An Image of the Elderly in the Media

Authors

  • Norbert G. Pikuła Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/ssc.2009

Keywords:

seniors, image, media, society

Abstract

Currently, the media have become a carrier of knowledge and information. It is through the media coverage that norms and values are formed. Cultural trends and social changes constitute an important element of the functioning of the media space. The area of interest of the mass media also covers issues related to the aging societies and a related increase in the number of the elderly. The prevailing opinions concerning seniors are to a major extent based on the image presented by the mass media. A possibility to reach a large number of recipients in a short period of time allows to generate and quickly disseminate this image among older and younger recipients. The article presents the results of an analysis of youth magazines, newspapers, Web portals, advertisements and news broadcasts in the context of the media image of the elderly. The secondary analysis of data allowed to answer the question: How are the elderly presented in the media?

References

Bartosz B., Zierkiewicz E., Starość w narracjach kobiet młodszych i starszych, w: Starsze kobiety w kulturze i społeczeństwie, red. E. Zierkiewicz, A. Łysak, Wrocław 2005, s. 9–18.

Dąbrowski T. J., Rola mediów w kształtowaniu wierunku, „Marketing i Rynek” (2013) nr 9, s. 10–15.

Jarzębowski J., Globalizacja mediów a chaos kulturowy, w: Media i społeczeństwo. Nowe strategie komunikacyjne, red. M. Sokołowski, Toruń 2008, s. 13–24.

Melosik Z., Mass media, tożsamość i rekonstrukcje kultury współczesnej, edunet.amu.edu.pl/mae2012/04_Melosik_2012.pdf (27.02.2016).

Michalczyk S., Społeczeństwo medialne. Studia z teorii komunikowania masowego, Kato­wice 2008.

Morbitzer J., O nowej przestrzeni edukacyjnej w hybrydowym świecie, „Labor et Edu­catio” (2015) nr 3, s. 411–430.

Pikuła N. G., Poczucie sensu życia osób starszych. Inspiracje do edukacji w starości, Kraków 2015.

Sobczak K., Tożsamość czy tożsamości? JA w świecie cyberrealnym, w: Wirtualność jako realność, red. Z. Rykiel, J. Kinal, Rzeszów 2014, s. 23–42.

Stefaniak­‑Hrycko A., Starość w reklamie telewizyjnej – śmieszy czy przeraża? „Nowiny Lekar­skie” 2012 nr 1 (81), s. 89–95.

Raport medialny Wizerunek Osób Starszych w Mediach – Sierpień 2007, Fundacja na Rzecz Kobiet, Poznań 2007.

Zierkiewicz E., Na co komu stara kobieta w kolorowym czasopiśmie? Strategie wykluczania i strategie (przymuszonego) uobecniania starszych kobiet w prasie kobiecej, w: Starsze kobiety w kulturze i społeczeństwie, red. E. Zierkiewicz, A. Łysak, Wrocław 2005, s. 219–234.

Downloads

Published

2017-05-01

Issue

Section

Rozprawy, opracowania