Social responsibility of an influencer during a pandemic
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.4150Keywords:
influencer, social responsibility, social campaign, social media, pandemiaAbstract
Social responsibility of an influencer during a pandemic. The article examines the concept of social responsibility in relations to influencers in the context of the crisis situation, which is the global coronavirus pandemic and the related social media campaign #StayHome. It presents examples of responsible and irresponsible behaviour of internet content creators and organized social campaigns in cooperation of brands with influencers.
References
#Trenujwdomu: Ada Palka, https://www.radiokrakow.pl/sport/trenujwdomu-ada-palka-197137/ (30.04.2020).
#znajdźbuddies #bebuddy – akcja wsparcia lokalnego biznesu!, https://www.brandbuddies.pl/news/223-znajdzbuddies-bebuddy-akcja-wsparcia-lokalnego-biznesu (30.04.2020).
#Zostańwdomu – o co chodzi w internetowej akcji, https://4fun.tv/news/zostan-w-domu-o-co-chodzi-hashtag-akcja-internetowa (30.04.2020).
Adamska K., Hasztag czyli komunikat? Rola i funkcje hashtagów na Twitterze, „Studia Medioznawcze” 2015 nr 3 (62).
Alior Bank z pomocą Mądrej Babci uczy seniorów bankowania online, https://www.aliorbank.pl/aktualnosci/2020-04-21-madra-babcia.html (30.04.2020).
Bakalarska J., Typy influencerów – kto wpływa na konsumentów?, https://contentstandard.pl/typy-influencerow-kto-wplywa-na-konsumentow/ (30.04.2020).
Bank Pekao S.A. buduje wirtualną społeczność dla Seniorów, https://polskatimes.pl/bank-pekao-sa buduje-wirtualna-spolecznosc-dla-seniorow/ar/c3-14909066 (30.04.2020).
Barska A., Reklama wczoraj i dziś, Warszawa 2016.
Bąkowicz K., Wprowadzenie do definicji i klasyfikacji zjawiska fake newsa, „Studia Medioznawcze” 20 (2019) nr 3 (78), s. 280–289.
Bogdan W., Boniecki D., Purta M., Krok W., Stefański J., Nowakowski M., Cyfrowi Polacy – przyspieszenie e-rewolucji, s. 8, https://www.mckinsey.com/pl/~/media/McKinsey/Locations/Europe%20and%20Middle%20East/Polska/Raporty/Cyfrowi%20Polacy%20Przyspieszenie%20E%20rewolucji/Cyfrowi-Polacy-2018_raport-McKinsey.ashx (30.04.2020).
Bogunia-Borowska M., Reklama jako tworzenie rzeczywistości społecznej, Kraków 2004.
Co robić z dziećmi w domu podczas kwarantanny? 20 pomysłów, https://mamacarla.pl/co-robic-z-dziecmi-w-domu-podczas-kwarantanny-20-pomyslow/ (30.04.2020).
Czech M., Jak mierzyć zasięg social media i dlaczego warto, https://brand24.pl/blog/jak-mierzyc-zasieg-w-social-media/ (30.04.2020).
Czech M., Kim są mikroinfluencerzy i jak ich znaleźć, https://brand24.pl/blog/mikroinfluencer-kto-to-jak-go-znalezc (30.04.2020).
Dąbrowska-Cydzik J., Premier udzielił wywiadu youtuberowi Blowkowi. „Świetny ruch”, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/premier-mateusz-morawiecki-wywiad-z-blowkiem-na-youtube-swietny-ruch-opinie (30.04.2020).
Drobniak D., Jak influencerzy wpływają na decyzje zakupowe kobiet [raport], https://contentstandard.pl/jak-influencerzy-wplywaja-na-kobiety-raport/ (30.04.2020).
Ekipa Friza w USA. Polscy youtuberzy opuścili kraj, mimo pandemii koronawirusa, https://www.radiozet.pl/Rozrywka/Plotki/Ekipa-Friza-w-USA-Polscy-youtuberzy-opuscili-kraj-mimo-koronawirusa (30.04.2020).
Filek J., Społeczna Odpowiedzialność Biznesu jako nowa wersja umowy społecznej, Kraków 2013.
Gajewski M., Czapki z głów dla Mamy Ginekolog i jej fanów. Udało się zebrać 3 mln zł na WOŚP, https://www.spidersweb.pl/2020/01/mamaginekolog-3-mln-wosp.html (30.04.2020).
Gersz A., Nie musisz „zamykać mordy” podczas pandemii. Ta akcja influencerki jest naprawdę szkodliwa, https://natemat.pl/304291,tu-okuniewska-rozpoczela-akcje-zamknijmorde-jest-naprawde-szkodliwa (30.04.2020).
Gersz A., Państwu już dziękujemy. Ci celebryci podczas pandemii koronawirusa zawiedli na całej linii, https://natemat.pl/302949,monika-zamachowska-i-mateusz-janusz-o-koronawirusie-internauci-hejtuja (30.04.2020).
Influencer marketing w czasach pandemii, https://nowymarketing.pl/a/25943,influencer-marketing-w-czasach-pandemii (30.04.2020).
