Integration between nations as a challenge for catholic social teaching
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.752Keywords:
integration, catholic social teaching, globalizationAbstract
In the social teaching of the Church there is still a growing trend towards global recognition of social problems as well as a call for the global cooperation. Globalization is treated as a tool to enhance the well-being of humanity. At the same time the social teaching indicates that in the control of the global market cannot participate only national authorities or international ones, but also social forces. This is consistent with the principle of subsidiarity, which emphasizes the role of intermediate strength between the individual and the state and international centers. For the defense of the common good of humanity, it is necessary to take into account the analysis of the ethical aspect of integration processes. It points to respect the va-lues of dignity and human rights, justice, solidarity, kindness, non-violence, peace among people and nations. Ethics goes beyond the pragmatic calculations, which are focused on values and universal norms.
References
Adamski S., Patriotyzm. Nasze względem Ojczyzny powinności, Poznań 1917.
Bartnik C., Fenomen Europy, Radom 2001.
Bartnik C., Idea polskości, Radom 2001.
Bokajło W., Teorie i rozwój federalizmu, [w:] Federalizm. Teorie i koncepcje, red. W. Bokajło, Wrocław 1998, s. 136–143.
Brozi K. J., Ludzie i kryzys cywilizacji. Szkice antropologiczne, Lublin 1992.
Chmielewski M., Kobieta konsekrowana wobec dehumanizujących procesów globalizacji, „Życie Konsekrowane” (2001) 3 (31), s. 86–100.
Chodubski A., Izolacjonizm, [w:] Encyklopedia politologii, t. 1. Teoria polityki, red. W. Sokół, M. Żmigrodzki, Zakamycze 1999, s. 140–141.
Chrześcijaństwo a integracja europejska, oprac. J. Sweeney, J. van Gerwen, przekł. H. Pawlikowska-Gannon, Kraków 1997.
Cohen D., Bogactwo świata, ubóstwo narodów, przekł. Z. Wolińska, Kraków 2000.
Czupryn B., Antropologiczne podstawy globalizmu, „Człowiek w Kulturze” (2002) 14, s. 43–54.
Dalaj Lama, Etyka na nowe tysiąclecie, przeł. A. Kozieł, Warszawa 2000.
Dembiński H., Rola Kościoła w społeczności międzynarodowej, „Przegląd Powszechny” 51 (1934) t. 201, s. 34–35.
Długosz D., Regiony wobec integracji europejskiej, [w:] Integracja europejska. Implikacje dla Polski, red. J. Czaputowicz, Kraków 1999, s. 227–268.
Dokumenty Wspólnot Europejskich, oprac. A. Przyborowska-Klimczak, E. Skrzydło-Tefelska, Lublin 1994.
Dylus A., Globalny rynek i jego granice, Warszawa 2001.
Dylus A., Idea subsydiarności a integracja Europy, [w:] Europa. Fundamenty jedności, red. A. Dylus, Warszawa 1998, s. 97–112.
Eco U., Drugie zapiski na pudełku od zapałek, przeł. A. Szymanowski, Poznań 1994.
Europa. Drogi integracji, red. A. Dylus, Warszawa 1999.
Fahrni O., Szulerzy i jelenie, „Forum” (2001) 49, s. 13–15.
Fontana S., Sesja plenarna Papieskiej Akademii Nauk Społecznych, „Społeczeństwo” (2001) 5, s. 649–651.
Friedman T. L., Lexus i drzewo oliwne. Zrozumieć globalizację, przekł. T. Hornowski, Poznań 2001.
Fukujama F., Wielki wstrząs. Natura ludzka a odbudowa porządku społecznego, przeł. H. Komorowska, K. Dorosz, Warszawa 2000.
Fukuyama F., Koniec historii, przekł. T. Bieroń, M. Wichrowski, Poznań 1996.
Gheddo P., Globalizacja – nowe wyzwania dla katolików, „Niedziela” (2002) 15, s. 5–6.
