Millennials – a new participant of the contemporary social life?

Authors

  • Przemysław Kisiel Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/ssc.1876

Keywords:

youth, millennials, generation Y

Abstract

The aim of the article is a sociological analysis of contemporary youth, forming a new generation called millennials or generation Y. This is due to the fact that modern young people vary quite significantly from representatives of older generations both in terms of mental as well as social attitudes. Author of the article based on available polish and international results of the empirical research discusses the most important characteristics peculiar for contemporary youth, and also points to some differences between millennials in Poland and in the world.

References

Executive Office of the President of the United States, 15 economic facts about millennials the council of economic advisers, 2014, https://www.whitehouse.gov/sites/default/files/docs/millennials_report.pdf (26.11.2015).

Bolter J. D., Grusin R., Remediation. Understanding new media, Cambridge 1999.

Boyd D., It’s complicated. The social lives of networked teens, New Haven 2014.

Dostatnia A., OMG! Czyli jak mówić do polskich milenialsów [2014], http://www.slideshare.net/fullscreen/MobileInstituteEU/omg­‑czyli­‑jak­‑mowic­‑do­‑polskich­‑milenialsow­‑raport­‑z­‑badania/1 (26.11.2015).

Dziadzia B., Nowe media środowiskiem wyzwań animacji kultury, [w:] Animacja kultury. Współczesne dyskursy teorii i praktyki, red. D. Kubinowski, U. Lewartowicz, Lublin 2013, s. 289–296.

Garewicz J., Pokolenie jako kategoria socjofilozoficzna, „Studia Socjologiczne” (1983) nr 1, s. 75–87.

Główny Urząd Statystyczny, Informacja o sytuacji społeczno­‑gpspodarczej kraju w 2014 roku, Warszawa 2015.

Główny Urząd Statystyczny, Europejskie badanie dochodów i warunków życia w 2012 roku, Warszawa 2013.

Korporowicz L., Osobowość interaktywna w dobie interakcji kultur, [w:] Teoria socjologiczna Floriana Znanieckiego a wyzwania XXI wieku, red. E. Hałas, Lublin 1999, s. 237–246.

Nielsen Company, „Millennials – Braking the Myths”, http://www.slideshare.net/recsportsmarketing/nielsen­‑millennial­‑report-2014?related=2 (7.12.2015).

Nowi mieszczanie. Raport trendowy; [2015], http://www.fpiec.pl/nowi_mieszczanie_f5_analytics.pdf (7.12.2015).

Schwabel D., Millennials vs. baby boomers: who would you rather hire?, „Time” 29.03.2012, http://business.time.com/2012/03/29/millennials­‑vs­‑baby­‑boomers­‑who­‑would­‑you­‑rather­‑hire/ (26.11.2015).

Schwabel D., 25 things you need to know about gen z, research in partnershipwith Randstad, http://www.slideshare.net/fullscreen/shwibbs/generation­‑z-25-things­‑you­‑need­‑to­‑know/28 (4.12.2015).

Sparks&Honey Report, http://www.slideshare.net/sparksandhoney/generation­‑z­‑final­‑june-17 (10.12.2015).

Strauss W., Howe N., Millennials rising: the next great generation, New York 2000.

The Next Normal: An unprecedented look at millennials worldwide, http://www.goldbachaustria.at/ressources-1/research/consumer­‑research/the­‑next­‑normal­‑an­‑unprecedented­‑look­‑at­‑millennials­‑worldwide.pdf (29.11.2015).

Downloads

Published

2016-12-10

Issue

Section

Dział tematyczny