The loneliness of young people with a disability as a problem of pedagogical
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.2007Keywords:
young people with disabilities, loneliness, self‑perceived social isolation, conditioning factors and aspects of loneliness, social functioningAbstract
Loneliness is a complex and multidimensional phenomenon, defined on different plains. Loneliness can concern the man in every phase of his development, and depending on the period at which he will turn up, takes different forms. This article presents the definition and main concepts of loneliness as well as some aspects of the feeling of loneliness among young disabled people, their mental states that influence the process of shaping their identity and autonomy, as well as their relationships with the closest environment. The article mentions some foreign research on the feeling of loneliness among disabled people, it also presents some research on the feeling of loneliness occurring in specific interpersonal situations, which was selected from the Polish professional literature in the field of special pedagogy. Factor in the feeling of loneliness can be a child’s illness or disability, dysfunctional family, a family history of pathological phenomena, parents addiction cause an increase in feelings of loneliness in all areas of a child – mainly in the emotional and social.References
Albisetti V., Dobrodziejstwo samotności, tłum. M. Radomska, Kielce 1999.
Cassidy J., Asher S. R., Loneliness and peer relations in young children, „Child Development” 1992 nr 63, s. 350–365.
Chałas K., Samotność siłą kreacji osobowej wychowanka, w: Edukacja kreatywna, red. E. A. Zwolińska, Bydgoszcz 2005, s. 52–56.
Dołęga Z., Samotność młodzieży – analiza teoretyczna i studia empiryczne, Katowice 2003.
Dubas E., Samotność – uniwersalny „temat” życia i wychowania, w: Zrozumieć samotność. Studium interdyscyplinarne, red. P. Domeracki, W. Tyburski, Toruń 2006, s. 333–334.
Fromm E., O sztuce miłości, przeł. A. Bogdański, Warszawa 1994.
Giryński A., Poczucie samotności dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w zależności od postaw rodzicielskich, „Szkoła Specjalna” 2004 nr 1, s. 3–4.
Giryński A., Poczucie samotności osób z upośledzeniem umysłowym a ich funkcjonowanie interpersonalne, w: Tożsamość polskiej pedagogiki specjalnej u progu XXI wieku, red. J. Pańczyk, Warszawa 1998, s. 194–203.
Lake T., Samotność: jak sobie z nią radzić, Warszawa 1993.
Mikrut A., Związek między samotnością i lękiem u młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną, „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo” 2014 nr 4, s. 45–68.
Nowica‑Kozioł M., Samotność podmiotu ponowoczesnego, „Annales Academiae Paedagogicea Cracoviensi. Studia Paedagogica” nr 1, 2008, s. 43–52.
Pawłowska R., Jundziłł E., Pedagogika człowieka samotnego, Gdańsk 2000.
Puczel J., Twórcza samotność dzieci i młodzieży, w: Zrozumieć samotność, red. P. Domeracki, Wł. Tyburski, Toruń 2006, s. 375–376.
Rembowski J., Samotność, Gdańsk 1992.
Rola J., Poczucie osamotnienia a depresja dziecka z niepełnosprawnością intelektualną, w: Edukacja – socjalizacja – autonomia w życiu osoby niepełnosprawnej, red. A. Klinik, J. Rottermund, Z. Gajdzica, Kraków 2005, s. 137–146.
Szczupał B., Il senso di solitudine dei giovani con disfunzione dell’organo motorio, „Orientamenti Pedagogici” (2006) nr 4 (316), vol. 53, s. 719–733.
Szczupał B., Wybrane aspekty poczucia samotności młodzieży niepełnosprawnej, „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo” (2005) nr 2, s. 47–62.
Wiśniowiecka M., Szewczyk L., Poczucie osamotnienia u dzieci z otyłością, w: Wybrane zagadnienia z psychologii klinicznej i osobowości. Psychosomatyka, red. L. Szewczyk, A. Kulik, Lublin 2001, s. 27–38.
Wolf D., Pokonać samotność, przeł. M. Szejka, Warszawa 1995.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.