Heller W., Hannah Arendt: źródła pluralizmu politycznego, Poznań 2000 (Pisma Filozoficzne, 71).
Hlond A., Listy pasterskie, Poznań 1936.
Hoene-Wroński J. M., Społeczność powszechna, czyli federacja państw, [w:] 700 lat myśli polskiej, t. 5, red. A. Sikora, A. Walicki, J. Garewicz, Warszawa 1977, s. 120–134.
Huntington S., Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, przekł. H. Jankowska, Warszawa 1998.
Igasiński M., Globalizacja. Zarys problemu, „Zawsze Wierni” 45 (2002) 2, s. 53–67.
Jan Paweł II, Globalizacja będzie tym, co uczynią z niej ludzie, „Więź” (2001) 10, s. 17–22.
Jan Paweł II, Homilia z okazji tysięcznej rocznicy śmierci świętego Wojciecha, Gniezno 3 VI 1997, [w:] Jan Paweł II w Polsce. Homilie i przemówienia, Kraków 1997, s. 78–80.
Jan Paweł II, Homilia, Włocławek 7 VI 1991.
Jan Paweł II, Przed spotkaniem w Genui. Rozważanie przed modlitwą „Anioł Pański” 8 lipca 2001 r., „L’Osservatore Romano” wyd. polskie (2001) 9, s. 12.
Jan Paweł II, Przemówienie do dyplomatów, Warszawa 8 VI 1991.
Jan Paweł II, Przemówienie do uczestników konferencji Kryzys Zachodu i posłannictwo duchowe Europy, Rzym 12 XI 1981.
Jan Paweł II, Przemówienie podczas audiencji dla uczestników sesji plenarnej Papieskiej Akademii Nauk Społecznych poświęconej tematowi Wymiar ludzi i etyczny globalizacji, 27 IV 2000.
Jan Paweł II, Przyszłość ludzkości zależy od wyboru wartości etycznych, „L’Osservatore Romano” wyd. polskie (2001) 10, s. 21.
Jan Paweł II, Rozgłaszajcie to na dachach: „Ewangelia w epoce globalnej komunikacji”. Orędzie na XXXV Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, 24 I 2001.
Jan Paweł II, Wobec wyzwań globalizacji. Do członków Akademii Papieskich, 8 XI 2001 r., „L’Osservatore Romano” wyd. polskie (2002) 3 (241), s. 44–45.
Jana Pawła II, Przemówienie na XXXIV sesji Zgromadzenia Ogólnego ONZ.
Kah G. H., Globalna okupacja, Warszawa 1996.
Kempny M., Czy globalizacja kulturowa współdecyduje o dynamice społeczeństw postkomunistycznych?, „Kultura i Społeczeństwo” (2000) 1, s. 7–16.
Klimiuk Z., Globalizacja systemów bankowych, „Zarządzanie i Edukacja” (2001) 3 (27), s. 61–89.
Koneczny F., Skrót do nauki historyi polskiej, Wilno 1920.
Kowalczyk S., Demokracja społeczna – samorząd, [w:] S. Kowalczyk, U podstaw demokracji. Zagadnienia aksjologiczne, Lublin 2001, s. 169–177.
Kowalczyk S., Naród, państwo, Europa. Z problematyki filozofii narodu, Radom 2003.
Kozicki S., Polityka powojenna państw zwycięskich, „Myśl Narodowa” (1928) 13, s. 179–185.
Krąpiec M. A., Osoba i naród wobec globalizmu, „Człowiek w Kulturze” (2002) 14, s. 5–16.
Krąpiec M. A., Rozważania o narodzie, Lublin 2000.
Kula M., Narodowe i rewolucyjne. Aneks, Londyn 1991.
Laurentin R., Rozwój a zbawienie, przeł. Z. Włodkowa, Warszawa 1972.
Lelewel J., Historyka, [w:] J. Lelewel, Pisma metodologiczne, oprac. A. Assorodobraj, Warszawa 1964 (Dzieła, 2), s. 141–145.
