An Image of the Elderly in the Media
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.2009Keywords:
seniors, image, media, societyAbstract
Currently, the media have become a carrier of knowledge and information. It is through the media coverage that norms and values are formed. Cultural trends and social changes constitute an important element of the functioning of the media space. The area of interest of the mass media also covers issues related to the aging societies and a related increase in the number of the elderly. The prevailing opinions concerning seniors are to a major extent based on the image presented by the mass media. A possibility to reach a large number of recipients in a short period of time allows to generate and quickly disseminate this image among older and younger recipients. The article presents the results of an analysis of youth magazines, newspapers, Web portals, advertisements and news broadcasts in the context of the media image of the elderly. The secondary analysis of data allowed to answer the question: How are the elderly presented in the media?References
Bartosz B., Zierkiewicz E., Starość w narracjach kobiet młodszych i starszych, w: Starsze kobiety w kulturze i społeczeństwie, red. E. Zierkiewicz, A. Łysak, Wrocław 2005, s. 9–18.
Dąbrowski T. J., Rola mediów w kształtowaniu wierunku, „Marketing i Rynek” (2013) nr 9, s. 10–15.
Jarzębowski J., Globalizacja mediów a chaos kulturowy, w: Media i społeczeństwo. Nowe strategie komunikacyjne, red. M. Sokołowski, Toruń 2008, s. 13–24.
Melosik Z., Mass media, tożsamość i rekonstrukcje kultury współczesnej, edunet.amu.edu.pl/mae2012/04_Melosik_2012.pdf (27.02.2016).
Michalczyk S., Społeczeństwo medialne. Studia z teorii komunikowania masowego, Katowice 2008.
Morbitzer J., O nowej przestrzeni edukacyjnej w hybrydowym świecie, „Labor et Educatio” (2015) nr 3, s. 411–430.
Pikuła N. G., Poczucie sensu życia osób starszych. Inspiracje do edukacji w starości, Kraków 2015.
Sobczak K., Tożsamość czy tożsamości? JA w świecie cyberrealnym, w: Wirtualność jako realność, red. Z. Rykiel, J. Kinal, Rzeszów 2014, s. 23–42.
Stefaniak‑Hrycko A., Starość w reklamie telewizyjnej – śmieszy czy przeraża? „Nowiny Lekarskie” 2012 nr 1 (81), s. 89–95.
Raport medialny Wizerunek Osób Starszych w Mediach – Sierpień 2007, Fundacja na Rzecz Kobiet, Poznań 2007.
Zierkiewicz E., Na co komu stara kobieta w kolorowym czasopiśmie? Strategie wykluczania i strategie (przymuszonego) uobecniania starszych kobiet w prasie kobiecej, w: Starsze kobiety w kulturze i społeczeństwie, red. E. Zierkiewicz, A. Łysak, Wrocław 2005, s. 219–234.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.