Entertainment for young generation of women
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.1874Keywords:
woman, entertainment, stimulants, ludic characterAbstract
According to researches the participants of an omnipresent popular culture experience two kinds of pleasure: direct, sensual and ecstatic pleasure and a distanced one, which is discursive in character and is available to people with sophisticated tastes. Popular culture is now becoming a way of fulfilling the needs and desires of individuals. Its unique feature is its mass scale. Various stimulants are a factor that enhances entertaining lifestyle for women. Modern woman is seen as independent and integral. She has been perceived in an almost complete isolation from man since the beginning of the twentieth century. She seeks to obtain the rights that were previously only available to him. Femininity has gained new features of a different quality than in previous centuries. The woman discovers that she is strong, determined and free from weaknesses. Strength is her asset. She becomes aware of her desires and aspirations, which is also revealed in her choice of entertainment. The models of femininity propagated by the media are schematic and simplistic. They do not allow individual desires, aspirations and beliefs.References
Ałfiejew H., Jest Chrystus, jest impreza, tłum. T. P. Terlikowski, „Fronda” (2011) nr 59, s. 141–149.
Angoli E., Cipriani P., 1968, Verona 2008.
B.a., Harce w pałacu (za: „Courrier International. Historia”), „Forum” (2014) nr 21, s. 76–79.
B.a., Seks w wirtualu, kasa w realu (za: Vice.com), „Forum” (2014) nr 3, s. 62–65.
Banasiak‑Parzych B., Naprawdę jest mi przykro, „Charaktery. Magazyn Psychologiczny” (2015) nr 1, s. 36–39.
Begner D., Żądzo, rządź! (za: Salon.com. Guernica), „Forum” (2014) 4, s. 68–71.
Bendyk E., Romeo i Julia na randce internetowej, „Polityka” (2012) 6, s. 70–71.
Baudrillard J., Precesja symulakrów, [w:] Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1997, s. 175–190.
Cieśla J., Marzenia codzienne, „Polityka” (2013) 22, s. 22–25
Correa de Oliveira R., Rivoluzione e Contro‑Rivoluzione, Milano 2009.
Donohue W. A., Catholic League’s 1999 Report on Anti‑Catholicism, Catholic League for Religious and Civil Rights, 1999.
Cowen A., Tedeskino M., Bez limitu ryzyka (za: „Der Spiegel” 1.10.2012), „Forum” (2012) 42, s. 30–35.
Current D. S., Love in time of algorithms: what technology does to meeteing and miting, New York 2013.
Dudek M., Dorośli z ADHD, [w:] Aktualne wyzwania dla nauk społecznych, red. J. Zimny, Ružomberok–Kijów–Sandomierz 2006, s. 287–299.
Fijałkowski W., Ekologiczne spojrzenie na płeć człowieka, „W Drodze” (2000) 7 (323), s. 24–34.
Fiske J., Postmodernizm i telewizja, [w:] Pejzaże audiowizualne, pod red. A. Gwoździa, Kraków 1997, s. 166–175.
Frankl V. E., Homo patiens, przeł. R. Czernecki, Z. J. Jaroszewski, Warszawa 1971.
Freud Z., Poza zasadą przyjemności, przeł. J. Prokopiuk, Warszawa 1999.
Gębala P., Metroseksualizm. Ponowoczesna kultura narcyzmu, „Horyzonty Wychowania” (2008) 7, s. 93–114.
Giddens A., Nowoczesność i tożsamość: „ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, przeł. A. Szulżycka, Warszawa 2001.
Girczys‑Połedniok K., By przeminęło z dymkiem, „Charaktery. Magazyn Psychologiczny” (2015) nr 1, s. 48–51.
Górnicka‑Zdziech I., Kobiecość w mediach, [w:] Duchowość kobiety, red. J. Augustyn, Kraków 2007, s. 206–215.
Hryniewicz D., Specyfika pomocy psychologiczno‑pedagogicznej dzieciom z FAS, Warszawa 2007.
Huxley A., Brave new world, New York1946.
Jeffries S., Miłość w czasach cyberzarazy (za: „The Guardian” 7.02.2012), „Forum” (2012) 7, s. 42–45.
Jones E. M., Libido dominandi. Seks jako narzędzie kontroli społecznej, przekł. J. Morka, Wrocław 2013.
Jones K. L., Smith D. W., Recognition of the fetal alkohol syndrom in Elary infanci, „Lancet” (1973) 3, s. 999–1001.
Juarez A. S., Eros w kraju byka (za: „El Pais” 7.08.2005), „Forum” (2005) 39, s. 33–35.
Kaniewska A., Kocham ciebie. I ciebie, i ciebie też…, „Fokus Ekstra” (2011) 5, s. 20–23.
