Media images – mental images. Selected aspects of rhetoric of the media image (the case study image of the Stranger)

Authors

  • Bernadeta Cich Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  • Katarzyna Drąg Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/ssc.2001

Keywords:

visual rhetoric, rhetoric of the image, media image, mental image, pictures, images

Abstract

An article is about the tools used to describe the rhetoric of the media image and the mental image. The selected aspects of image rhetoric such as the image of the Stranger (Roma, migrants) in visual media were a case study. In classical rhetoric the language is the object of description. There is a need to described visual media in the context of filmmaking workshop. The article describes the visual culture from the perspective of media science.

References

Belting H., Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Kraków 2007.

Benedyktowicz Z., Portrety „obcego”. Od stereotypu do symbolu, Kraków 2000.

Freedberg D., Potęga wizerunków. Studia z historii i teorii oddziaływania, przekł. E. Klekot, Kraków 2005.

Kampka A., Retoryka wizualna. Perspektywy i pytania, „Forum Artis Rhetoricae” 2011 nr 1, s. 7–23.

Kazimierska­‑Jerzyk W., Obraz a idea. Estetyczno­‑antropologiczne paradoksy sztuki konceptualnej (implikacje ikonoklastyczne), „Sztuka i Dokumentacja” 2012 nr 6, s. 47–54.

Kurz I., Zaręba Ł., Potęga i nędza królestwa obrazów. Animistyczna ikonologia W. J. T. Mitchella, w: W. J. T. Mitchell, Czego chcą obrazy?, przeł. Ł. Zaręba, Warszawa 2015, s. 22–23.

Lippman W., Public opinion, New York 1957.

Mitchell J., Thomas W., Picture theory: essays on verbal and visual representation, Chicago 1994.

Mitchell J., Thomas W., Przedstawienie widzialnego. Krytyka kultury wizualnej, przeł. G. Bryda, w: Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, pod red. M. Boguni­‑Borkowskiej i P. Sztompki, Kraków 2012, s. 118–138.

Moxey K., Visual studies and the iconic turn, „Journal of Visual Culture” 2008 nr 2, s. 131–146.

Sztompka P., Wyobraźnia wizualna i socjologia, w: Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, pod red. M. Boguni­‑Borkowskiej i P. Sztompki, Kraków 2012, s. 11–43.

Wunenburger J.-J., Filozofia obrazów, przeł. T. Stróżyński, Gdańsk 2011.

Downloads

Published

2017-05-01

Issue

Section

Dział tematyczny