Integrating the role of morality
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.756Keywords:
autonomy, ethos, “ethics midwifery”, heteronomy, integration, morality, truth, conscience, valuesAbstract
The content of this article is “integration in human morality”. The research presupposition is that man cannot fully develop and improve, and thus fully integrate, without a proper moral development. This starts with “discovering” own human identity and responsibility for themselves and others. Without this there can be no meaningful integration. From a moral point of view – morality determines the constant formation of human consciences in the truth. Socrates described it like “the ethos of the midwife”, because, as in birth, so in morality, a man could be replaced with anything else. Improvement of conscience in truth and according to truth shows us that the integration cannot be done “outside” of the moral life of man. And so – first we see the integration of people through the development of personal conscience. The moral and social integrate ethically in all family ties. We also speak rightly of integration through work ethics, professional morality of people through the media, etc. The most common manifestations of true moral life is the participation of the people in the culture and through culture. Similarly, like the culture, the morality is a matter of human vision of a man and therefore plays here and there a fundamental role. On this plane also draws the prospect of a positive impact on the culture by morality. The starting point of this integration is the recognition of the inalienable dignity as a person.References
Aubert, J. M., Jak żyć po chrześcijańsku w XX wieku?, przeł. E. Braun, T. Braun, Warszawa 1986.
Bołoz W., Pomiędzy subiektywizmem a obiektywizmem, [w:] Vivere in Christro. Chrześcijański horyzont moralności. Księga pamiątkowa ku czci Księdza Profesora Seweryna Rosika w 65. rocznicę urodzin, red. J. Nagórny, A. Derdziuk, Lublin 1996, s. 141–153.
Dostojewski F., Idiota, tłum. J. Jędrzejewicz, Warszawa 1977.
Galarowicz J., Powołani do odpowiedzialności. Elementarz etyczny, Kraków 1993
Granat W., Kulturotwórcze wartości chrześcijaństwa. Szkice z teologii kultury, „Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego” (1970) 3 (13), s. 4–20.
Häring B., Moralność jest dla ludzi. Etyka chrześcijańskiego personalizmu, tłum. H. Bednarek, Warszawa 1975.
Holderegger A., Autonomie, [w:] H. Rotter, G. Mirt, Neues Lexikon der christlichen Moral, Innsbruck–Wien 1990, s. 59–66.
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Reconciliatio et paenitentia.
Jan Paweł II, Przemówienie w UNESCO 2 czerwca 1980, „Życie i Myśl” 30 (2) 1980, s. 114–118.
Jan Paweł II, Encyklika Veritatis splendor.
Kuhn H., Begegnung mit dem Sein. Meditationen zur Metaphysik des Gewissens, München 1954.
Kuhn H., Sumienie pomiędzy wolnością i prawem, „Kolekcja Communio” 2 (1982), s. 60–70.
Kurdziałek M., Dwie starożytne koncepcje sprawiedliwości społecznej, „Ethos” 2–3 (1988), s. 162–171.
Lorenzetti L., Moralność. Odpowiedzi na najbardziej prowokacyjne pytania, tłum. A. Wojnowski, Częstochowa 2001.
Maritain J., Pisma filozoficzne: t. I. Teoria poznania, t. II. Metafizyka, t. III. Etyka, t. IV. Estetyka, t. V. Polityka, t. VI. Filozofia historii, przekł. J. Fenrychowa, Kraków 1988.
Michalski K., Między heroizmem a bestialstwem, Częstochowa 1984.
Vivere in Christo. Chrześcijański horyzont moralności. Księga pamiątkowa ku czci księdza profesora Seweryna Rosika w 65. rocznicę urodzin, red. J. Nagórny, A. Derdziuk, Lublin 1996.
Nawroczyński B., Życie duchowe. Zarys filozofii kultury, Kraków–Warszawa 1947, s. 24–29.
Olejnik S., W kręgu moralności chrześcijańskiej, Warszawa 1985.
Ossowska M., Podstawy nauki o moralności, Warszawa 1957.
Pastuszka J., Człowiek a kultura w świetle Soboru Watykańskiego II, „Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego” 3 (13) 1970, s. 21–32.
Pinckaers S. T., Źródła moralności chrześcijańskiej. Jej metoda, treść, historia, przeł. A. Kuryś, Poznań 1994.
Reiner H., Gewissen, [w:] Historisches Wörterbuch der Philosophie, Basel 1974, Bd. 3, kol. 574–592.
Rosik S., Wezwania i problemy moralne. Refleksje teologiczno-moralne, Lublin 1992.
Rotter H., Mirt G., Neues Lexikon der christlichen Moral, Innsbruck–Wien 1990.
Rubio M., Crisis de la etica cristiana en el mundo moderno, „Moralia” 4 (1982), s. 189–228.
Sawicki S., Chrześcijaństwo wobec kultury. Nowa świadomość – nowe zadania, „Ateneum Kapłańskie” 78 (1978), z. 1, s. 91–97.
Schlick M., Zagadnienia etyki, przeł. A. Kawczak, M. Kawczak, Warszawa 1960.
Stelzenberg J., Handbuch der theologischen Grundbegriffe, Bd. I, München 1962.
Styczeń T., Wolność w prawdzie, „Ethos” 2–3 (1988), s. 54–55.
Styczeń T., Wprowadzenie do etyki, Lublin 1993.
Szostek A., Natura – Rozum – Wolność. Filozoficzna analiza koncepcji twórczego rozumu we współczesnej teologii moralnej, Rzym 1990.
Szymański A., Katolicyzm u kultura i cywilizacja, [w:] Kultura i cywilizacja, Lublin 1937, s. 17–46.
Święcicki A., „Redemptor hominis” a chrześcijańskie spojrzenie na kulturę, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 32 (1979), s. 354–363.
Vidal M., Absolutna wartość osoby miejscem spotkania i zespolenia etyki świeckiej z moralnością chrześcijańską, „Kolekcja Communio” 2 (1987), s. 125–142.
Vidal M., Kryzys wartości moralnych, [w:] Moralność chrześcijańska, red. P. Góralczyk i in., Warszawa 1987, s. 11–21 (Kolekcja Communio, 2).
Vidal M., Moral de Actitudes. Moral Fundamental, Madrid 1981.
Walgrawe J. H., Osoba ludzka i jej przeznaczenie, „Kolekcja Communio” 2 (1987), s. 22–34.
Witek S., Chrześcijańska wizja moralności, Poznań 1982.
Wolicka E., „Sztuka wolności” czy „sztuka rezygnacji”?, „Znak” 43 (8) 1991, s. 27–34.
Wuwer A., Zasada pomocniczości, Katowice 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Alojzy Drożdż
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.