Human’s idenity in the pedagogical context of modern mass media technology
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.1999Keywords:
mass media, culture, society, educationAbstract
Modern media became a mass phenomenon which causes a pressure on how the world is viewed by spectators. This leads to generate new cultural view of reality. In the same time the spectator becomes the creator of this reality. In the context of the role of the media the question arises, if the man in the world of omnipresent „supervision” can still be free. In the context of modern socialisation, especially young generation, which develops in a much different manner than it was before, it seems that its necessary to ask a question how maas media shape and affect human identity. It wasnt so long ago when people got their cultural patterns from other people in their nearest surrounding, from the familly or national community. Now a days, information systems are often compared to natural forces which create new shapes of society. From the pedagogical point of view the most important element is to keep monitor failures and mistakes of bad usage of mass media. Its about preparing human to handle mass media and to cowork in creating them.References
Czubkowska S., Homo sapiens, homo ludens, homo fejsbukus, http://biznes.interia.pl/wiadomosci/news/homo‑sapiens‑homo‑ludens‑homo‑fejsbukus,1889377,4199 (25.05.2016).
Daniluk M., Zaciera się różnica pomiędzy telewizją a internetem, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/zaciera‑sie‑roznica‑pomiedzy‑telewizja‑a‑internetem, zob. także, http://www.interactcongress.eu/index.html (25.05.2016).
Sobór Watykański II, Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim Gravissimum educationis.
Dijk v. J., Społeczne aspekty nowych mediów, przekł. J. Konieczny, Warszawa 2010.
Goban‑Klas T., Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005.
Grzywak‑Kaczyńska M., Trud rozwoju, Warszawa 1988.
Fedorowicz A., Wyznawcy logo, „Focus” 17.09.2011, s. 67–69.
Friedman T. L., Lexus i drzewo oliwne. Zrozumieć globalizację, przeł. T. Hornowski, Poznań 2001.
Hejnicka‑Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008.
Iwanicka A., Kompetencje medialne a przyszłość zawodowa pokolenia Google, w: Kultura mediów, ciało i tożsamość – konteksty socjalizacyjne i edukacyjne, red. W. Jakubowski, S. Jaskulska, Kraków 2011, s. 165–175.
Jakubowski W., Media, tożsamość i edukacja, w: Kultura mediów, ciało i tożsamość – konteksty socjalizacyjne i edukacyjne, red. W. Jakubowski, S. Jaskulska, Kraków 2011, s. 15–31.
Jankowski D., Pedagogika kultury. Studia i koncepcja, Kraków 2006.
Jaskulska S., Wychowanie instant. Na przykładzie programu telewizyjnego „Superniania”, w: Kultura mediów, ciało i tożsamość – konteksty socjalizacyjne i edukacyjne, red. W. Jakubowski, S. Jaskulska, Kraków 2011, s. 33–41.
Kłosowska A., Kultura masowa, Warszawa 1980.
Mastalski J., Chrześcijanin wobec agresji w rodzinie, Kraków 2006.
Mistewicz E., Marketing narracyjny. Jak budować historie, które sprzedają, Gliwice 2011.
Strykowski W., Kompetencje medialne: pojęcia, obszary, formy kształcenia, w: Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy. Media a edukacja, red. W. Strykowski, W. Skrzydlewski, Poznań 2004, s. 31–40.
Tyszka Z., Rodzina w świecie współczesnym – jej znaczenie dla jednostki i społeczeństwa, w: Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, red. T. Pilch, I. Lepalczyk, Warszawa 1995, s. 137–154.
Sanchez Cordero Y. M., Generacion Y, http://www.desdecuba.com/generaciony_pl/ (09.06.2016).
Wasilewski J., Retoryka dominacji, Warszawa 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and full publishing rights without restrictions, and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).