Quality of life of older people participating in the activities of the university of the third ag
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.2597Keywords:
university of the third age, adult education, old age, andragogy, quality of lifeAbstract
Quality of life of older people participating in the activities of the university of the third age. In connection with the phenomenon of population aging and the creation of a new social policy, a new direction in pedagogics called andragogy, or sub-discipline dealing with adult education, was created. The task of adult education has taken over Universities of the Third Age, pursuing such goals as: continuing education, socio-cultural activation, physical mobilization and dissemination of gerontological proficiency among participants. The aim of this study is to compare the quality of life of people over 60 years old, studying at the University of the Third Age, with people who do not participate in any seniors’ occupations and live exclusively in their own home environment. The study used the diagnostic survey method. As a research tool, a questionnaire was used for the own questionnaire containing 22 questions, the Oswestry Questionnaire and The World Health Organization (WHOQOL) – BREFF.
References
Bielawska A. i in., Uniwersytet trzeciego wieku – edukacja zawsze na czasie, „Nowiny Lekarskie” 81 (2012) 1, s. 80–82.
Błędowski P., Lokalna polityka społeczna wobec ludzi starych, Warszawa 2002.
Borczyk W., Wnuk W., Edukacja w starości i do starości, w: Strategie działania w starzejącym się społeczeństwie. Tezy i rekomendacje. Rzecznik praw obywatelskich, Warszawa 2012, s. 78–81.
Faleńczyk K. i in., Wpływ wybranych czynników socjo-demograficznych na występowanie depresji u osób w wieku podeszłym, w: Leczenie, pielęgnowanie, zarządzanie – wybrane elementy opieki nad pacjentem. red. J. Konieczny, Z. Bartuzi, Bydgoszcz 2006, s. 494–499.
Gajewska O., Bryła M., Maniecka-Bryła I., Samoocena stanu zdrowia uczestników zajęć Stowarzyszenia Uniwersytetu Trzeciego Wieku, „Hygeia Public Health” 47 (2012) 4, s. 453–459.
Głębocka A., Szarzyńska M., Wsparcie społeczne a jakość życia ludzi starszych, praca oryginalna, „Gerontologia Polska” 13 (2005) 4, s. 255–256.
Grzegorczyk J., Kwolek A., Bazarnik K., Jakość życia osób mieszkających w domach pomocy społecznej i słuchaczy uniwersytetu trzeciego wieku, „Przegląd Medyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego” (2007) 3, s. 225–226.
Izdebski P., Polak A., Bilans życia i poczucie koherencji osób starszych w zależności od ich aktualnej sytuacji życiowej, „Gerontologia Polska” 13 (2005) 3, s. 188–189.
Kałużny R., Aktywność edukacyjno-zawodowa seniorów formą zagospodarowania czasu na emeryturze, „Edukacja Dorosłych” (2014) 2, s. 79–90.
Kozieł D., Kształcenie na Uniwersytecie Trzeciego Wieku a jakość życia seniorów, „Gerontologia Polska” 15 (2007) 3, s. 104–108.
Lubryczyńska K., Warszawskie Uniwersytety Trzeciego Wieku, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/9/id/148 (25.11.2017).
Marchewka A., Jungiewicz M., Aktywność fizyczna w młodości a jakość życia w starszym wieku. „Gerontologia Polska” 16 (2008) 2, s. 127–129.
Mossakowsska M., Więcek A., Błędowski P., Aspekty medyczne, psychologiczne, socjologiczne, i ekonomiczne starzenia się ludności w Polsce, Poznań 2012.
Ostrzyżek A., Marcinkowski J. T., Wymiary jakości życia w podeszłym wieku, „Problemy Higieny i Epidemiologii” 90 (2009) 4, s. 465–467.
Pasik M., Wyznaczniki jakości życia u osób w wieku emerytalnym, „Acta Univeritatis Lodiensisfolia Psychologica” (2005) 9, s. 71–72.
Richert-Kaźmierska A., Forkiewicz M., Kształcenie osób starszych w koncepcji aktywnego starzenia się, „Studia Ekonomiczne” 131 (2013), s. 128–130.
Szatur-Jaworska B., Ludzie starzy i starość w polityce społecznej, Warszawa 2000.
Trempała J., Zając-Lamparska L., Postawy wobec osób starszych: różnice międzypokoleniowe, „Przegląd Psychologiczny” 50 (2007) 4, s. 448–451.
Trojanowska A., Znaczenie badań nad jakością życia w medycynie, „Zdrowie Publiczne” 121 (2011) 1, s. 100–102.
Wojtyna E., Dosiak M., Życińska J., Wpływ wsparcia społecznego na przebieg zaburzeń depresyjnych u pacjentów w podeszłym wieku, „Psychogeriatria Polska” 4 (2007) 1, s. 18–19.
Zadworna-Cieślak M., Ogińska-Bulik N., Zachowania zdrowotne osób w wieku senioralnym – rola optymizmu, „Psychogeriatria Polska” 10 (2013) 4, s. 145–147.
Zielińska-Więczkowska H., Jakość starzenia się i starości w subiektywnej ocenie słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku, „Gerontologia Polska” 17 (2009) 3, s. 137–142.
Zielińska-Więczkowska H., Kędziora-Kornatowska K., Determinanty satysfakcji życiowej w późnej dorosłości – w świetle rodzimych doniesień badawczych, „Psychogeriatria Polska” 7 (2010) 1, s. 13–15.
Zielińska-Więczkowska H., Poczucie koherencji a występowanie stanów depresyjnych u słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku, „Psychogeriatria Polska” 6 (2009) 3, s. 141–146.
Ziębińska B., Uniwersytety Trzeciego Wieku – wybrane aspekty funkcjonowania organizacji, „Polityka Społeczna” (2009) 3, s. 21–22.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and full publishing rights without restrictions, and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).