Tożsamość religijna Czesława Miłosza i jego gnostyckie inspiracje
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.186Abstrakt
The writings of Czesław Miłosz, who was influenced by Gnosis, concern universal questions regarding the experience of human existence in the world, and verify modern view of reality and the matter of human religiosity.
The article is focused on the influence of Manichaeism and Gnosticism on Miłosz’s works. Each part of it – there are eight of them – concerns a different aspect of the poet’s religious reflection.
Miłosz’s religious inspirations, his conception of God and the Devil, the poet’s theosophical reflection, the problem of erosion of religious imagination, the experience of Determinism in the world, and the idea of resurrection of all beings are all presented in the article. The two last parts concentrate on the matter of religious identity of Miłosz himself, trying to determine whether he was a Catholic or not.
In the article’s conclusion, the writings of Miłosz are presented as an integral religious and metaphysical project. The writer himself is presented as a Christian seeking for the truth about reality.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2012 Krzysztof Kunisz
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
W kwestii praw autorskich obowiązują następujące zasady:
1. Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
2. Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
3. Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).