“¿Quién nos llevará al cielo?” El doloroso tránsito del Barroco a la Ilustración en Hispanoamérica
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.170Abstrakt
European cultural movements of the seventeenth to nineteenth centuries arrived at the New World and had a decisive influence on the way of being American. This article deals with the way in which the Baroque and Enlightenment were applied in Latin America. Taking art and law as examples, it is shown that, during the Baroque, a very original culture was developed, where the creativity of the Indians and the mestizos could be expressed in many different ways. The art and law that were developed in America until the mid-eighteenth century constitute a valuable fusion between European and pre-Columbian elements, and does not merely limit itself to repeat Old World models. On the other hand, with the advent of Enlightenment, the American world was obliged to be subdued to strict rationalist canons, expressed by neoclassical art and, in the nineteenth century, by statutory codification and constitutionalism. These European cultural trends were characterized, in America, for its elitism, in such a way that they led to the exclusion of all prominence to popular classes (Indians as well as mestizos) in artistic creation and severely limited the role of traditional customs in lawmaking.Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Joaquín García-Huidobro
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
W kwestii praw autorskich obowiązują następujące zasady:
1. Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
2. Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
3. Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).