Media images – mental images. Selected aspects of rhetoric of the media image (the case study image of the Stranger)
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.2001Keywords:
visual rhetoric, rhetoric of the image, media image, mental image, pictures, imagesAbstract
An article is about the tools used to describe the rhetoric of the media image and the mental image. The selected aspects of image rhetoric such as the image of the Stranger (Roma, migrants) in visual media were a case study. In classical rhetoric the language is the object of description. There is a need to described visual media in the context of filmmaking workshop. The article describes the visual culture from the perspective of media science.References
Belting H., Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Kraków 2007.
Benedyktowicz Z., Portrety „obcego”. Od stereotypu do symbolu, Kraków 2000.
Freedberg D., Potęga wizerunków. Studia z historii i teorii oddziaływania, przekł. E. Klekot, Kraków 2005.
Kampka A., Retoryka wizualna. Perspektywy i pytania, „Forum Artis Rhetoricae” 2011 nr 1, s. 7–23.
Kazimierska‑Jerzyk W., Obraz a idea. Estetyczno‑antropologiczne paradoksy sztuki konceptualnej (implikacje ikonoklastyczne), „Sztuka i Dokumentacja” 2012 nr 6, s. 47–54.
Kurz I., Zaręba Ł., Potęga i nędza królestwa obrazów. Animistyczna ikonologia W. J. T. Mitchella, w: W. J. T. Mitchell, Czego chcą obrazy?, przeł. Ł. Zaręba, Warszawa 2015, s. 22–23.
Lippman W., Public opinion, New York 1957.
Mitchell J., Thomas W., Picture theory: essays on verbal and visual representation, Chicago 1994.
Mitchell J., Thomas W., Przedstawienie widzialnego. Krytyka kultury wizualnej, przeł. G. Bryda, w: Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, pod red. M. Boguni‑Borkowskiej i P. Sztompki, Kraków 2012, s. 118–138.
Moxey K., Visual studies and the iconic turn, „Journal of Visual Culture” 2008 nr 2, s. 131–146.
Sztompka P., Wyobraźnia wizualna i socjologia, w: Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, pod red. M. Boguni‑Borkowskiej i P. Sztompki, Kraków 2012, s. 11–43.
Wunenburger J.-J., Filozofia obrazów, przeł. T. Stróżyński, Gdańsk 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.