Integrating the role of morality

Authors

  • Alojzy Drożdż Uniwersytet Śląski w Katowicach

DOI:

https://doi.org/10.15633/ssc.756

Keywords:

autonomy, ethos, “ethics midwifery”, heteronomy, integration, morality, truth, conscience, values

Abstract

The content of this article is “integration in human morality”. The research presupposition is that man cannot fully develop and improve, and thus fully integrate, without a proper moral development. This starts with “discovering” own human identity and responsibility for themselves and others. Without this there can be no meaningful integration. From a moral point of view – morality determines the constant formation of human consciences in the truth. Socrates described it like “the ethos of the midwife”, because, as in birth, so in morality, a man could be replaced with anything else. Improvement of conscience in truth and according to truth shows us that the integration cannot be done “outside” of the moral life of man. And so – first we see the integration of people through the development of personal conscience. The moral and social integrate ethically in all family ties. We also speak rightly of integration through work ethics, professional morality of people through the media, etc. The most common manifestations of true moral life is the participation of the people in the culture and through culture. Similarly, like the culture, the morality is a matter of human vision of a man and therefore plays here and there a fundamental role. On this plane also draws the prospect of a positive impact on the culture by morality. The starting point of this integration is the recognition of the inalienable dignity as a person.

References

Aubert, J. M., Jak żyć po chrześcijańsku w XX wieku?, przeł. E. Braun, T. Braun, Warszawa 1986.

Bołoz W., Pomiędzy subiektywizmem a obiektywizmem, [w:] Vivere in Christro. Chrześcijański horyzont moralności. Księga pamiątkowa ku czci Księdza Profesora Seweryna Rosika w 65. rocznicę urodzin, red. J. Nagórny, A. Derdziuk, Lublin 1996, s. 141–153.

Dostojewski F., Idiota, tłum. J. Jędrzejewicz, Warszawa 1977.

Galarowicz J., Powołani do odpowiedzialności. Elementarz etyczny, Kraków 1993

Granat W., Kulturotwórcze wartości chrześcijaństwa. Szkice z teologii kultury, „Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego” (1970) 3 (13), s. 4–20.

Häring B., Moralność jest dla ludzi. Etyka chrześcijańskiego personalizmu, tłum. H. Bednarek, Warszawa 1975.

Holderegger A., Autonomie, [w:] H. Rotter, G. Mirt, Neues Lexikon der christlichen Moral, Innsbruck–Wien 1990, s. 59–66.

Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Reconciliatio et paenitentia.

Jan Paweł II, Przemówienie w UNESCO 2 czerwca 1980, „Życie i Myśl” 30 (2) 1980, s. 114–118.

Jan Paweł II, Encyklika Veritatis splendor.

Kuhn H., Begegnung mit dem Sein. Meditationen zur Metaphysik des Gewissens, München 1954.

Kuhn H., Sumienie pomiędzy wolnością i prawem, „Kolekcja Communio” 2 (1982), s. 60–70.

Kurdziałek M., Dwie starożytne koncepcje sprawiedliwości społecznej, „Ethos” 2–3 (1988), s. 162–171.

Lorenzetti L., Moralność. Odpowiedzi na najbardziej prowokacyjne pytania, tłum. A. Wojnowski, Częstochowa 2001.

Maritain J., Pisma filozoficzne: t. I. Teoria poznania, t. II. Metafizyka, t. III. Etyka, t. IV. Estetyka, t. V. Polityka, t. VI. Filozofia historii, przekł. J. Fenrychowa, Kraków 1988.

Michalski K., Między heroizmem a bestialstwem, Częstochowa 1984.

Vivere in Christo. Chrześcijański horyzont moralności. Księga pamiątkowa ku czci księdza profesora Seweryna Rosika w 65. rocznicę urodzin, red. J. Nagórny, A. Derdziuk, Lublin 1996.

Nawroczyński B., Życie duchowe. Zarys filozofii kultury, Kraków–Warszawa 1947, s. 24–29.

Olejnik S., W kręgu moralności chrześcijańskiej, Warszawa 1985.

Ossowska M., Podstawy nauki o moralności, Warszawa 1957.

Pastuszka J., Człowiek a kultura w świetle Soboru Watykańskiego II, „Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego” 3 (13) 1970, s. 21–32.

Pinckaers S. T., Źródła moralności chrześcijańskiej. Jej metoda, treść, historia, przeł. A. Kuryś, Poznań 1994.

Reiner H., Gewissen, [w:] Historisches Wörterbuch der Philosophie, Basel 1974, Bd. 3, kol. 574–592.

Rosik S., Wezwania i problemy moralne. Refleksje teologiczno-moralne, Lublin 1992.

Rotter H., Mirt G., Neues Lexikon der christlichen Moral, Innsbruck–Wien 1990.

Rubio M., Crisis de la etica cristiana en el mundo moderno, „Moralia” 4 (1982), s. 189–228.

Sawicki S., Chrześcijaństwo wobec kultury. Nowa świadomość – nowe zadania, „Ateneum Kapłańskie” 78 (1978), z. 1, s. 91–97.

Schlick M., Zagadnienia etyki, przeł. A. Kawczak, M. Kawczak, Warszawa 1960.

Stelzenberg J., Handbuch der theologischen Grundbegriffe, Bd. I, München 1962.

Styczeń T., Wolność w prawdzie, „Ethos” 2–3 (1988), s. 54–55.

Styczeń T., Wprowadzenie do etyki, Lublin 1993.

Szostek A., Natura – Rozum – Wolność. Filozoficzna analiza koncepcji twórczego rozumu we współczesnej teologii moralnej, Rzym 1990.

Szymański A., Katolicyzm u kultura i cywilizacja, [w:] Kultura i cywilizacja, Lublin 1937, s. 17–46.

Święcicki A., „Redemptor hominis” a chrześcijańskie spojrzenie na kulturę, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 32 (1979), s. 354–363.

Vidal M., Absolutna wartość osoby miejscem spotkania i zespolenia etyki świeckiej z moralnością chrześcijańską, „Kolekcja Communio” 2 (1987), s. 125–142.

Vidal M., Kryzys wartości moralnych, [w:] Moralność chrześcijańska, red. P. Góralczyk i in., Warszawa 1987, s. 11–21 (Kolekcja Communio, 2).

Vidal M., Moral de Actitudes. Moral Fundamental, Madrid 1981.

Walgrawe J. H., Osoba ludzka i jej przeznaczenie, „Kolekcja Communio” 2 (1987), s. 22–34.

Witek S., Chrześcijańska wizja moralności, Poznań 1982.

Wolicka E., „Sztuka wolności” czy „sztuka rezygnacji”?, „Znak” 43 (8) 1991, s. 27–34.

Wuwer A., Zasada pomocniczości, Katowice 2012.

Downloads

Published

2014-06-01

Issue

Section

Dział tematyczny