Issues of identity of the local community functioning perceived in a multicultural environment by post-secondary community schools in Pless (students, teachers and parents) – on the basis of their own
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.761Keywords:
identity, tolerance, dialogue, intercultural education, forms and methods of activity the local community in PlessAbstract
In the era of modern socio-cultural need for the program assumptions, which showed the cultural and religious pluralism among students. This growing awareness of the existing different communities is one of the reasons to education assign a significant role in shaping the life model based on the interaction of individuals and communities, entire societies – without destructive conflicts of national, ethnic, religious and cultural. Operating in a culturally diverse environment makes it assume a distinctive lifestyle, behavior and conduct, drawing from more than one source of culture, assimilating more or less consciously different values, directly experiencing other cultures and entering into direct interaction with its representatives. Customs, traditions, folklore, are a component of the native culture of each country, and they contain patterns play a very important role in shaping the identity of the young man. It should show what is beautiful around us. Learn to appreciate, learn to love and learn to delight in what is particularly close to us. Indication of what the region is beautiful, interesting and worthy of presentation allows students to feel earthness the region, and thus arouse affection and love for the native land.References
Dyoniziak R. i in., Społeczeństwo w procesie zmian. Zarys socjologii ogólnej, Kraków 1994.
Golka M., Socjologia kultury, Warszawa 2007 (Wykłady z Socjologii, 5).
Grzybowski P., Edukacja europejska – od wielokulturowości ku międzykulturowości. Koncepcje edukacji wielokulturowej i międzykulturowej w kontekście europejskim ze szczególnym uwzględnieniem środowiska frankofońskiego, Kraków 2007.
Hankiss E., Pułapki społeczne, tłum. T. Kulisiewicz, Warszawa 1986.
Jan Paweł II, Wychowanie jest pierwszym i zasadniczym zadaniem kultury (Przemówienie w siedzibie Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO), Paryż 2.06.1980), [w:] Wychowanie w nauczaniu Jana Pawła II (1978–1999), red. S. Urbański, Warszawa 2000, s. 130;
Kownacka J., Wychowanie patriotyczne w nauczaniu Jana Pawła II podczas pielgrzymek do Ojczyzny, „Studia Theologica Varsoviensia” 35 (1997) 1, s. 220–230.
Krzystolik-Niesyto S., Krajobrazy pszczyńskie, „Głos Pszczyński” 2003 (9), s. 10–11.
Lewowicki T., O badaniach społeczności pogranicza – od parcjalnych opisów ku elementom Teorii Zachowań Tożsamościowych, [w:] Edukacja międzykulturowa. W kręgu potrzeb, oczekiwań i stereotypów, red. J. Nikitorowicz, Białystok 1995, s. 13–27.
Lewowicki T., Poczucie tożsamości narodowej młodzieży – stałość – zmienność, [w:] Poczucie tożsamości narodowej młodzieży. Studium z pogranicza polsko-czeskiego, red. T. Lewowicki, Cieszyn 1994, s. 125–137.
Lipok-Bierwiaczonek M., Codzienność i świętowanie – w rodzinie i w społeczności lokalnej, [w:] Ziemia Pszczyńska, red. M. Lipok-Bierwiaczonek, Katowice 2007 (Śląskie Prace Etnograficzne, 3), s. 104–132.
Nikitorowicz J., Człowiek pogranicza jako efekt dialogu tożsamościowego w warunkach wielokulturowości, „Edukacja” 2009 (3), s. 9–18.
Nikitorowicz J., Zadania edukacji regionalnej i międzykulturowej w kreowaniu tożsamości kulturowej człowieka, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 48 (2008), s. 3–16.
Nikitorowicz J., Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania Edukacji międzykulturowej, Gdańsk 2005.
Nikitorowicz J., Ku tożsamości międzykulturowej, „Życie Szkoły” 61 (2005) 5, s. 8–14.
Nikitorowicz J., Tolerancja jako wartość w pracy nauczyciela w społeczeństwie wielokulturowym, „Chowanna” 44 (2000) 2, s. 62–74.
Nikitorowicz J., Typy tożsamości człowieka w społeczeństwie zróżnicowanym kulturowo, „Chowanna” 46 (2003) 1, s. 50–66.
Nikitorowicz J., Wymiary edukacji w dobie globalizacji (edukacja regionalna, wielokulturowa i międzykulturowa), [w:] O nowy humanizm w edukacji, red. J. Gajda, Kraków 2001, s. 320–335.
Nikitorowicz J., Projektowanie edukacji międzykulturowej w perspektywie demokratyzacji i integracji europejskiej, [w:] Edukacja międzykulturowa w wymiarze instytucjonalnym, red. J. Nikitorowicz, M. Sobecki, Białystok 1999, s. 25–32.
Nikitorowicz J., Tożsamość a akomodacja, „Studia Etnologiczne i Antropologiczne” 1997 (1), s. 168–175.
Nikitorowicz J., Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa, Białystok 1995.
Ogrodzka-Mazur E., Kompetencja aksjologiczna dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studium porównawcze środowisk zróżnicowanych kulturowo, Katowice 2007.
Ogrodzka-Mazur E., Szkoła na pograniczu a proces wychowania wielokulturowego, [w:] Edukacja międzykulturowa w wymiarze instytucjonalnym, red. J. Nikitorowicz, M. Sobecki, Białystok 1999, s. 113–119.
Skorowski H., Antropologiczno-etyczne aspekty regionalizmu, Warszawa 1990.
Sobecki M., Kształtowanie postaw wobec odmienności jako nowe zadanie wychowania, [w:] Edukacja międzykulturowa w wymiarze instytucjonalnym, red. J. Nikitorowicz, M. Sobecki, Białystok 1999, s. 91–98.
Świątkiewicz W., „Śląski gapa” – czyli o instytucie naukowym na Górnym Śląsku, „Śląsk” 15 (2009) 3 (161) s. 53–55.
Żebrokowa B., Metodologiczne problemy badań regionalnych, [w:] Symbole kulturowe, komunikacja społeczna, społeczności regionalne: studia, t. 1, pod red. I. Bukowskiej-Floreńskiej, Katowice 1995, s. 22–27.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Natalia Maria Ruman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.