Quality of life of older people participating in the activities of the university of the third ag

Authors

  • Stanisława Talaga Podhalańska Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Targu
  • Marta Dyrcz Podhalańska Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Targu
  • Bogumiła Lubińska-Żądło Podhalańska Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Targu
  • Aleksandra Kiełtyka Podhalańska Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Targu

DOI:

https://doi.org/10.15633/ssc.2597

Keywords:

university of the third age, adult education, old age, andragogy, quality of life

Abstract

Quality of life of older people participating in the activities of the university of the third age. In connection with the phenomenon of population aging and the creation of a new social policy, a new direction in pedagogics called andragogy, or sub-discipline dealing with adult education, was created. The task of adult education has taken over Universities of the Third Age, pursuing such goals as: continuing education, socio-cultural activation, physical mobilization and dissemination of gerontological proficiency among participants. The aim of this study is to compare the quality of life of people over 60 years old, studying at the University of the Third Age, with people who do not participate in any seniors’ occupations and live exclusively in their own home environment. The study used the diagnostic survey method. As a research tool, a questionnaire was used for the own questionnaire containing 22 questions, the Oswestry Questionnaire and The World Health Organization (WHOQOL) – BREFF.

References

Bielawska A. i in., Uniwersytet trzeciego wieku – edukacja zawsze na czasie, „Nowiny Lekarskie” 81 (2012) 1, s. 80–82.

Błędowski P., Lokalna polityka społeczna wobec ludzi starych, Warszawa 2002.

Borczyk W., Wnuk W., Edukacja w starości i do starości, w: Strategie działania w starzejącym się społeczeństwie. Tezy i rekomendacje. Rzecznik praw obywatelskich, Warszawa 2012, s. 78–81.

Faleńczyk K. i in., Wpływ wybranych czynników socjo-demograficznych na występowanie depresji u osób w wieku podeszłym, w: Leczenie, pielęgnowanie, zarządzanie – wybrane elementy opieki nad pacjentem. red. J. Konieczny, Z. Bartuzi, Bydgoszcz 2006, s. 494–499.

Gajewska O., Bryła M., Maniecka-Bryła I., Samoocena stanu zdrowia uczestników zajęć Stowarzyszenia Uniwersytetu Trzeciego Wieku, „Hygeia Public Health” 47 (2012) 4, s. 453–459.

Głębocka A., Szarzyńska M., Wsparcie społeczne a jakość życia ludzi starszych, praca oryginalna, „Gerontologia Polska” 13 (2005) 4, s. 255–256.

Grzegorczyk J., Kwolek A., Bazarnik K., Jakość życia osób mieszkających w domach pomocy społecznej i słuchaczy uniwersytetu trzeciego wieku, „Przegląd Medyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego” (2007) 3, s. 225–226.

Izdebski P., Polak A., Bilans życia i poczucie koherencji osób starszych w zależności od ich aktualnej sytuacji życiowej, „Gerontologia Polska” 13 (2005) 3, s. 188–189.

Kałużny R., Aktywność edukacyjno-zawodowa seniorów formą zagospodarowania czasu na emeryturze, „Edukacja Dorosłych” (2014) 2, s. 79–90.

Kozieł D., Kształcenie na Uniwersytecie Trzeciego Wieku a jakość życia seniorów, „Gerontologia Polska” 15 (2007) 3, s. 104–108.

Lubryczyńska K., Warszawskie Uniwersytety Trzeciego Wieku, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/9/id/148 (25.11.2017).

Marchewka A., Jungiewicz M., Aktywność fizyczna w młodości a jakość życia w starszym wieku. „Gerontologia Polska” 16 (2008) 2, s. 127–129.

Mossakowsska M., Więcek A., Błędowski P., Aspekty medyczne, psychologiczne, socjologiczne, i ekonomiczne starzenia się ludności w Polsce, Poznań 2012.

Ostrzyżek A., Marcinkowski J. T., Wymiary jakości życia w podeszłym wieku, „Problemy Higieny i Epidemiologii” 90 (2009) 4, s. 465–467.

Pasik M., Wyznaczniki jakości życia u osób w wieku emerytalnym, „Acta Univeritatis Lodiensisfolia Psychologica” (2005) 9, s. 71–72.

Richert-Kaźmierska A., Forkiewicz M., Kształcenie osób starszych w koncepcji aktywnego starzenia się, „Studia Ekonomiczne” 131 (2013), s. 128–130.

Szatur-Jaworska B., Ludzie starzy i starość w polityce społecznej, Warszawa 2000.

Trempała J., Zając-Lamparska L., Postawy wobec osób starszych: różnice międzypokoleniowe, „Przegląd Psychologiczny” 50 (2007) 4, s. 448–451.

Trojanowska A., Znaczenie badań nad jakością życia w medycynie, „Zdrowie Publiczne” 121 (2011) 1, s. 100–102.

Wojtyna E., Dosiak M., Życińska J., Wpływ wsparcia społecznego na przebieg zaburzeń depresyjnych u pacjentów w podeszłym wieku, „Psychogeriatria Polska” 4 (2007) 1, s. 18–19.

Zadworna-Cieślak M., Ogińska-Bulik N., Zachowania zdrowotne osób w wieku senioralnym – rola optymizmu, „Psychogeriatria Polska” 10 (2013) 4, s. 145–147.

Zielińska-Więczkowska H., Jakość starzenia się i starości w subiektywnej ocenie słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku, „Gerontologia Polska” 17 (2009) 3, s. 137–142.

Zielińska-Więczkowska H., Kędziora-Kornatowska K., Determinanty satysfakcji życiowej w późnej dorosłości – w świetle rodzimych doniesień badawczych, „Psychogeriatria Polska” 7 (2010) 1, s. 13–15.

Zielińska-Więczkowska H., Poczucie koherencji a występowanie stanów depresyjnych u słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku, „Psychogeriatria Polska” 6 (2009) 3, s. 141–146.

Ziębińska B., Uniwersytety Trzeciego Wieku – wybrane aspekty funkcjonowania organizacji, „Polityka Społeczna” (2009) 3, s. 21–22.

Downloads

Published

2018-11-30

Issue

Section

Dział tematyczny