In search for anthropological contexts of social exclusion. Personalistic inspirations

Authors

  • Michał Drożdż Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/ssc.777

Keywords:

social exclusion, man, person, personalism, anthropological error, anthropology, economic exclusion

Abstract

The purpose of this analysis is to search for anthropological contexts of social exclusion, which violates the human relationship to the community, to culture, to other person, to nature, to himself. By excluding a person becomes eradicated from the culture, loses its natural identity assurance, becomes partially or completely isolated from social life. The first part of my analysis is an attempt to seek anthropologic sources of social exclusion in the views, which may be called – with perspective personalistic thinking - “anthropological error”. In the second part of my analysis I try to show several views socio-economic exclusion as a consequence of the breach or rejection of the basics of personal values and human dignity. My analysis is inspired by a view of the integral personalism of Karol Wojtyła.

References

Alienacja, www.sjp.pl/alienacja (20.09.2014).

Błąd antropologiczny, red. A. Maryniarczyk, K. Stępień, Lublin 2003.

Chudy W., Zdrada Solidarności, „Ethos” 2004, nr 17 (3–4), s. 84–121.

Drożdż M., Etyczne orientacje w mediosferze, Tarnów 2006.

Franciszek, Adhortacja Evangelii gaudium.

Gottier G., Osoba i demokracja, „Znaki Czasu” 1991, nr 24, s. 8–15.

Jan Paweł II, Encyklika Centesimus annus.

Jan Paweł II, Encyklika Evangelium vitae.

Jan Paweł II, Encyklika Laborem exercens.

Jan Paweł II, Encyklika Redemptor hominis.

Jan Paweł II, Encyklika Sollicitudo rei socialis.

Jan Paweł II, Encyklika Veritatis splendor.

Jan Paweł II, Etyka globalizacji musi być etyką solidarności. Fragmenty przemówień do uczestników VII i VIII Sesji Plenarnej Papieskiej Akademii Nauk Społecznych, „Ethos” 2002, nr 15 (3–4), s. 15–19.

Jan Paweł II, Godność osoby ludzkiej fundamentem sprawiedliwości i pokoju. Przemówienie na XXXIV Sesji Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych, 2 X 1979, [w:] Jan Paweł II, Nauczanie papieskie, t. II, 2, Warszawa 1979, s. 264.

Jan Paweł II, Laborem exercens. Powołany do pracy, red. J. Krucina, Wrocław 1983.

Jan Paweł II, Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1982.

Jan Paweł II, Osoba: podmiot i wspólnota, „Roczniki Filozoficzne” 1976, nr 24, z. 2, s. 5–39.

Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Kraków 2005.

Jan Paweł II, Wszyscy z wszystkimi, wszyscy dla wszystkich. Homilia podczas mszy świętej, Gdynia, 11 VI 1987, [w:] Jan Paweł II, „Do końca ich umiłował”. Trzecia wizyta duszpasterska w Polsce 8–14 czerwca 1987 roku, Citta del Vaticano 1987, s. 140–143.

Kowalczyk S., Co zawdzięcza Wydział Nauk Społecznych nauczaniu Papieża Jana Pawła II?, [w:] Wdzięczność i zobowiązanie, red. T. Styczeń, Lublin 1999, s. 95–110.

Kowalczyk S., Personalistyczne podstawy rozwoju w encyklice „Sollicitudo rei socialis” Jana Pawła II, „Colloquium Salutis” 1991–1992, nr 23–24, s. 121–134.

Krucina J., Dobro wspólne. Teoria i jej zastosowanie, Wrocław 1972.

Lieb E., Christentum und Marxismus, Zürich 1962.

Maritain J., Człowiek i państwo, przeł. A. Grobler, Kraków 1993.

Sartre J. P., Problem bytu i nicości. Egzystencjalizm jest humanizmem, przeł. M. Kowalska, J. Krajewski, Warszawa 2001.

Wdzięczność i zobowiązanie, red. T. Styczeń, Lublin 1999.

Szymczyk J., Elementy zasady solidarności w nauczaniu społecznym Jana Pawła II, „Chrześcijanin w Świecie” 1994, nr 24 (2–3), s. 160–169.

Wojtyła J., Osoba i czyn, Kraków 1969.

Wuwer A., Zasada subsydiarności. Perspektywa nauczania społecznego Kościoła, Katowice 2011.

Downloads

Published

2014-11-01

Issue

Section

Dział tematyczny