Filozoficzne elementy poznania kontemplacyjnego
DOI:
https://doi.org/10.15633/acr.962Słowa kluczowe:
kontemplacja początkowa, struktura antynomia-misterium, antytetyczny, synchroniczny-diachroniczny pluralizmAbstrakt
Obecnie można zaobserwować szczególny rodzaj duchowości: jej różnorodność poglądów mających negatywny wpływ na – między innymi – prawdę, dobro i piękno. Ta niebezpieczna sytuacja pociąga za sobą radykalne podejście w ludzkim życiu. W niniejszym artykule przedstawiam kontemplacyjny wzór istnienia zgodnego z rzeczywistością, głęboką refleksją czy modlitwą. Na początku występuje fundamentalny opis istnienia dla wszelkich realistycznych analiz, następnie – intuicja i jej rodzaje, definicja poznania kontemplacyjnego, współistnienie prawdy i dobra jako wartości transcendentalnych, a także aspekty antropologiczny i psychologiczny. W końcu – powiązania pomiędzy kontemplacją a metafizyką oraz teologią naturalną. Te szczegółowe elementy poznania tworzą strukturę kontemplacji.
Bibliografia
Albert K., Wprowadzenie do filozoficznej mistyki, tłum. J. Marzęcki, Kęty 2002.
Arystoteles, Etyka nikomachejska. Etyka wielka. Etyka eudemejska. O cnotach i wadach, [w:] Arystoteles, Dzieła wszystkie, tłum. D. Gromska, L. Regner, W. Wróblewski, t. 5, Warszawa 1996, s. 77–300.
Cantelmi T., Laselva P., Paluzzi S., Dialog psychologii z teologią, tłum. B. Piotrowska, Poznań 2006.
Furdzik P., Kontemplacyjne poznanie, [w:] Powszechna encyklopedia filozofii, t. 5, red. A. Maryniarczyk i in., Lublin 2004, kol. 829–833.
Gogacz M., Filozoficzne aspekty mistyki. Materiały do filozofii mistyki, Warszawa 1985.
Heller M., Pasja wiedzy. Między nauką a filozofią, Kraków 2011.
Iwanicki M., Rakowski T., Wojtysik P., Sukces nieważny, czyli z Profesorem Stefanem Swieżawskim rozmowy o kontemplacji, Tarnów 2001.
Kostecki R., Tajemnica współżycia z Bogiem. Zagadnienie cnót teologicznych wiary, nadziei i miłości, Kraków 1985.
Krąpiec M. A., Elementy filozofii poznania, [w:] Wprowadzenie do filozofii. Przewodnik, t. 3: Rozumieć filozofię i naukę, red. P. Gondek, Lublin 2000, s. 67–135.
Krąpiec M. A., Metafizyka. Zarys podstawowych zagadnień, Poznań 1966.
Sillamy N., Poznanie, [w:] Słownik psychologii, tłum. K. Jarosz, red. G. Szymańska, Katowice 1994, kol. 218.
Sudbrack J., Medytacja, [w:] Leksykon mistyki, tłum. B. Widła, S. Urbański, red. P. Dinzelbacher, Warszawa 2002, kol. 183–184.
Św. Tomasz z Akwinu, O poznaniu Boga, tłum. P. Lichacz, M. Przanowski, M. Olszewski, Kraków 2005.
Vagaggini C., Teologia. Pluralizm teologiczny, tłum. J. Partyka, Kraków 2005.
Życiński J., Trzy kultury. Nauki przyrodnicze, humanistyka i myśl chrześcijańska, Poznań 1990.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Iwona Münter
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i identyfikator DOI oryginalnie opublikowanego utworu).