thousand Oaks 1996, s. 81–88.

Budzyński W., Public relations. Zarządzanie reputacją firmy, Warszawa 2005.

Cenker A. E., Public relations, Poznań 2000.

Cymanow P., Ocena systemu komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej organizacji samorządowej, „Folia Universitatis Agriculturae Steninensis” 267 (2008) 53, s. 29.

Drążek C., Ewangelizacja przez media w nauczaniu Jana Pawła II, www.opoka.org.pl/biblioteka/T/TA/TAP/media_nau_jp2.html (17.11.2014).

Drożdż M., Etyczne orientacje w mediosferze, Kielce 2006.

Drożdż M., Potrzeba edukacji medialnej i dziennikarskiej według ks. prof. Antoniego Lewka w duchu Magisterium Ecclesiae, „Kultura – Media – Teologia” 8 (2012), s. 55–60.

Dziennikarstwo według Jana Pawła II, red. M. Miller, Warszawa 2008.

Filipek J., Tożsamość wizualna firmy, „Marketing i Rynek” 9 (1995), s. 11.

Franciszek, Adhortacja apostolska Evangelii Gaudium.

Goban-Klas T., Wprowadzenie, [w:], Odchodzenie Jana Pawła II do Domu Ojca w polskich mediach, red. J. Olędzki, L. Dyczewski, A. Lewek, Katowice 2008, IV s. okładki.

Goffman E., Rytuał interakcyjny, tłum. A. Szulżycka, Warszawa 2006.

Internet i Kościół, red. J. Kloch, Warszawa 2011.

Jan Paweł II, enc. Redemptoris missio.

Jaklewicz T., Czy Jezus potrzebuje reklamy – rozmowa z Moniką Przybysz, „Gość Niedzielny” 36 (2012), s. 28.

Jan Paweł II, Audiencja generalna z 21 II 1979 r., [w:] Nauczanie Papieskie, 2, cz. 1, 1979, Poznań 1990, s. 177.

Jan Paweł II, Przemówienie do kierownictwa UNDA, „Insegnamenti di Giovanni Paolo II” I (1978), s. 64–69.

Jan Paweł II, Przemówienie do Papieskiej Komisji Środków Społecznego Przekazu z 27 II 1986 r., „L’Osservatore Romano” wyd. pol. 2 (1986), s. 32.

Jan Paweł II, Środki przekazu cenną pomocą dla tych, którzy szukają Ojca – orędzie na 33. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, Watykan 1999.

Jaskowska B., O kulturze konwergencji słów kilka, „Biuletyn EBIB” 1 (2008), www.ebib.info/2008/92/a.php?jaskowska (15.03.2009).

Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, tłum. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Warszawa 2006.

Jones E. E., Ingratiation: a social psychological analysis, New York 1964.

Kiełtyka L., Komunikacja w zarządzaniu: techniki, narzędzia i formy przekazu informacji, Warszawa 2002.

Kopecka-Piech K., Koncepcje konwergencji mediów, „Studia Medioznawcze” 46 (2011) 3, s. 11–26.

Kulig J., Posłannictwo twórców przekazu medialnego w świetle nauczania Jana Pawła II, Lublin 2010.

Media i dziennikarstwo w nauczaniu Jana Pawła II, red. A. Lewek, Warszawa 2008.

Longosz S., Symbole wiary, [w:] Leksykon teologii fundamentalnej, red. M. Rusecki i in., Lublin–Kraków 2002, s. 1163–1164.

Maruszak P., Lobbing jako narzędzie public relations – etyk(iet)a działania, „iNFOTEZY” vol. 3 (2013) 1, www.ujk.edu.pl/infotezy/ojs/index.php/infotezy/article/view/61/187 (04.01.2014).

Media w Kościele i Kościół w mediach. Edukacja medialna, dziennikarska i w zakresie public relations oraz zastosowania Web 2.0 w Kościele w Polsce, red. J. Kloch, M. Przybysz, Katowice 2012.

Misztal W., Duchowość mediów i relacji społecznych: nauczanie Jana Pawła II i nowe kierunki rozwoju duchowości, www.upjp2.edu.pl/download/ss5_1b.pdf (07.12.2013).

Norwid C. K., Pisma wszystkie, oprac. J. W. Gomulicki, t. I–XI, Warszawa 1971–1976, s. 432.

Ogilvy D., Wyznania człowieka reklamy, tłum. W. Madej, Warszawa 2000.

Orędzia papieskie na Światowe Dni Komunikacji Społecznej 1967–2002, oprac. M. Lis, Częstochowa 2002.

Parzyszek C., Treść pojęcia „nowa ewangelizacja” według Jana Pawła II, „Kultura – Media – Teologia” 2 (2010), s. 135.

Parzyszek C., „Współczesny świat” i „współczesny człowiek” – wyzwanie dla formacji, [w:] Formacja dzisiaj do życia konsekrowanego jutra, Warszawa–Wrocław 2002, s. 19–51 (Biblioteka Życia Konsekrowanego, 2).

Paweł VI, Encyklika Ecclesiam suam.

Paul J., Kapoor R., International marketing: text and cases, New Delhi 2008.

PR a społeczne zaangażowanie biznesu, czyli jak budować relacje z grupami niezbędnymi do funk-cjonowania firmy i realnie zmieniać świat na lepsze, red. A. Golewska-Stafiej, Warszawa 2004, s. 89.

Rowiński T., Czy papież Franciszek ma PR-owców?, www.fronda.pl/a/czy-papiez-franciszek-ma-pr-owcow-nasz-wywiad,30491.html (07.01.2014).

Russel J. T., Lane W. R., Reklama według Ottona Kleppnera, tłum. Biuro Tłumaczeń „The Mission”, Warszawa 2000.

Seitel F. P., Public relations w praktyce, tłum. M. Albigowski, J. F. Dąbrowski, A. Święch, Warszawa 2003.

Sztompka P., Socjologia zmian społecznych, Kraków 2005.

www.fhucichoccy.pl (15.07.2013).

Tworzydło D., Wizerunkowe aspekty funkcjonowania instytucji oraz fundacji kościelnych, www.proto.pl/PR/Pdf/wizerunkek_instytucji_kosielnych.pdf (12.12.2013).

Wysocka A., Wiścicki T., Wojciechowski K., Dekret o środkach społecznego przekazywania myśli. Potrzeba wierzących profesjonalistów – wywiad z bp. Janem Chrapkiem, www.mateusz.pl/ksiazki/dszp/dszp-03-Chrapek.htm (21.12.2013).

Zimbardo P. G., Psychologia i życie, przeł. E. Czerniawska, Warszawa 1999.

Żbikowska A., Public relations, Warszawa 2005.

Downloads

Published

2014-06-01

Issue

Section

Dział tematyczny