Kim R., Lis E., Kraj zazdrośników, „Newsweek Polska” (2014) 33, s. 26–29.
Kłosowska A., Kultura masowa. Krytyka i obrona, Warszawa 1981.
Kozioł A., Clubbing po polsku, „Polityka” (2010) 34, s. 28–32.
Kozioł A., Kabarety jak berety, „Polityka” (2014) 33, s. 23–25.
Krzan K., Ekstaza w wersji pop. Poszukiwania mistyczne w kulturze popularnej, Warszawa 2008.
Kunowska‑Porębna M., Prześladowania; czy cała wstecz?, cz. 2., „Nowy Przegląd Wszechpolski” (1994/1995) 8–9, s. 34–38.
Leary T., The God Game, „Berkeley Barb” (1969) 2, s. 5.
Lew‑Starowicz Z., Kobiety z przeszłością, „Wprost” (2010) nr 16, s. 77.
Lew‑Starowicz Z., Seksowne matki, „Wprost” (2009) nr 11, s. 70.
Limbach D., Prześladowanie. O tym, jak liberałowie prowadzą wojnę z chrześcijaństwem, przekł. J. Morka, Kąty Wrocławskie 2006.
Lis M., Zdążyć przed FAS, „Wychowawca” (2011) 9, s. 5–6.
Lowen A., Narcyzm. Zaprzeczenie prawdziwemu Ja, przekł. P. Kołyszko, Warszawa 1995.
Łukaszewski W., Tam, gdzie spełniają się marzenia, „Charaktery. Magazyn Psychologiczny” (2015) 1, s. 18–27.
Marczak M., Czego pragną kobiety, „Newsweek Polska” (2011) 4, s. 23.
Mattingly T., The very rev. Ted Turner Speaks, „Scripps Howard” (2001) March 14, s. 4.
Matuszak M., W pułapce seksualizacji, „Nowe Państwo. Niezależna Gazeta Polska” (2014) 9, s. 25–27.
Maxted A., Wychodne dla kwoki (za: „The Daily Telegraph” 6.02.2010), „Forum” (2010) 8, s. 64.
Mamzer H., Zabawa w demiurga – symulowanie, symulakra, klony, [w:] Karnawalizacja. Tendencje ludyczne w kulturze współczesnej, red. J. Grad, H. Mamzer, Poznań 2004, s. 35–49.
Miecik I. T., Cyberek z myszką, „Newsweek Polska” (2008) 47, s. 80–84.
Mroczkowska D., Ludyczność czasu wolnego – opinie, oceny, refleksje na temat współczesnego wypoczynku, zabaw i rozrywek, [w:] Karnawalizacja. Tendencje ludyczne w kulturze współczesnej, red. J. Grad, H. Mamzer, Poznań 2004, s. 125–136.
Neville R., Play Power, Milano 1971, s. 237.
Niewińska A., Goła baba szkodzi zdrowiu, „Do Rzeczy” (2013) 8, s. 38–39.
Orzechowska J., Igraszki nad Sekwaną, „Polityka” (2012) 32/33, s. 63–65.
Przybylski J., To nie jest kraj dla nagich ludzi, „Uważam Rze” (2011) 19, s. 73.
Romanowska K., Miłość i rozstanie w czasach Facebooka, „Do Rzeczy” (2013) 20, s. 88–90.
Sade D. A. F., Francuzi, jeszcze jeden wysiłek, jeżeli chcecie stać się republikanami, tłum. J. Lisowski, „Twórczość” (1970) 12, s. 93–105.
Skrzypczak R., Ojcowie jedli cierpkie jagody, a dzieciom zdrętwiały zęby. Rewolucja antropologiczna 1968 roku, „Fronda” (2010) 56, s. 64–85.
Smolińska I., High life na procentach, „Wprost” (2013) 41, s. 54–55.
Społeczny Komitet Zwalczania Pornografii w Krakowie, Raport z działalności Komitetu w okresie od 4 października 1996 do 31 grudnia 2007 roku.
Święchowicz M., Seks za złotówkę, „Newsweek Polska” (2013) 14, s. 40–43.
Święchowicz M., Ucieczka do Nibylandii, „Newsweek Polska” (2014) 10, s. 40.
Wieczorek B., Nowe średniowiecze. Triumfalny pochód magazynów kobiecych, „Fronda” (2004) 34, s. 294–303.
Wolff R., Miłość do usług, „Polityka” (2013) 13, s. 118–120.
Woźniak O., Kopiuję, więc żyję, „Przekrój” (2010) 24, s. 40–42.
Ziemacki J., Nie rozłączj się, kotku, „Przekrój” (2013) 9, s. 46–49.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.