From personalization to profiling. Description of consequences of using Google search engine

Authors

  • Agata Dziekan-Łanucha Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/ssc.1879

Keywords:

Google, search engine, profiling, personalization, filter bubble, personal data

Abstract

The aim of this article is to show effects of activity of the most popular in the world Web search engine, using personalized search and building profiles of each of its users. Personalized search concerns a trend of customization: a searcher get such kind of information which meets his interests, dreams, social status. It implies that there is the highest relevance of the search results but on the other hand it carries serious consequences of limited access to a wide range of knowledge. Eli Pariser called this phenomenon “filter bubble”. Internet users are shut in the world of their opinions, prejudices, they do not have chance to encounter across the unknown. Customization of Web search results requires collecting complete knowledge of each of Internet user, in other words to build a profile. However, users do not realize that their profiles are build and Google can know more about them than themselves. The European Union wants to resist this situation. The article also shows legal solutions which can regulate using personal data for profiling.

References

Battelle J., Szukaj. Jak Google i konkurencja wywołali biznesową i kulturową rewolucję, przekł. M. Baranowski, Warszawa 2006.

Berners­‑Lee T., Long live the Web: a call for continued open standards and neutrality, http://www.scientificamerican.com/article/long­‑live­‑the­‑web (22.09.2015).

Carr N., Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg, tłum. K. Rojek, Gliwice 2013.

Chcemy mieć kontrolę, więc potrzebujemy autonomii informacyjnej – mówi nam Katarzyna Szymielewicz z fundacji Panoptykon, http://www.spidersweb.pl/2015/05/panoptykon­‑wywiad.html (12.09.2015).

Halavais A., Wyszukiwarki internetowe a społeczeństwo, przekł. T. Płudowski, Warszawa 2012.

Komisja Europejska, Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno­‑Społecznego Komitetu Regionów Ochrona prywatności w połączonym świecie – europejskie ramy ochrony danych w XXI wieku, Bruksela dnia 25.01.2012, COM (2012) 9 final.

Kreft J., Za fasadą społeczności. Elementy zarządzania nowymi mediami, Kraków 2015.

Marissa Mayer interview on personalization, http://outofmygord.com/2007/02/22/marissa­‑mayer­‑interview­‑on­‑personalization/ (15.09.2015).

Lyon D., Bauman Z., Płynna inwigilacja: rozmowy, przekł. T. Kunz, Kraków 2013.

Orliński W., Internet. Czas się bać, Warszawa 2013.

Pariser E., Filter buble. What the Internet is hiding from you?, New York 2011.

Rada Unii Europejskiej, Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu danych (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Bruksela 11 czerwca 2015, http://www.giodo.gov.pl/1520143/j/pl/ (15.09.2015).

Rekomendacja CM/Rec (2010) 13 Komitetu Ministrów państw członkowskich w sprawie ochrony osób w związku z automatycznym przetwarzaniem danych osobowych podczas two­rzenia profili (Przyjęta przez Komitet Ministrów w dniu 23 listopada 2010 r. podczas 1099. posiedzenia Wiceministrów), www.giodo.gov.pl/plik/id_p/2155/j/pl/ (15.09.2015).

Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 12 marca 2014 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i swobodnym przepływem danych (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (COM (2012) 0011 – C7-0025/2012 – 2012/0011 (COD)).

Stanisławski P., Google kopiuje nasze mózgi, „Gazeta Wyborcza”, 19.10.2012, http://wyborcza.pl/piatekekstra/1,129242,12699599,Google_kopiuje_nasze_mozgi.html?disableRedirects=true (15.09.2015).

Vaidhyanathan S., Googlization of everything (and why we should worry), Berkeley–Los Angeles 2011.

Wszystko o Google, https://www.google.pl/intl/pl/about/company/products/ (05.09.2015).

Downloads

Published

2016-12-10

Issue

Section

Rozprawy, opracowania