Influencerzy zachęcają do zostania w domu w akcji #KoronaCizGłowyNieSpadnie, http://www.proto.pl/aktualnosci/influencerzy-edukuja-w-akcji-koronacizglowyniespadnie (30.04.2020).
Jak social media i influencerzy wpływają na zachowanie ludzi w czasie SARS-CoV-2?, https://cik.uke.gov.pl/news/jak-social-media-i-influencerzy-wplywaja-na-zachowanie-ludzi-w-czasie-sars-cov-2,197,0.html (30.04.2020).
Kopeć K.D., Finansowanie kultury w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, Kraków 2014.
Kowalska M., Społeczna odpowiedzialność biznesu. Przykłady CSR w obliczu koronawirusa, https://harbingers.io/blog/spoleczna-odpowiedzialnosc-biznesu (30.04.2020).
Kuchta-Nykiel M., Influencerzy – jak wygląda ich aktywność w czasach koronawirusa?, https://socialpress.pl/2020/04/influencerzy-jak-wyglada-ich-aktywnosc-w-czasach-koronawirusa (30.04.2020).
Kuchta-Nykiel M., Instagram wiodą platformą dla influencer marketingu, https://socialpress.pl/2018/07/instagram-wiodaca-platforma-dla-influencer-marketingu (30.04.2020).
Kuchta-Nykiel M., Jak influencerzy powinni wykorzystać swój influence w czasach pandemii, https://socialpress.pl/2020/03/jak-influencerzy-powinni-wykorzystac-swoj-influence-w-czasach-pandemii (30.04.2020).
Kuchta-Nykiel M., Oto najbardziej wpływowi blogerzy 2019 roku, https://socialpress.pl/2020/01/oto-najbardziej-wplywowi-blogerzy-2019-roku (30.04.2020).
Kwarantanna – 100 pomysłów co robić z dziećmi (aplikacje, ciekawe strony, przepisy itp.) https://makoweczki.pl/kwarantanna-100-pomyslow-co-robic-z-dziecmi-aplikacje-ciekawe-strony-przepisy-itp/ (30.10.2020).
Nowotny W., Pokorska K., Strzępa M., Taczewski J., Influencer marketing w okresie pandemii, https://performancemedia.pl/pdf/blog/PM-INFLUENCER_MKT-W-CZASIE-PANDEMII-2020.pdf (30.04.2020).
Pallus P., Są firmy, które dzięki reklamie z kryzysu wyszły silniejsze, https://businessinsider.com.pl/media/marketing/marketing-i-reklama-w-czasie-i-po-pandemii-koronawirusa/773b09f (30.04.2020).
Piorun M., Nie siedź bezczynnie! Oto 14-dniowy program treningowy Ewy Chodakowskiej na kwarantannę, https://natemat.pl/zdrowie/302591,ewa-chodakowska-nowy-cykl-cwiczen-na-czas-domowej-kwarantanny-covid-19 (30.04.2020).
Prochenko P., Marketing społeczny, w: Wspólna odpowiedzialność. Rola marketingu, red. N. Ćwik, Warszawa 2012, s. 81nn.
Przeborowska P., Ten ranking nie pozostawia wątpliwości. Oto najpopularniejsi polscy influencerzy, https://innpoland.pl/152425,najlepsi-polscy-influencerzy-kogo-warto-obserwowac-w-internecie (30.04.2020).
Przyborowicz J., Hashtag a wspólnota medialna w środowisku oporu, „Zarządzanie Mediami” 2014 nr 2 (2).
Rok B., Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie, Warszawa 2004.
Rok B., Podstawy odpowiedzialności społecznej w zarządzaniu, Warszawa 2013.
Ryńska J., Influencer marketing a odpowiedzialność społeczna, w: Marka w czasach pandemii, https://www.schulz.com.pl/Marka_w_czasach_pandemii_Schulz.pdf (30.04.2020).
Ryńska J., Influencerzy w dobie kryzysu, https://blog.schulz.com.pl/influencerzy-w-dobie-kryzysu/ (30.04.2020).
Słownik języka polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/slowniki/media%20spo%C5%82eczno-
%C5%9Bciowe.html (30.04.2020).
Sudoł K., Influencer – gwiazda czy naciągacz, s. 2, „Głos Mordoru”, czerwiec 2018, http://glosmordoru.pl/wp-content/uploads/2018/06/GM_31.pdf (30.04.2020).
Sztabkowska A., Marketing w social mediach – poradnik dla początkujących, https://www.marketing101.pl/marketing-w-social-media (30.04.2020).
W internecie trwa akcja „Zostań w domu”, https://www.dorzeczy.pl/kraj/132584/koronawirus-w-internecie-trwa-akcja-zostan-w-domu.html (30.04.2020).
Zawiślak M., Pandemia dotknęła również media społecznościowe, https://www.signs.pl/pandemia-dotknela-rowniez-media-spolecznosciowe,386259,artykul.html (30.04.2020).
Żyłka K., Popularność #zostańwdomu na Instagramie w Polsce i na świecie, https://www.sotrender.com/blog/pl/2020/04/popularnosc-zostanwdomu-na-instagramie-infografika/ (30.04.2020).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.