The Christian life in the light of the objectives and methods of responsible education
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.1615Keywords:
responsibility, christian upbringing, education, purpose, method, dignity, value, lifeAbstract
The paper attempt to discuss the goals and methods that should characterize the Christian and responsible upbringing. The main educational task is to help the pupil to discover, understand and respect values related to certain aspects of his life. Responsible education is a holistic look at the whole person, who should learn to not only think, but also to love and work. Positive motivation, language, communication and educational content, referring to the experience and aspirations of pupils, exposing threats, which is a graduate, capturing the illusion of „easy happiness” are just some of them. All this allows us to appreciate the value and dignity of the human person who, for unknown reasons, tend to decline throughout the educational process.References
Ambroży, św., Listy, tłum. P. Nowak, Kraków 2012.
Arystoteles, Etyka nikomachejska, przekł., wstępy i komentarze D. Gromska, L. Regner, W. Wróblewski, Warszawa 2002.
Augustyn, św., Państwo Boże, przeł. W. Kubicki, J. Salij, Kęty 1998.
Baley S., Psychologia wychowawcza w zarysie, Wrocław 1947.
Birkenmajer J., Myśli św. Jana Chryzostoma, Poznań 1937.
Birngruber S., Wprowadzić w świat wartości – zadanie pedagogiki, [w:] Dialogi pedagogiczne, t. 2, red. J. Placha, Warszawa 1992, s. 18.
Boros L., Istnienie wyzwolone, przeł. B. Białecki, Warszawa 1985.
Croissant J., Ciało świątynią piękna, przeł. R. Nehring, D. Adamski, Poznań 2007.
Dominian J., Autorytet. Chrześcijańska interpretacja psychologicznej ewolucji pojęcia autorytetu‑władzy, przeł. E. Różalska, Warszawa 1980.
Duquesne J., O wolności poszukiwań teologicznych, przeł. A. Paygert, Warszawa 1977.
Dziewiecki M., Dorastanie do świętości, Częstochowa 2006.
Dziewiecki M., Kochać i wymagać, Kraków 2006.
Dziewiecki M., Wychowanie w dobie ponowoczesności, Kielce 2002.
Foerster F. W., Stare i nowe wychowanie, przeł. J. Brachman, Katowice 1938.
Głaz S., Rola Kościoła w integralnym rozwoju młodzieży, Kraków 2010.
Grzegorz Wielki, św., Księga reguły pasterskiej, przekł. E. Szarcenberg‑Czerny, Kraków 2003.
Grzegorz z Nazjanzu, św., Listy, tłum. J. Czuj, Warszawa 1954.
Hieronim, św., Do Kapłana Nepocjana, [w:] Listy 1, tłum. J. Czuj, Warszawa 1952.
Jan Chryzostom, św., Sentencje z homilii na Ewangelię wg św. Mateusza, tłum. E. Staniek, Kraków 2004.
Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Kraków 2005.
Jan Paweł II, Wielka misja wychowania katolickiego, Watykan 16.04.1979, [w:] Wychowanie w nauczaniu Jana Pawła II (1978–1999), red. S. Urbański, Warszawa 2000, s. 89–90.
Jan Paweł II, Wychowanie katolickie uwrażliwia na potrzeby innych, Nowy Jork 3.10.1979, [w:] Rada Szkół Katolickich, Szkoła Katolicka w nauczaniu Kościoła, Szczecin–Warszawa 2002, s. 101.
Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994.
Kodeks prawa kanonicznego, Poznań 1984.
Krawczyński Z., Z rozważań nad wychowaniem nowego człowieka, Kraków 1933.
Majewski M., Wychowanie chrześcijańskie w duchu św. Jana Bosko, Kraków 1988.
Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej, Lublin 2000.
Olbrycht K., Zarys systemu wychowania Urszuli Ledóchowskiej, Pniewy 2002.
Osewska E., Wychowanie a wyzwania ponowoczesności, Warszawa 2011.
Pedagogika chrześcijańska. Tradycja, współczesność, nowe wyzwania, red. A. Zakrzewska, J. Michalski, Toruń 2010.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Poznań 1996.
Popowski R., Tysiąc tysięcy służyło Mu, [w:] Wychowanie chrześcijańskie w duchu św. Jana Bosko, pod red. M. Majewskiego, Kraków 1988, s. 18.
Ross K., Idź i bądź sobą. Impulsy chrześcijańskiego życia, Wrocław 2001.
Rynio A., Wychowanie młodzieży w nauczaniu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Lublin 2001.
Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, Poznań 2002.
Szymkowiak R., Problemy bez ściemy, Kraków 2012.
Szymkowiak R., Przepchnąć słonia, Kraków 2007.
Śnieżyński M., Wychowanie, [w:] Jan Paweł II. Encyklopedia Nauczania Społecznego, red. A. Zwoliński, Radom 2005, s. 591–592.
Tokarczuk I., Moc i wytrwałość, Kraków 1988.
Wall J., Vademecum dialogu, Kraków 1998.
Wermter W., Wychowanie jest możliwe! – nawet dzisiaj, Częstochowa 1998.
Winkowski J., Ogniwo i gniazdo. Rozważania o rodzinie i wychowaniu, Sandomierz 1997.
Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością, red. A. Rynio, Lublin 2007.
Zimny J., Wychowanie ku wartościom, Sandomierz 2006.
Zwoliński A., Godność człowieka, „Źródło” (2000) nr 2, s. 14.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.