Idea licznych beatyfikacji i kanonizacji w pedagogii Jana Pawła II
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.766Słowa kluczowe:
świętość, Jan Paweł II, wychowanie, beatyfikacja, kanonizacjaAbstrakt
Kościół od początku pielęgnował powołanie do świętości jako pełni życia chrześcijańskiego. Wychowanie do świętości może być realizowane na różne sposoby, wśród których osobisty przykład odgrywa wyjątkową rolę. Postacie świętych i błogosławionych są cenną pomocą w dojrzewaniu do pełni rozwoju człowieka. W nauczaniu Jana Pawła II pełnili oni bardzo ważną funkcje wychowawczą: przybliżali ideał świętości i stanowili zachętę do jego realizacji. Idea licznych beatyfikacji i kanonizacji realizowana przez świętego papieża ma więc znaczenie pedagogiczne. Realizacja zasad pedagogiki świętości jest zadaniem dla Kościoła, które warto przypomnieć w kontekście kanonizacji Jana Pawła II.Bibliografia
Bartoszewski G., Błogosławiony Jan Paweł II – promotor świętości, [w:] www.radiomaryja.pl (8.10.2013).
Chałas K., Wychowanie ku wartościom religijnym – elementy teorii i praktyki pedagogicznej, [w:] K. Chałas, J. Maj, Mariański J., Wychowanie ku wartościom religijnym. Elementy teorii i praktyki, Lublin–Kielce 2009, t. 4, s. 308–460.
Gogola J. W., Teologia komunii z Bogiem, Kraków 2003.
Jan Pawel II, List apostolski Tertio millennio adveniente.
Jan Paweł II pokazał nam świętość, www.ekai.pl (8.10.2013).
Jan Paweł II, Homilia Ojca Świętego wygłoszona podczas Mszy św. kanonizacyjnej w Rzymie 11 października 1998 roku, www.opoka.org.pl (8.10.2013).
Jan Paweł II, Homilia podczas beatyfikacji Karoliny Kózkówny, Tarnów, 10 czerwca 1987 r., [w:] J. Białobok, Błogosławiona Karolina, Rzeszów 2005, s. 21–28.
Jan Paweł II, Homilia podczas kanonizacji 16 maja 2004 roku, http://mtrojnar.rzeszow.opoka.org.pl/gianna_molla/kanoniz.htm (8.20.2013).
Jan Paweł II, Homilia w Mariborze, 19 maja 1996 roku, „L’Osservatore Romano” (1996) 7–8, s. 14–15.
Jan Paweł II, Katechizm Kościoła katolickiego, Poznań 1994.
Jan Paweł II, List apostolski Novo millennio ineunte.
Jan Paweł II, Orędzie na XV Światowy Dzień Młodzieży, „L’Osservatore Romano” (1999) 9–10, s. 16–19.
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Christifideles laici.
Jan Paweł II, Przekroczyć próg nadziei. Jan Paweł II odpowiada na pytania Vittoria Messoriego, Lublin 1994, s. 135.
Jan Paweł II, Przemówienie podczas wizyty w UNESCO 1980, [w:] Jan Paweł II, Wiara i kultura. Dokumenty, przemówienia, homilie, Rzym 1986, s. 64–81.
Jundziłł I., Samowychowanie, [w:] Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Warszawa 1997, s. 716–717.
Kołek B., Spałek A., Samowychowanie w ujęciu Jana Pawła II, [w:] Wychowanie ku wartościom w świetle nauczania Jana Pawła II. Elementy teorii i praktyki, t. 4, red. K. Chałas, Lublin–Kielce 2006, s. 40–54.
Leszczyńska M., Pedagogiczne idee Jana Pawła II o wychowaniu młodzieży, [w:] Pedagogia Jana Pawła II w XXI wieku. Teoria i praktyka, red. N. Nyczkało, Stalowa Wola 2008, s. 231–295.
Makówka A., Pedagogia ewangeliczna Jana Pawła II, Kalwaria Zebrzydowska 2003.
Makselon J., Dynamika religijności, [w:] Psychologia dla teologów, red. J. Makselon, Kraków 1995, s. 283–313.
Martins J. S., Święci i świętość według Jana Pawła II, www.opoka.org.pl/biblioteka/T/TH/THO/25jp/martins_swietosc.html (8.10.2013).
Mastalski J., Zarys teorii wychowania, Kraków 2002.
Naśladownictwo, [w:] W. Okoń, Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2004, s. 263.
Prężyna W., Funkcja postawy religijnej w osobowości człowieka, Lublin 1981.
Psychologia wychowawcza, t. 2., red. M. Przetacznik-Gierowska, Z. Włodarski, Warszawa 1998.
Ratzinger J., „Pójdź za mną”. Homilia kard. Josepha Ratzingera na pogrzebie Jana Pawła II, 8.04.2005, www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WR/inne/ratzinger_pogrzebjp2_or_08042005.html (10.10.2013).
Rędzioch W., Nowak E., Kongregacja Spraw Kanonizacyjnych, www.niedziela.pl (8.10.2013).
Rynio A., Integralne wychowanie w myśli Jana Pawła II, Lublin 2004.
Sobór Watykański II, Konstytucja Lumen gentium.
Wojtyła K., Zagadnienia podmiotu moralności, Lublin 1991.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Łukasz; Grzegorz Ryszka; Godawa
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.