Geistig behinderte Kinder religiös erziehen – Herausforderungen an Pädagogik und Katechese
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.669Keywords:
Religious upbringing, intellectual disability, pedagogical environments, catechesisAbstract
Special education options are diverse and prepared to meet the needs of children with varying degrees of intellectual disabilities. However, many parents of children with an intellectual disability have a difficult time in organizing the religious educational alternatives for their children. A disabled child needs to be surrounded by catechetical specialist care. In this article, the author points out the pedagogical and catechetical challenges of special education and catechesis. At the beginning, three basic educational environments are presented followed by the major aspects of the Catholic religious education: knowledge of God, prayer, and preparation for the sacrament of Penance and the Eucharist.
References
Borzyszkowska H., Izolacja społeczna rodzin mających dziecko upośledzone umysłowo w stopniu lekkim, Gdańsk 1997.
Brzezinka Z., Katecheza specjalna. Katecheza osób w szczególnych sytuacjach, in: Katechetyka szczegółowa, Hrsg. J. Stala, Tarnów 2003, S. 293–305.
Diagnoza dla osób niepełnosprawnych, Hrsg. D. Lotz, K. Wenta, W. Seidler, Szczecin 2002.
Dziecko niepełnosprawne, jego rodzina i edukacja, Hrsg. K. J. Zabłocki, Warszawa 1999.
Edukacja uczniów z głębszym upośledzeniem umysłowym. Przewodnik dla nauczycieli, Hrsg. M. Orkisz, M. Piszczek, A. Smyczek, J. Szwiec, Warszawa 2000.
Etyczne i duchowe potrzeby osób niepełnosprawnych, Hrsg. R. Buchta, K. Sosna, Katowice 2007.
Katecheza specjalna dzisiaj. Problemy i wyzwania, Hrsg. J. Stala, Kielce 2003.
Kazanowski Z., Środowisko rodzinne młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu lekkim, Lublin 2003.
Kiciński A., Katecheza grup specjalnej troski, „Roczniki Teologiczne” (2003) Nr. 6, S. 121–137.
Kiciński A., Katecheza osób z niepełnosprawnością intelektualną, Lublin 2007.
Kielar A. M., Kiedy w rodzinie przychodzi na świat dziecko niepełnosprawne, „Oligokatecheza” 1 (2003) Nr. 2, S. 6–12.
Kirenko J., Oblicza niepełnosprawności, Lublin 2006.
Kirenko J., Parchomiuk M., Edukacja i rehabilitacja osób z upośledzeniem umysłowym, Lublin 2006.
Kornas-Biela D., Osoba niepełnosprawna i jej miejsce w społeczeństwie, Lublin 1988.
Kosacz M., Osoby o intelektualnej niepełnosprawności w Kościele i społeczeństwie, „Katecheta” 45 (2001) Nr. 2, S. 43–48.
Koselak H., Wychowanie religijne osób niepełnosprawnych umysłowo, „Horyzonty Wiary” (1993), S. 66–75.
Kościelak R., Funkcjonowanie psychospołeczne osób niepełnosprawnych umysłowo, Warszawa 1996.
Krause A., Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych, Kraków 2005.
Kruk M., Relacje między rodzeństwem zdrowym i niepełnosprawnym w rodzinie, „Światło i Cienie” (1996) Nr. 2, S. 4–8.
Lausch K. i K., Słów kilka o wychowaniu religijnym dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, in: Katecheza specjalna dzisiaj. Problemy i wyzwania, Hrsg. J. Stala, Kielce 2003, S. 169–185.
Lausch K. M., Teoretyczne podstawy katechizacji osób głębiej upośledzonych umysłowo, Warszawa 1987.
Osewska E., Pomoc rodzinie z osobą niepełnosprawną w świetle polityki prorodzinnej Polski po roku 1999, in: Katecheza specjalna dzisiaj. Problemy i wyzwania, Hrsg. J. Stala, Kielce 2003, S. 119–131.
Ostrowska A., Sikorska J., Sufin I., Sytuacja ludzi niepełnosprawnych w Polsce, Warszawa 1994.
Oszczepalińska J. M., Problem integracji społecznej dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w świetle badań własnych, Warszawa 2006.
Rozen B., Edukacja religijna osób z niepełnosprawnością intelektualną. Studium pedagogiczno-religijne, Olsztyn 2008.
Sidor B., Trudności przeżywane przez rodzinę dziecka z niepełnosprawnością umysłową, in: Rodzina: źródło życia i szkoła miłości, Hrsg. D. Kornas-Biela, Lublin 2000, S. 393–405.
Sosna K., Przygotowanie do Komunii Świętej osób niepełnosprawnych umysłowo w świetle dekretu Quam singulari, in: Eucharystia – pokuta i pojednanie w katechezie, Hrsg. J. Stala, Kielce 2007, S. 235–244.
Stala J., Der Mensch als Person: Die bestimmende Grundlage für Johannes Paul II. in seinem Bild von der Familie, „The Person and the Challenges” 2 (2012) Nr. 2, S. 41–59.
Stala J., Godność człowieka niepełnosprawnego, in: Katecheza osób szczególnej troski. Stan aktualny. Propozycje na przyszłość, Hrsg. A. Kiciński, Kraków 2008, S. 11–22.
Stala J., Jucha D., Katechizacja osób upośledzonych umysłowo, in: Katechetyka szczegółowa, Hrsg. J. Stala, Tarnów 2003, S. 306–350.
Stala J., Katecheza specjalna realizacją Bożego miłosierdzia, „Edukacja. Teologia i Dialog” (2004), T. 1: Miłosierdzie jako wartość w języku współczesnej edukacji, Hrsg. R. Niparko, J. Skrzypczak, S. 189–200.
Stala J., Katecheza specjalna wyrazem troski o każdego człowieka w świetle dokumentów synodalnych Kościoła w Polsce po 1980 roku, in: Katecheza specjalna dzisiaj. Problemy i wyzwania, Hrsg. J. Stala, Kielce 2003, S. 55–66.
Stala J., Rodzina wobec niepełnosprawności intelektualnej dziecka. Obawy i nadzieje, in: Etyczne i duchowe potrzeby osób niepełnosprawnych, Hrsg. R. Buchta, K. Sosna, Katowice 2007, S. 30–39.
Wyczesany J., Pedagogika upośledzonych umysłowo, Kraków 1999.
Żyta A., Edukacja osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną w Polsce – przeszłość, teraźniejszość i przyszłość, in: Wielowymiarowość edukacji osób z niepełnosprawnością, Hrsg. C. Kosakowski, C. Rogowski, Olsztyn 2005, S. 169–175.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Józef Stala

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and full publishing rights without restrictions, and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).