A great lesson of spirituality and humanism. Pope John Paul II at the UNESCO headquarters in Paris (June 2, 1980)
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.3799Keywords:
UNESCO, culture, nation, person, ethos, love, hopeAbstract
A great lesson of spirituality and humanism. Pope John Paul II at the UNESCO headquarters in Paris (June 2, 1980). The speech given by St. Pope John Paul II at the UNESCO headquarters in Paris on June 2, 1980 has a special place among his numerous addresses concerning culture. Referring to the cultural changes which took place in the last three centuries the pope stood up for the culture, emphasising that in an individual dimension culture represents the constitutive element of life of every man and, correspondingly, in a social dimension it provides a support for self-determination and for the freedom of nations. Formulating such a message, the pope referred to Polish experiences, in order to highlight even stronger the significance and the primacy of a person and to point out the subjective meaning of a nation and the ethical dimension of culture. In the papal message one can also find a call for cultural opposition against contemporary subjectivism and other tendencies heading towards the disinheritance of man and, by the same token, to the shutting of the door of universal horizon of hope and love, which is based on manifold human experiences from the past.
References
Autor de „Personne et acte” de Karol cardinal Wojtyla. Articles et conférences sur une rencontre du thomisme avec la phénoménologie, éd. G. Kalinowski, Aix-en-Provence 1987.
Buttiglione R., Etyka wobec historii, Lublin 1994.
Cottier J., Tommaso d’Aquino, teologo e filosofo, alla luce di „Fides et ratio”, w: Fede e ragione. Opposizione, composizione?, a cura di M. Mantovani, S. Thuruthiyil, M. Toso, Roma 1999, s. 187–194.
In der Fülle des Glaubens. Hans Urs von Balthasar-Lesebuch, Hrsg. M. Kehl, W. Löser, Basel–Freiburg–Wien 1980 (tłum. pol.: H.U. von Balthasar, W pełni wiary, tłum. J. Fenrychowa, Kraków 1991).
Jan Paweł II, Encyklika Redemptor hominis (04.03.1979).
Jan Paweł II, Encyklika Centesimus annus (01.05.1991).
Jan Paweł II, Encyklika Fides et ratio (14.09.1998).
Jan Paweł II, Przemówienie w UNESCO (02.06.1980), „L’Osservatore Romano” 1 (1980) nr 6, s. 1, 4–6 (wersja francuska przemówienia: Insegnamenti di Giovanni Paolo II, vol. 3, 1, Città del Vaticano 1980, s. 1636–1655).
Jan Paweł II, Przemówienie do Zgromadzenia Ogólnego ONZ (05.10.1995), „L’Osservatore Romano” 16 (1995) nr 11–12, s. 4–9 (wersja angielska przemówienia: Insegnamenti di Giovanni Paolo II, vol. 18, 2, Città del Vaticano 1998, s. 730–744).
Kalinowski G., L’impossible métaphysique, Paris 1981.
Koneczny F., Obronić cywilizację łacińską!, Lublin 1992.
Królikowski J., Natura czy kultura, czyli o co toczy się walka w dyskusji o gender?, Tarnów 2014.
Królikowski J., „Stała pokusa wiary”. Współczesne bałwochwalstwo i jego geneza, „Studia Teologii Dogmatycznej” 3 (2017), s. 89–105.
Lubac H. de, Memoire sur l’occasion de mes écrits, Namur 1992.
Marcel G., Être et avoir, Paris 1935 (tłum. pol.: Być i mieć, tłum. P. Lubicz, Warszawa 1962).
Marion J.-L., Étant donné. Essai d’une phénomenologie de la donation, Paris 19982.
Mariusz Wiktoryn, In Epistulam Pauli ad Ephesios, PL 8.
Paweł VI, Encyklika Populorum progressio (26.03.1967).
Raimond J.-B., Jan Paweł II. Papież w samym sercu Historii. Apostoł prawdy i wolności jako dyplomata i polityk, tłum. T. Olszewski, Gniezno 2000, s. 26 (tyt. org. Jean-Paul II. Un Pape au coeur de l’Histoire, Paris 1999).
Renan E., Qu’est-ce qu’une nation?, Paris 1882.
Sancti Thomae de Aquino, Expositio libri Posteriorum Analiticorum, Textum Leoninum Romae 1882 editum, http://www.corpusthomisticum.org/cpa1.html.
Sancti Thomae de Aquino, Summa theologiae, Schema operis a J. Morán, I. Gamboa, J. Medina et G. Bañuelos instructum more (wersja polska: http://katedra.uksw.edu.pl/suma/suma_indeks.htm).
Wojtyła K., Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin 1994.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.