Christian multimedia – on the trail of catholic video bloggers

Authors

  • Dariusz Raś Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/ssc.2458

Keywords:

catholic, web, blogosphere, videoblog, faith, new media, Ryś, Szustak, Szymańska, Zaguła

Abstract

It’s worth following Catholic videobloggers in the Internet. Evangelization via YouTube is characterized by the diversity of topics undertaken. Polish Catholic vlogs take up the following themes: from teaching the doctrine of the faith to lifestyle, profile issues to a simply responding to the questions of followers. It’s worth getting to know this aspect of the web. Communication via the new media opens new agora – meeting places with people. The new media open up a whole new sector for the new evangelization, and videoblogging is a very helpful tool in becoming an influencer, an opinion leader or guide who leads people to God though the chaos of the internet. It’s worth the new media meeting with God. It’s worth it that the new technologies talk more often about God.

References

Benedykt XVI, Sieci społecznościowe: bramy prawdy i wiary, nowe miejsce ewangelizacji. Orędzie na 47. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, https://w2.vatican.va/content/benedict-xvi/pl/messages/communications/documents/hf_ben-xvi_mes_20130124_47th-world-communications-day.html (06.02.2017).

Blog – próba definicji, http://polonisty.blox.pl/2012/10/BLOG-proba-definicji.html (06.02.2017).

Chmielewska M., Religijni hipsterzy i Dobra Nowina. Wiara z przymrużeniem oka, http://www.influencer.pl/374/religijni-hipsterzy-i-dobra-nowina-wiara-z-przymruzeniem-oka (09.02.2017).

Franciszek, Adhortacja apostolska Evangelii gaudium.

Gwozdowska A., Vlog, teatr jednego aktora, http://www.rp.pl/Plus-Minus/306099919-Vlog-teatr-jednego-aktora.html#ap-2 (07.02.2017).

Gumkowska A., Blogi wobec tradycji diarystycznej. Nowe gatunki w nowych mediach, w: Tekst (w) sieci. Tekst – język – gatunki, red. D. Ulicka, Warszawa 2009, s. 230–243.

Kloch J., Przybysz M. M., Nowe media w Kościele, „Nowe Media” 8 (2014) 2, s. 65–71.

Laskowska M., Nowe media w służbie człowieka. Zarys problematyki w kontekście etyki i aksjologii mediów, „Teologia Praktyczna” 13 (2012), s. 123–137.

Liberacka A., Internet to sztuka wyboru, ttp://stacja7.pl/rozmowy/internet-to-sztuka-wyboru/ (09.02.2017).

Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Etyka w środkach społecznego przekazu, Watykan 2010.

Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Etyka w internecie, Watykan 2012.

Pikuła R., Szafiarka dla wierzących? Hipster katoliczka chce udowodnić, że „można być katolikiem i fajną dziewczyną”, http://weekend.gazeta.pl/weekend/1,152121,19741491,szafiarka-dla-wierzacych-hipster-katoliczka-chce-udowodnic.html (10.02.2017).

Raś D., Powołanie sieci, w: Bramy prawdy i wiary. Benedykt XVI o mediach, Kraków 2016, s. 177–186 (Colloquium z Teologii Mediów im ks. prof. Andrzeja Baczyńskiego, 1).

Socha-Jakubowska P., Katohipsterzy, https://www.wprost.pl/468741/Katohipsterzy (09.02.2017).

Wołkiewicz A., Testament Cyfrowego Imigranta – Benedykt XVI do mieszkańców cyfrowego świata, w: Człowiek. Media. Edukacja, pod red. J. Morbitzera i E. Musiał, Kraków 2013, s. 451–460.

Vlog to wyższa forma blogowania, http://studiumprzypadku.com/vlog-to-wyzsza-forma-blogowania-rozmowa-z-kamilem-newczynskim/ (10.02.2017).

www.biskup-rys.pl (09.02.2017).

www.hipsterkatoliczka.pl (09.02.2017).

www.influencer.pl (09.02.2017).

www.langustanapalmie.pl, (09.02.2017).

www.stacja7.pl (09.02.2017).

www.youtube.com (09.02.2017).

Downloads

Published

2018-07-01

Issue

Section

Rozprawy, opracowania