Lewicki J. A., Technologia globalizacji, „Zeszyty Instytutu Edukacji Narodowej” (2000) 7, s. 63–79.
Lyotard J. F., Kondycja ponowoczesna, przeł. M. Kowalska, J. Migasiński, Warszawa 1997.
Marszałek A., Suwerenność a integracja europejska w perspektywie historycznej. Spór o istotę suwerenności i integracji, Łódź 2000.
Michalik M., Globalizacja etyki – wyzwanie czy paradoks, „Wspólnotowość i Postawa Uniwersalistyczna” (2000–2001) 2, s. 32–48.
Nalewajko M., Różnice etniczne w procesy integracji społeczności imigracyjnych, [w:] Migracje i społeczeństwo. Zbiór studiów 2, red. J. E. Zamojski, Warszawa 1997, s. 217–224.
Oleksyn T., Globalizacja i regionalizacja – istota i wyzwania, „Zarządzanie i Edukacja” (2000) 2 (20), s. 23–54.
Olszewska-Dyoniziak B., Zarys antropologii kultury, Kraków 1996.
Posacki A., Niebezpieczeństwa globalizacji, „Posłaniec Serca Jezusowego” (2002) 1, s. 12–13.
Robertson R., Gobalization: social theory and global culture, London 1992
Romek Z., Globalizacja – wezwanie do aktywności, „Emaus” (2002) 3 (41), s. 8–9.
Ryba M., Naród a polityka, Lublin 1999.
Schütte J., Ewangelizacja i rozwój w świetle teologii soborowej i posoborowej, [w:] Ewangelizacja, dialog i rozwój: wybrane dokumenty Międzynarodowej Konferencji Teologicznej, pod red. M. Dhavamony, przeł. J. Marzęcki, Warszawa 1986, s. 351–354.
Schuman R., Pour l’Europe, Paris 1964.
Skorowski H., Naród i państwo w nauczaniu społecznym Kościoła, Warszawa 1999–2000.
Skorowski H., Wolność, integracja, solidarność w nauczaniu społecznym Jana Pawła II, Warszawa 2002.
Smolka S., Polacy, Czesi i Niemcy, Kraków 1898.
Sopicki A., Stany Zjednoczone Europy, „Prąd” (1926) 2 (14), s. 89–95.
Spasowicz W., Obchód pamiątkowy 100 rocznicy F. Palackiego, [w:] W. Spasowicz, Pisma, t. 7, Petersburg 1899, s. 403.
Stępniak M., Integracja europejska, [w:] Encyklopedia nauczania społecznego Jana Pawła II, red. A. Zwoliński, Radom 2003, s. 206–207.
Stolarczyk I., Młodzież wobec globalizacji – znaczenie socjalizacji i wychowania, [w:] Dzisiejsza młodzież. Stan aktualny i wyzwania, red. J. Stala, Kraków 2001, s. 116–118.
Swidler L., Toward a universal declaration of a global ethic, „Dialogue and Humanism” (1994) 4, s. 15–23.
Trębski K., Republiki globalne, „Wprost” (2002) 16, s. 42–46.
Urbański S., Jak globalizm może być etyczny?, „Emaus” (2002) 2 (40), s. 7.
Wasiutyński B., Położenie międzynarodowe, „Przegląd Narodowy” (1919) 5, s. 472–483.
Waskan J., Kształtowanie postaw narodu litewskiego wobec Polaków na przełomie XIX i XX wieku, [w:] Wychowanie a polityka. Między wychowaniem narodowym a państwowym, red. W. Wojdyła, Toruń 1999, s. 23–43.
Wielomski A., W obronie państwa narodowego, „Emaus” (2002) 2 (40), s. 5–6.
Zamagni S., Przesłanie encykliki „Centesimus annus” w dobie globalizacji, „Społeczeństwo” (2001) 3–4, s. 423–440.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Andrzej Zwoliński
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.