The concept of numerous beatifications and canonizations in the pedagogy of John Paul II
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.766Keywords:
sanctity, John Paul II, educational process, beatification, canonizationAbstract
From the very beginning the Church has been caring for the vocation to sanctity which is perceived as the core of Christian life. Teaching sanctity may have different forms. One of the most essential of them is presenting the example of one’s life. The figures of saints and blesseds are of great help during the process of becoming a mature person. They had a crucial educational function in John Paul II’s teaching as they encouraged to follow the ideal of sanctity. Therefore, the concept of numerous beatifications and canonizations in Pope’s teaching has pedagogical significance. Implementing the rules of the pedagogy of sanctity is the mission of the Church which should be recalled in the context of John Paul II’s canonization.References
Bartoszewski G., Błogosławiony Jan Paweł II – promotor świętości, [w:] www.radiomaryja.pl (8.10.2013).
Chałas K., Wychowanie ku wartościom religijnym – elementy teorii i praktyki pedagogicznej, [w:] K. Chałas, J. Maj, Mariański J., Wychowanie ku wartościom religijnym. Elementy teorii i praktyki, Lublin–Kielce 2009, t. 4, s. 308–460.
Gogola J. W., Teologia komunii z Bogiem, Kraków 2003.
Jan Pawel II, List apostolski Tertio millennio adveniente.
Jan Paweł II pokazał nam świętość, www.ekai.pl (8.10.2013).
Jan Paweł II, Homilia Ojca Świętego wygłoszona podczas Mszy św. kanonizacyjnej w Rzymie 11 października 1998 roku, www.opoka.org.pl (8.10.2013).
Jan Paweł II, Homilia podczas beatyfikacji Karoliny Kózkówny, Tarnów, 10 czerwca 1987 r., [w:] J. Białobok, Błogosławiona Karolina, Rzeszów 2005, s. 21–28.
Jan Paweł II, Homilia podczas kanonizacji 16 maja 2004 roku, http://mtrojnar.rzeszow.opoka.org.pl/gianna_molla/kanoniz.htm (8.20.2013).
Jan Paweł II, Homilia w Mariborze, 19 maja 1996 roku, „L’Osservatore Romano” (1996) 7–8, s. 14–15.
Jan Paweł II, Katechizm Kościoła katolickiego, Poznań 1994.
Jan Paweł II, List apostolski Novo millennio ineunte.
Jan Paweł II, Orędzie na XV Światowy Dzień Młodzieży, „L’Osservatore Romano” (1999) 9–10, s. 16–19.
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Christifideles laici.
Jan Paweł II, Przekroczyć próg nadziei. Jan Paweł II odpowiada na pytania Vittoria Messoriego, Lublin 1994, s. 135.
Jan Paweł II, Przemówienie podczas wizyty w UNESCO 1980, [w:] Jan Paweł II, Wiara i kultura. Dokumenty, przemówienia, homilie, Rzym 1986, s. 64–81.
Jundziłł I., Samowychowanie, [w:] Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Warszawa 1997, s. 716–717.
Kołek B., Spałek A., Samowychowanie w ujęciu Jana Pawła II, [w:] Wychowanie ku wartościom w świetle nauczania Jana Pawła II. Elementy teorii i praktyki, t. 4, red. K. Chałas, Lublin–Kielce 2006, s. 40–54.
Leszczyńska M., Pedagogiczne idee Jana Pawła II o wychowaniu młodzieży, [w:] Pedagogia Jana Pawła II w XXI wieku. Teoria i praktyka, red. N. Nyczkało, Stalowa Wola 2008, s. 231–295.
Makówka A., Pedagogia ewangeliczna Jana Pawła II, Kalwaria Zebrzydowska 2003.
Makselon J., Dynamika religijności, [w:] Psychologia dla teologów, red. J. Makselon, Kraków 1995, s. 283–313.
Martins J. S., Święci i świętość według Jana Pawła II, www.opoka.org.pl/biblioteka/T/TH/THO/25jp/martins_swietosc.html (8.10.2013).
Mastalski J., Zarys teorii wychowania, Kraków 2002.
Naśladownictwo, [w:] W. Okoń, Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2004, s. 263.
Prężyna W., Funkcja postawy religijnej w osobowości człowieka, Lublin 1981.
Psychologia wychowawcza, t. 2., red. M. Przetacznik-Gierowska, Z. Włodarski, Warszawa 1998.
Ratzinger J., „Pójdź za mną”. Homilia kard. Josepha Ratzingera na pogrzebie Jana Pawła II, 8.04.2005, www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WR/inne/ratzinger_pogrzebjp2_or_08042005.html (10.10.2013).
Rędzioch W., Nowak E., Kongregacja Spraw Kanonizacyjnych, www.niedziela.pl (8.10.2013).
Rynio A., Integralne wychowanie w myśli Jana Pawła II, Lublin 2004.
Sobór Watykański II, Konstytucja Lumen gentium.
Wojtyła K., Zagadnienia podmiotu moralności, Lublin 1991.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Łukasz; Grzegorz Ryszka; Godawa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and full publishing rights without restrictions, and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).