Remarks about the genesis of social policy in Poland – the Krakow perspective
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.3339Keywords:
social policy, social initiatives in Krakow at the beginning of the 20th century, bishop Adam Sapieha, Fr. Kazimierz Zimmermann, Fr. Jan Piwowarczyk, Ferdynand Zweig, Adam HeydelAbstract
Social policy in the practical sense means the activities of the state, local governments and non-governmental organizations or other organizations, the purpose of which is to equalize drastic social differences between citizens, give them equal development opportunities and safeguard them against the effects of social risk. In turn, social policy in the theoretical sense is the science of practical social policy. The genesis of Polish social policy is considered in the context of the 100th anniversary of Poland’s regaining its independence in 2018. The presented sketch covers the shaping of this policy in theory and practice, with particular emphasis on the Krakow environment. The content of this article consists of the following titles: 1. Around the understanding of social policy; 2. At the dawn of independence in Krakow; 3. The beginnings of the science of social policy; 4. Catholic thought and social activity and the liberal trend in Krakow; 5. Conclusion – a question about anthropology. Among Krakow representatives of Christian social thought, inscribed in the science of social policy, were noted: Fr. Kazimierz Zimmermann (1874–1925) and Fr. Jan Piwowarczyk (1889–1959). The selected representatives of liberal thought are: Ferdynand Zweig (1896–1988) and Adam Heydel (1893–1941). Krakow also has great achievements in the field of implementing tasks that are part of practical social policy. Its origins include, inter alia, initiatives of the Prince Bishop Adam Sapieha (the creator of the Krakow Episcopal Committee for Aid to those affected by war) and Brother Albert – Adam Chmielowski (who provided help to the poor).References
Adam Heydel (1893–1941), https://mises.pl/blog/2006/06/28/292/ (31.05.2018).
Auleytner J., Polityka społeczna, czyli ujarzmienie chaosu socjalnego, Warszawa 2002.
Babiński J., Ferdynand Zweig (1896–1988): ekonomista, prawnik, propagator liberalizmu, https://mises.pl/wp-content/uploads/2013/09/Babinski_Ferdynand-Zweig.pdf (31.05.2018).
Balicki J., Polityka społeczna, w: Słownik społeczny, red. B. Szlachta, Kraków 2004, s. 890–901.
Glemma T., Brat Albert (zarys biografii), w: Servus Pauperum. W dwudziestopięciolecie beatyfikacji Brata Alberta – Adama Chmielowskiego, red. R. Prokop, K. Tunia, Kraków-Igołomia 2008, s. 37–64.
Górny G., Zabijacie swoje dzieci, będziecie zdychać w samotności, https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/392380 (31.05.2018).
Jan Paweł II, Encyklika Laborem exercens, w: Ewangelia pracy, red. J. Chmiel, S. Ryłko, Kraków 1983, s. 7–68.
Mazur J., Pro familia et societate. Wybrane zagadnienia polityki społecznej, Kraków 2013.
Nowak J., Książę kardynał Adam Stefan Sapieha jako apostoł miłosierdzia w naszej ojczyźnie, „Polonia Sacra” 18 (2014) nr 2 (35), s. 177–193.
Podoski K., W. Turnowiecki W., Polityka społeczna, Gdańsk 2003.
Polityka społeczna. Teorie, pojęcia, problemy, tłum. P. Jaworski, red. M. Lavalette, A. Pratt, Warszawa 2010.
Strzeszewski C., Chrześcijańska myśl i działalność społeczna w zaborze austriackim w latach 1865–1918, w: Historia katolicyzmu społecznego w Polsce 1832–1939, red. C. Strzeszewski, R. Bender, K. Turowski, Warszawa 1981, s. 137–199.
Szarfenberg R., Definicje, zakres i konteksty polityki społecznej, w: Polityka społeczna. Podręcznik akademicki, red. G. Firlit-Fesnak, M. Szylko-Skoczny, Warszawa 2009, s. 21–36.
Wielecki K., Myśl Jana Pawła II w kontekście polityki społecznej w czasach postindustrializmu, w: Polityka społeczna wobec „rzeczy nowych”. 25-lecie encykliki „Centesimus annus“ św. Jana Pawła II, red. J. Mazur, Kraków 2016, s. 107–129.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.