Christian multimedia – on the trail of catholic video bloggers
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.2458Keywords:
catholic, web, blogosphere, videoblog, faith, new media, Ryś, Szustak, Szymańska, ZagułaAbstract
It’s worth following Catholic videobloggers in the Internet. Evangelization via YouTube is characterized by the diversity of topics undertaken. Polish Catholic vlogs take up the following themes: from teaching the doctrine of the faith to lifestyle, profile issues to a simply responding to the questions of followers. It’s worth getting to know this aspect of the web. Communication via the new media opens new agora – meeting places with people. The new media open up a whole new sector for the new evangelization, and videoblogging is a very helpful tool in becoming an influencer, an opinion leader or guide who leads people to God though the chaos of the internet. It’s worth the new media meeting with God. It’s worth it that the new technologies talk more often about God.References
Benedykt XVI, Sieci społecznościowe: bramy prawdy i wiary, nowe miejsce ewangelizacji. Orędzie na 47. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, https://w2.vatican.va/content/benedict-xvi/pl/messages/communications/documents/hf_ben-xvi_mes_20130124_47th-world-communications-day.html (06.02.2017).
Blog – próba definicji, http://polonisty.blox.pl/2012/10/BLOG-proba-definicji.html (06.02.2017).
Chmielewska M., Religijni hipsterzy i Dobra Nowina. Wiara z przymrużeniem oka, http://www.influencer.pl/374/religijni-hipsterzy-i-dobra-nowina-wiara-z-przymruzeniem-oka (09.02.2017).
Franciszek, Adhortacja apostolska Evangelii gaudium.
Gwozdowska A., Vlog, teatr jednego aktora, http://www.rp.pl/Plus-Minus/306099919-Vlog-teatr-jednego-aktora.html#ap-2 (07.02.2017).
Gumkowska A., Blogi wobec tradycji diarystycznej. Nowe gatunki w nowych mediach, w: Tekst (w) sieci. Tekst – język – gatunki, red. D. Ulicka, Warszawa 2009, s. 230–243.
Kloch J., Przybysz M. M., Nowe media w Kościele, „Nowe Media” 8 (2014) 2, s. 65–71.
Laskowska M., Nowe media w służbie człowieka. Zarys problematyki w kontekście etyki i aksjologii mediów, „Teologia Praktyczna” 13 (2012), s. 123–137.
Liberacka A., Internet to sztuka wyboru, ttp://stacja7.pl/rozmowy/internet-to-sztuka-wyboru/ (09.02.2017).
Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Etyka w środkach społecznego przekazu, Watykan 2010.
Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Etyka w internecie, Watykan 2012.
Pikuła R., Szafiarka dla wierzących? Hipster katoliczka chce udowodnić, że „można być katolikiem i fajną dziewczyną”, http://weekend.gazeta.pl/weekend/1,152121,19741491,szafiarka-dla-wierzacych-hipster-katoliczka-chce-udowodnic.html (10.02.2017).
Raś D., Powołanie sieci, w: Bramy prawdy i wiary. Benedykt XVI o mediach, Kraków 2016, s. 177–186 (Colloquium z Teologii Mediów im ks. prof. Andrzeja Baczyńskiego, 1).
Socha-Jakubowska P., Katohipsterzy, https://www.wprost.pl/468741/Katohipsterzy (09.02.2017).
Wołkiewicz A., Testament Cyfrowego Imigranta – Benedykt XVI do mieszkańców cyfrowego świata, w: Człowiek. Media. Edukacja, pod red. J. Morbitzera i E. Musiał, Kraków 2013, s. 451–460.
Vlog to wyższa forma blogowania, http://studiumprzypadku.com/vlog-to-wyzsza-forma-blogowania-rozmowa-z-kamilem-newczynskim/ (10.02.2017).
www.biskup-rys.pl (09.02.2017).
www.hipsterkatoliczka.pl (09.02.2017).
www.influencer.pl (09.02.2017).
www.langustanapalmie.pl, (09.02.2017).
www.stacja7.pl (09.02.2017).
www.youtube.com (09.02.2017).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.