The loneliness of young people with a disability as a problem of pedagogical

Authors

  • Bernadeta Szczupał Uniwersytet Wrocławski

DOI:

https://doi.org/10.15633/ssc.2007

Keywords:

young people with disabilities, loneliness, self­‑perceived social isolation, conditioning factors and aspects of loneliness, social functioning

Abstract

Loneliness is a complex and multidimensional phenomenon, defined on different plains. Loneliness can concern the man in every phase of his development, and depending on the period at which he will turn up, takes different forms. This article presents the definition and main concepts of loneliness as well as some aspects of the feeling of loneliness among young disabled people, their mental states that influence the process of shaping their identity and autonomy, as well as their relationships with the closest environment. The article mentions some foreign research on the feeling of loneliness among disabled people, it also presents some research on the feeling of loneliness occurring in specific interpersonal situations, which was selected from the Polish professional literature in the field of special pedagogy. Factor in the feeling of loneliness can be a child’s illness or disability, dysfunctional family, a family history of pathological phenomena, parents addiction cause an increase in feelings of loneliness in all areas of a child – mainly in the emotional and social.

References

Albisetti V., Dobrodziejstwo samotności, tłum. M. Radomska, Kielce 1999.

Cassidy J., Asher S. R., Loneliness and peer relations in young children, „Child Development” 1992 nr 63, s. 350–365.

Chałas K., Samotność siłą kreacji osobowej wychowanka, w: Edukacja kreatywna, red. E. A. Zwo­lińska, Bydgoszcz 2005, s. 52–56.

Dołęga Z., Samotność młodzieży – analiza teoretyczna i studia empiryczne, Katowice 2003.

Dubas E., Samotność – uniwersalny „temat” życia i wychowania, w: Zrozumieć samotność. Studium interdyscyplinarne, red. P. Domeracki, W. Tyburski, Toruń 2006, s. 333–334.

Fromm E., O sztuce miłości, przeł. A. Bogdański, Warszawa 1994.

Giryński A., Poczucie samotności dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w zależności od postaw rodzicielskich, „Szkoła Specjalna” 2004 nr 1, s. 3–4.

Giryński A., Poczucie samotności osób z upośledzeniem umysłowym a ich funkcjonowanie interpersonalne, w: Tożsamość polskiej pedagogiki specjalnej u progu XXI wieku, red. J. Pańczyk, Warszawa 1998, s. 194–203.

Lake T., Samotność: jak sobie z nią radzić, Warszawa 1993.

Mikrut A., Związek między samotnością i lękiem u młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną, „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo” 2014 nr 4, s. 45–68.

Nowica­‑Kozioł M., Samotność podmiotu ponowoczesnego, „Annales Academiae Paedagogicea Cracoviensi. Studia Paedagogica” nr 1, 2008, s. 43–52.

Pawłowska R., Jundziłł E., Pedagogika człowieka samotnego, Gdańsk 2000.

Puczel J., Twórcza samotność dzieci i młodzieży, w: Zrozumieć samotność, red. P. Domeracki, Wł. Tyburski, Toruń 2006, s. 375–376.

Rembowski J., Samotność, Gdańsk 1992.

Rola J., Poczucie osamotnienia a depresja dziecka z niepełnosprawnością intelektualną, w: Edu­kacja – socjalizacja – autonomia w życiu osoby niepełnosprawnej, red. A. Klinik, J. Rotter­mund, Z. Gajdzica, Kraków 2005, s. 137–146.

Szczupał B., Il senso di solitudine dei giovani con disfunzione dell’organo motorio, „Orientamenti Pedagogici” (2006) nr 4 (316), vol. 53, s. 719–733.

Szczupał B., Wybrane aspekty poczucia samotności młodzieży niepełnosprawnej, „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo” (2005) nr 2, s. 47–62.

Wiśniowiecka M., Szewczyk L., Poczucie osamotnienia u dzieci z otyłością, w: Wybrane zagadnienia z psychologii klinicznej i osobowości. Psychosomatyka, red. L. Szewczyk, A. Kulik, Lublin 2001, s. 27–38.

Wolf D., Pokonać samotność, przeł. M. Szejka, Warszawa 1995.

Downloads

Published

2017-05-01

Issue

Section

Rozprawy, opracowania