Radio Kraków as a medium of high social trust – analysis of information services

Authors

  • Klaudia Cymanow-Sosin Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/ssc.2455

Keywords:

information, public media, radio, trust

Abstract

The article is an attempt to evaluate one of the regional stations – Radio Kraków, in terms of the level of social trust that it enjoys in the opinion of the audience. The author, starting from the analyzes of publicly available public opinion polls, goes on to investigate on the basis of their own monitoring of live information services in this medium and the interpretation of the content on the radio page contained in the News tab. The goal is to define the principles that the medium creators pursue in the process of building external relations with potential and actual receivers of the station. Evaluating the level of quality of the information produced and the rules for their publicity allow correlation of the results of their own investigations with general tendencies, according to which the radio medium continues to enjoy the highest trust of the public, from all broadcasters in the mass communication space – from the press, through electronic media to new media.

References

Bauer Z., Dziennikarstwo i świat mediów, Kraków 2000.

Biuletyn Informacji Publicznej, https://www.bip.krakow.pl/?sub_dok_id=49814 (26.01.2017).

Zawód dziennikarz. Między misją a profesją, red. B. Brodzińska, M. Jeziński, M. Mateja, Toruń 2015.

Boguszewski R., CBOS, Komunikat z badań nr 34/2016: Społeczne oceny uczciwości i rzetelności zawodowej, Warszawa, marzec 2016, http://cbos.pl/SPISKOM.POL/2016/K_034_16.PDF 10.09.2017).

Chyliński M., Russ-Mohl S., Dziennikarstwo, Warszawa 2008.

Derczyński W., Opinie o uczciwości i rzetelności zawodowej. Komunikat z badań, BS/116/2000, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2000/K_116_00.PDF (05.05.2017).

Historia Radia Kraków, http://www.radiokrakow.pl/o-nas/historia-radia-krakow/ (26.01.2017).

ISAP Internetowy System Aktów Prawnych, Ustawa z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe, http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19840050024 (04.05.2017).

Juszkiewicz Ż., Jak skutecznie przekazać informacje?, https://blog.proinfo.co/skutecznie-przekazac-informacje/ (21.09.2017).

Kapuściński R., Lapidarium I, Warszawa 1993.

McCombs M., Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, przekł. B. Radwan, Kraków 2008.

McCombs M., Maxwell E.; Shaw Donald L., The Agenda-Setting Function of Mass Media, „Public Opinion Quarterly” Vol. 36 (1972) Issue 2, s. 176–187.

Radio z największym zaufaniem wśród mediów. Internet głównym źródłem informacji, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/radio-z-najwiekszym-zaufaniem-wsrod-mediow-internet-glownym-zrodlem-informacji (26.01.2017).

Senn J. A., Information Systems in Managment, Wadsworth CA 1990.

Szalkowska A., Francuz P., Rozumienie informacji prasowej: badania psychologiczne, „Przegląd Psychologiczny” 6 (2003) nr 1, s. 79–99.

Talarek M., Siła rażenia środków masowego przekazu, Warszawa 2012.

William L. R., Cleve M., Etyka środków przekazu, tłum. J. Zakrzewski, E. Krasnodębska, Warszawa 1995.

Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Warszawa 2006.

Zaufanie do mediów. Źródła informacji i ich weryfikowanie. Badanie Danae dla Press Club Polska, Provident i AXA, 2017, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/zaufanie-do-mediow-w-polsce-informacje-o-ludziach-wiarygodniejsze-niz-o-polityce-i-gospodarce (26.01.2017).

Downloads

Published

2018-07-01

Issue

Section

Dział tematyczny