Media – educator and a teacher of faith. Evangelisation in the world of media exposure
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.3338Keywords:
teacher, media, faith, education, competenceAbstract
The world of ‘tribal digital users’ known as the ‘multitasking generation’ or ‘generation Z’ makes up its world out of thousands of pieces. This does not suffice if one wants to discover the mystery of man, encounter a culture, discover a great tradition or have faith in a personal God. Some people wrongly assume that it takes just one click or the reading of 140 characters to attain knowledge information, discover the truth or get to the heart of the matter. The purpose of this text is to aid the practical discovery of the principle that, in the final analysis, the media is more of a human victory than a technological one. The use of traditional and modern media may become a means for man to deepen his own awareness and discover signs of the Creator. This kind of competence can be acquired through parental awareness, inspirational teachers, catechists and group animators. They will be inspirational through the experience of their faith in the context of the communicative gains of the latest technologies. True teaching of the faith leads to a knowledge of God and the ability to distinguish good from evil in a contemporary context. A competent teacher of faith reveals the most important values to young people: love, life, family, truth in the slight of the Gospel and does so constantly using a new language and the new tools of communication.References
Alvarado M., Boyd-Barrett O., Media Education: an Introduction, London 1992.
Banaszkiewicz-Zygmunt E., Media. Leksykon, Warszawa 2000.
Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chodziński, Kraków 2000.
Bąk A., Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce. Wyniki badania ilościowego, Warszawa 2015.
Buckingham D., Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture, Cambridge 2003.
Komunikacja wiary w trzecim tysiącleciu, red. S. Dziekoński, Olecko 2000.
Foley P., Bobinger U., Bóg w globalnej wiosce, tłum. M. Rodkiewicz, Kraków 2000.
Franciszek, http://pl.radiovaticana.va/news/2017/05/27/papież_do_młodych_miejcie_serce _marynarza,_odważne _i_sięgaj/1315235 (21.11.2017).
Franciszek, Przekaz w służbie autentycznej kultury spotkania. Orędzie papieża Franciszka na XLVIII Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu (24.01.2014), http://w2.vatican.va/content/francesco/pl/messages/communications/documents/papa-francesco_20140124_messaggio-comunicazioni-sociali.html (30.10. 2017).
Garcarek A., Realizacje muzycznych formatów stacji radiowych na polskim rynku medialnym, „Folia Litteraria Polonica” 17 (2012) 3, s. 182–188.
Gianatelli R., Media Education, w: La comunicazione, a cura di F. Lever, Roma 2002, s. 722–727.
Gurba K., Sieć i życie w standby, w: Bramy prawdy i wiary. Benedykt XVI o mediach, Kraków 2016, s. 131–147.
Howard D., Mabley E., Gli strumenti dello sceneggiatore, Roma 1999.
Janus-Kwiatkowska K., Mechanizmy perswazyjne w rekalmie, http://em.pwn.pl/media/reklama.html (13.15.2004).
Królikowska A., Luszczak G., Marek Z., Dydaktyka obrazu, Kraków 2000.
Laszczak M., Psychologia przekazu reklamowego, Kraków 2000.
Masterman L., A scuola dei media, Brescia 1994.
Młodzież a Internet – raport z badań CBOS, http://www.uzaleznieniabehawioralne.pl/raporty-z-badan/mlodziez-a-internet-raport-z-badan-cbos/ (18.04.2017).
Pisarek W., Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2011.
Pyżalski J., Klichowski M., Przybyła M., Szanse i zagrożenia w obszarze wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), ze szczególnym uwzględnieniem aplikacji mobilnych, Poznań 2014.
Raś D., Wychowanie katechizowanych do odbioru mediów, www.katecheza.episkopat.pl/download/ Wychow_do_odbioru_mediow.doc (28.10.2017).
Reeves B, Nass C., Media i ludzie, przeł. H. Szczerkowska, Warszawa 2000.
Strykowski W., Media i edukacja medialna w tworzeniu współczesnego społeczeństwa, w: www.kmti.uz.zgora.pl/pages/referaty/strykowski.pdf (12.05.2004).
Strykowski W., Rola mediów i edukacji medialnej w współczesnym społeczeństwie, „Chowanna” 20 (2013) nr 1, s. 111–122.
Ulfik-Jaworska I., Czy gry komputerowe mogą być niebezpieczne?, http://www.katolik.pl/czy-gry-komputerowe-moga-byc-niebezpieczne-,2110,416,cz.html?s=5 (20.10.2017).
Vandendorpe Ch., Od papirusu do hipertekstu. Esej o przemianach tekstu i lektury, tłum. A. Sawisz, Warszawa 2008.
Wądołowski M., Literatura hipertekstowa – (r)ewolucja czy chaos?, http://krytyka.org/literatura-hipertekstowa-rewolucja-czy-chaos/ (3.11.2016).
Sandbothe M., Transwersalne światy medialne. Filozoficzne rozważania o Internecie, tłum. K. Krzemieniowa, w: Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów, red. A. Gwóźdź, Kraków 2011, s. 211–221.
www.dzieckowsieci.pl (17.10.2017).
https://e-religijne.pl/pl/c/Religijne-gry-komputerowe/324 (25.10.2017).
http://mamatatatablet.pl/campaign/ (21.04.2017).
https://socialpress.pl/2017/05/22-serwisy-spolecznosciowe-z-ktorych-korzystamy-najczesciej/ (24.11.2017).
https://wydawnictwowam.pl/plyty/dla-dzieci (21.11.2017).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and full publishing rights without restrictions, and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).