Human’s idenity in the pedagogical context of modern mass media technology
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.1999Keywords:
mass media, culture, society, educationAbstract
Modern media became a mass phenomenon which causes a pressure on how the world is viewed by spectators. This leads to generate new cultural view of reality. In the same time the spectator becomes the creator of this reality. In the context of the role of the media the question arises, if the man in the world of omnipresent „supervision” can still be free. In the context of modern socialisation, especially young generation, which develops in a much different manner than it was before, it seems that its necessary to ask a question how maas media shape and affect human identity. It wasnt so long ago when people got their cultural patterns from other people in their nearest surrounding, from the familly or national community. Now a days, information systems are often compared to natural forces which create new shapes of society. From the pedagogical point of view the most important element is to keep monitor failures and mistakes of bad usage of mass media. Its about preparing human to handle mass media and to cowork in creating them.References
Czubkowska S., Homo sapiens, homo ludens, homo fejsbukus, http://biznes.interia.pl/wiadomosci/news/homo‑sapiens‑homo‑ludens‑homo‑fejsbukus,1889377,4199 (25.05.2016).
Daniluk M., Zaciera się różnica pomiędzy telewizją a internetem, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/zaciera‑sie‑roznica‑pomiedzy‑telewizja‑a‑internetem, zob. także, http://www.interactcongress.eu/index.html (25.05.2016).
Sobór Watykański II, Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim Gravissimum educationis.
Dijk v. J., Społeczne aspekty nowych mediów, przekł. J. Konieczny, Warszawa 2010.
Goban‑Klas T., Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005.
Grzywak‑Kaczyńska M., Trud rozwoju, Warszawa 1988.
Fedorowicz A., Wyznawcy logo, „Focus” 17.09.2011, s. 67–69.
Friedman T. L., Lexus i drzewo oliwne. Zrozumieć globalizację, przeł. T. Hornowski, Poznań 2001.
Hejnicka‑Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008.
Iwanicka A., Kompetencje medialne a przyszłość zawodowa pokolenia Google, w: Kultura mediów, ciało i tożsamość – konteksty socjalizacyjne i edukacyjne, red. W. Jakubowski, S. Jaskulska, Kraków 2011, s. 165–175.
Jakubowski W., Media, tożsamość i edukacja, w: Kultura mediów, ciało i tożsamość – konteksty socjalizacyjne i edukacyjne, red. W. Jakubowski, S. Jaskulska, Kraków 2011, s. 15–31.
Jankowski D., Pedagogika kultury. Studia i koncepcja, Kraków 2006.
Jaskulska S., Wychowanie instant. Na przykładzie programu telewizyjnego „Superniania”, w: Kultura mediów, ciało i tożsamość – konteksty socjalizacyjne i edukacyjne, red. W. Jakubowski, S. Jaskulska, Kraków 2011, s. 33–41.
Kłosowska A., Kultura masowa, Warszawa 1980.
Mastalski J., Chrześcijanin wobec agresji w rodzinie, Kraków 2006.
Mistewicz E., Marketing narracyjny. Jak budować historie, które sprzedają, Gliwice 2011.
Strykowski W., Kompetencje medialne: pojęcia, obszary, formy kształcenia, w: Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy. Media a edukacja, red. W. Strykowski, W. Skrzydlewski, Poznań 2004, s. 31–40.
Tyszka Z., Rodzina w świecie współczesnym – jej znaczenie dla jednostki i społeczeństwa, w: Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, red. T. Pilch, I. Lepalczyk, Warszawa 1995, s. 137–154.
Sanchez Cordero Y. M., Generacion Y, http://www.desdecuba.com/generaciony_pl/ (09.06.2016).
Wasilewski J., Retoryka dominacji, Warszawa 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.