Listening to childhood: How understanding listening supports a child’s self-organisation in a complex social world
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.13101Słowa kluczowe:
children’s self-organisation, understanding listening, child autonomy, individualised educationAbstrakt
The article explores the issue of self-organization in preschool-aged children as a key developmental competence influencing the functioning of cognitive, emotional, social, and executive domains. It presents the multidimensional nature of self-organisation, considering sensory preferences, thinking styles, personality types, and gender differences. Particular emphasis is placed on the role of empathetic and understanding listening as a foundation for effectively supporting the child’s individual organisational style. The author argues that attentive and empathetic communication between adults and children not only fosters autonomy and essential life skills but also builds trust and contributes to long-term psychological well-being. Recognising and respecting the individual developmental needs of children is presented as a prerequisite for creating educational and caregiving environments that support holistic development.
Bibliografia
JFK (1960), The Campaign and the Candidates, NBC-TV Show No. 3, Interview by Chet Huntley and David Brinkley of Senator John F. Kennedy in his home at Hayannis Port, Mass., September 30, 1960, for presentation, October 1, 1960.
Kovolik, S., & Olsen, K. (1994), ITI: The model: Integrated thematic instruction, Books for Educators, Inc.
Miller, A. (2008). The drama of the gifted child: The search for the true self. Basic Books.
Nakone, L. (2005). Organizing for your brain type. Finding your own solution to managing time, paper, and stuff, St. Martin’s Griffin.
Nakone, L. (2006). Early child has a thinking style. A guide to recognizing and fostering each child’s natural gifts and preferences — to help them learn, thrive, and achieve, Penguin Group Inc.
Szuman, S. (2014), Osobowość i charakter, PWN.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Anna Klim-Klimaszewska, Bożena Muchacka, Maria Huchrak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.