The ethical framework of communication in threat situations
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.2304Keywords:
media, journalist, threat situations, security, war correspondent, truth, responsibilityAbstract
The purpose of this article is to show the role and function of the media and the tasks of journalists in the context of threats in the light of selected codes of ethics in journalism. Situations of real threats to the safety, health and life of citizens in modern societies have also been exposed in the context of selected processes of virtualization and mediation of the real world. The author of the article expresses the view that the media not only perform certain functions, but also because of their missionary nature in situations of danger, the first plan should disclose their responsibility for the security and well‑being of their citizens. The issue of ethical communication framework in situations of danger was included by the author in the perspective of journalistic axiology.References
Drożdż M., Osoba i media. Personalistyczny paradygmat etyki mediów, Tarnów 2005.
Filozoficzne konteksty rozumu transwersalnego. Wokół koncepcji Wolfganga Welscha, cz. 2, pod red. R. Kubickiego, Poznań 1998.
Gerbner G., Gross L., Morgan M., Signorelli N., Growing up with television: The cultivation perspective, w: Media Effects: Advances in Theory and Research, eds. J. Bryant, D. Zillman, Hillsdale 1994, s. 17–41.
Iłowiecki M., Pilnowanie strażników. Etyka dziennikarska w praktyce, Warszawa 2012.
Jan Paweł II, Komunikacja społeczna czynnikiem ochrony i rozwoju dzieci w rodzinie i w społeczeństwie. Orędzie na 13. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu 1979, Watykan 1979.
Jan Paweł II, List apostolski Szybki rozwój, Watykan 2005.
Kodeks Etyki Dziennikarskiej, http://sdp.pl/s/kodeks‑etyki‑dziennikarskiej‑sdp (20.03.2017).
Międzynarodowe zasady etyki profesjonalnej w dziennikarstwie przygotowane pod egidą UNESCO, http://www.ceo.org.pl/pl/samorzad‑uczniowski/news/kodeks‑etyki‑dziennikarskiej (20.03.2017).
Problemy ponowoczesnej pluralizacji kultury. Wokół koncepcji Wolfganga Welscha, cz. 1, pod red. A. Zeidler‑Janiszewskiej, Poznań 1998.
Welsch W., Sztuczne raje? Rozważania o świecie mediów elektronicznych i o innych światach, w: Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, red. M. Hopfinger, Warszawa 2002, s. 461–478.
Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy, Rezolucja 1003 z 1 lipca 1993 roku w sprawie etyki dziennikarskiej, nr 33–35, w: M. Iłowiecki, Pilnowanie strażników. Etyka dziennikarska w praktyce, Warszawa 2012, s. 449–456.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.