Allies of salvation in the war (based on the forgotten book „Ludzie i zwierzęta” by Antonina Żabińska)
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.2309Keywords:
Warsaw, zoo, World War II, the Jews, narrative memoir, Antonina ŻabińskaAbstract
In the memoirs of the wartime and the post‑war period (1939–1949) Antonina Żabińska, a wife of Jan Żabiński, the director of the Warsaw Zoological Garden in the years 1929–1950, shows the dramatic events that affected her family and friends, as well as animals from the Warsaw Zoo. Żabińska is a chronicler of the history of the occupation who employs two distinct perspectives: one of humans and another of animals. A significant part of the narrative focuses on the role of the piano and animal stalls, thanks to which many Jews were saved. In 1965, Żabińska and her husband received the title Righteous Among the Nations. In 1980, for rescuing Jews during the war, she was posthumously awarded with the Commander’s Cross of the Order of Polonia Restituta, Jan Żabiński was honored with the Commander’s Cross with Star.References
Anders G., Staroświeckość człowieka, w: Kultura techniki, red. E. Schutz, przeł. I. Sellmer, S. Sellmer, Poznań 2001, s. 412–453.
Edensor T., Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, przeł. A. Sadza, Kraków 2004.
Hall E., Ukryty wymiar, tłum. T. Hołówka, Warszawa 2003.
Maruszewski T., Psychologia poznania. Sposoby rozumienia siebie i świata, Gdańsk 2001.
Rzeczy i ludzie. Humanistyka wobec materialności, pod red. J. Kowalewskiego, W. Piaska, M. Śliwy, Olsztyn 2008 (Colloquia Humaniorum).
Wyobraźnia społeczna. Horyzonty – źródła – dynamika, red. R. Drozdowski, M. Krajewski, Poznań 2008.
Żabińska A., Ludzie i zwierzęta, Warszawa 1968.
Żabińska A., Ludzie i zwierzęta, Kraków 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.