Zagadnienia tożsamości wspólnoty w środowisku wielokulturowym postrzeganej z perspektywy społeczności ponadgimnazjalnych szkół pszczyńskich
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.761Słowa kluczowe:
tożsamość, tolerancja, dialog, edukacja międzykulturowa, formy i metody działalności wspólnoty lokalnej w PszczynieAbstrakt
W dobie współczesnych przemian społeczno-kulturowych zaistniała potrzeba założeń programowych, które ukazywałyby pluralizm kulturowy i wyznaniowy wśród uczniów. Ta narastająca świadomość istniejących różnych wspólnot jest jednym z powodów, by edukacji przypisać znaczącą rolę w kształtowaniu modelu życia opartego na współdziałaniu jednostek i społeczności, całych społeczeństw – bez niszczących konfliktów narodowościowych, etnicznych, religijnych i kulturowych. Funkcjonowanie w zróżnicowanym kulturowo środowisku sprawia, że przyjmujemy charakterystyczny styl życia, zachowania i postępowania, czerpiąc więcej niż z jednego źródła kultury, przyswajając mniej lub bardziej świadomie różne wartości, bezpośrednio doświadczając innej kultury i wchodząc w bezpośrednie interakcje z jej reprezentantami. Zwyczaje, tradycje, folklor stanowią składnik rodzimej kultury każdego kraju, a zawarte w nich wzorce odgrywają bardzo ważną rolę w kształtowaniu tożsamości młodego człowieka. Należy ukazywać to, co piękne wokół nas. Uczyć doceniać, uczyć kochać i uczyć zachwycać się tym, co jest nam szczególnie bliskie. Wskazanie tego, co w regionie jest piękne, ciekawe i godne zaprezentowania, pozwala uczniom odczuć rdzenność tego regionu, a poprzez to wzbudzić przywiązanie i miłość do rodzinnej ziemi.Bibliografia
Dyoniziak R. i in., Społeczeństwo w procesie zmian. Zarys socjologii ogólnej, Kraków 1994.
Golka M., Socjologia kultury, Warszawa 2007 (Wykłady z Socjologii, 5).
Grzybowski P., Edukacja europejska – od wielokulturowości ku międzykulturowości. Koncepcje edukacji wielokulturowej i międzykulturowej w kontekście europejskim ze szczególnym uwzględnieniem środowiska frankofońskiego, Kraków 2007.
Hankiss E., Pułapki społeczne, tłum. T. Kulisiewicz, Warszawa 1986.
Jan Paweł II, Wychowanie jest pierwszym i zasadniczym zadaniem kultury (Przemówienie w siedzibie Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO), Paryż 2.06.1980), [w:] Wychowanie w nauczaniu Jana Pawła II (1978–1999), red. S. Urbański, Warszawa 2000, s. 130;
Kownacka J., Wychowanie patriotyczne w nauczaniu Jana Pawła II podczas pielgrzymek do Ojczyzny, „Studia Theologica Varsoviensia” 35 (1997) 1, s. 220–230.
Krzystolik-Niesyto S., Krajobrazy pszczyńskie, „Głos Pszczyński” 2003 (9), s. 10–11.
Lewowicki T., O badaniach społeczności pogranicza – od parcjalnych opisów ku elementom Teorii Zachowań Tożsamościowych, [w:] Edukacja międzykulturowa. W kręgu potrzeb, oczekiwań i stereotypów, red. J. Nikitorowicz, Białystok 1995, s. 13–27.
Lewowicki T., Poczucie tożsamości narodowej młodzieży – stałość – zmienność, [w:] Poczucie tożsamości narodowej młodzieży. Studium z pogranicza polsko-czeskiego, red. T. Lewowicki, Cieszyn 1994, s. 125–137.
Lipok-Bierwiaczonek M., Codzienność i świętowanie – w rodzinie i w społeczności lokalnej, [w:] Ziemia Pszczyńska, red. M. Lipok-Bierwiaczonek, Katowice 2007 (Śląskie Prace Etnograficzne, 3), s. 104–132.
Nikitorowicz J., Człowiek pogranicza jako efekt dialogu tożsamościowego w warunkach wielokulturowości, „Edukacja” 2009 (3), s. 9–18.
Nikitorowicz J., Zadania edukacji regionalnej i międzykulturowej w kreowaniu tożsamości kulturowej człowieka, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 48 (2008), s. 3–16.
Nikitorowicz J., Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania Edukacji międzykulturowej, Gdańsk 2005.
Nikitorowicz J., Ku tożsamości międzykulturowej, „Życie Szkoły” 61 (2005) 5, s. 8–14.
Nikitorowicz J., Tolerancja jako wartość w pracy nauczyciela w społeczeństwie wielokulturowym, „Chowanna” 44 (2000) 2, s. 62–74.
Nikitorowicz J., Typy tożsamości człowieka w społeczeństwie zróżnicowanym kulturowo, „Chowanna” 46 (2003) 1, s. 50–66.
Nikitorowicz J., Wymiary edukacji w dobie globalizacji (edukacja regionalna, wielokulturowa i międzykulturowa), [w:] O nowy humanizm w edukacji, red. J. Gajda, Kraków 2001, s. 320–335.
Nikitorowicz J., Projektowanie edukacji międzykulturowej w perspektywie demokratyzacji i integracji europejskiej, [w:] Edukacja międzykulturowa w wymiarze instytucjonalnym, red. J. Nikitorowicz, M. Sobecki, Białystok 1999, s. 25–32.
Nikitorowicz J., Tożsamość a akomodacja, „Studia Etnologiczne i Antropologiczne” 1997 (1), s. 168–175.
Nikitorowicz J., Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa, Białystok 1995.
Ogrodzka-Mazur E., Kompetencja aksjologiczna dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studium porównawcze środowisk zróżnicowanych kulturowo, Katowice 2007.
Ogrodzka-Mazur E., Szkoła na pograniczu a proces wychowania wielokulturowego, [w:] Edukacja międzykulturowa w wymiarze instytucjonalnym, red. J. Nikitorowicz, M. Sobecki, Białystok 1999, s. 113–119.
Skorowski H., Antropologiczno-etyczne aspekty regionalizmu, Warszawa 1990.
Sobecki M., Kształtowanie postaw wobec odmienności jako nowe zadanie wychowania, [w:] Edukacja międzykulturowa w wymiarze instytucjonalnym, red. J. Nikitorowicz, M. Sobecki, Białystok 1999, s. 91–98.
Świątkiewicz W., „Śląski gapa” – czyli o instytucie naukowym na Górnym Śląsku, „Śląsk” 15 (2009) 3 (161) s. 53–55.
Żebrokowa B., Metodologiczne problemy badań regionalnych, [w:] Symbole kulturowe, komunikacja społeczna, społeczności regionalne: studia, t. 1, pod red. I. Bukowskiej-Floreńskiej, Katowice 1995, s. 22–27.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Natalia Maria Ruman
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.