Mediating and integrating role of the media in personal communication relationships

Authors

  • Michał Drożdż Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/ssc.753

Keywords:

ethics of communication, the media, interpersonal communication, media communication, person, ethics of the media, personalism

Abstract

Mediating and integrating role of the media in personal communication relationships. Communication relationships of human are interpersonal or social, communal. The nature of communication already involves the relation to others and the orientation to different people taking part in the processes of communication. In the era of media civilization people communicate primarily through increasingly more modern media. In this perspective, media communication reveals features of interpersonal communication and the media have emerged as a tool in communication between people. Thus, it is worth taking a look at the media in their functional way as well as in their mediating and integrating role. Therefore, the aim of the article is to analyze this role from the perspective of theory of communication and media axiology in the light of personal vision of man.

References

Babolin S., www.web.tiscali.it/babolin (20.02.2014).

Babolin S., Sulla funzione comunicativa del simbolo, Roma 1982.

Burgess E. W., Locke H. J., Thomes M., The family: from institution to companionship, New York 1995.

Christians C. G., Fackler M., Rotzoll K. B., Mekce K. B., Woods R. H. Jr, Media ethics: cases and moral reasoning, New York 2005.

Cornu D., Ethique de l’information, Paris 1997.

Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 2002.

Drożdż M., Osoba i media. Personalistyczny paradygmat etyki mediów, Tarnów 2005.

Fiske J., Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, tłum. A. Gierczak, Wrocław 2003.

Grundwissen Medien, Hrsg. W. Faulstich, München 2000.

Handbook of communication science, ed. C. R. Berger, S. H. Chaffee, London 1987.

„Journal of Mass Media Ethics”, www.jmme.org/ (14.02.2014).

Karmasin M., Medien und Ethik, Stuttgart 2002.

Kołodziejczyk K., Etyka społeczna Karola Wojtyły, Toruń 1997.

Krucina J., Człowiek pokoju wobec dobra wspólnego, „Colloquium Salutis” (1986–1987) 18–19, s. 85–98.

Leschke R., Einführung in die Medienethik, München 2001.

Lingwistyka a filozofia. Współczesny spór o filozoficzne założenia teorii języka, oprac. B. Stanosz, Warszawa 1977.

McQuail D., The functions of communication, [w:] Handbook of communication science, ed. C. R. Berger, S. H. Chaffee, London 1987, s. 327–349.

Michalski K., Heidegger a filozofia współczesna, Warszawa 1972.

Netzethik. Grundlegungsfragen der Internetethik, Hrsg. T. Hausmanniger, R. Capurro, München 2002.

Nowakowska M., Nowe idee w naukach społecznych, Warszawa 1980.

Rivers W. L., Mathews C., Etyka środków przekazu, przekł. J. Zakrzewski, E. Krasnodębska, Warszawa 1995.

Rybicki P., Struktura społecznego świata, Warszawa 1978.

Tischner J., Etyka solidarności oraz Homo sovieticus, Kraków 1992.

Vidal M., Etica de la solidaridad, Madrid 1996.

Wojtyła K., Osoba i czyn, Kraków 1969.

Wojtyła K., Osoba: podmiot i wspólnota, „Roczniki Filozoficzne” (1976) 24, z. 2, s. 5–39.

Wolicka E., Znakowy charakter uczestnictwa, „Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego” (1979) 1–3 (22), s. 109–122.

Downloads

Published

2014-06-01

Issue

Section

Dział tematyczny