Autentyczność zawiedzionych nadziei, czyli o wygasaniu pewnego moralnego ideału w ponowoczesnym społeczeństwie masowym

Autor

  • Magdalena Żardecka-Nowak Zakład Socjologii Kultury i Antropologii Kulturowej w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Rzeszowskiego

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.200

Abstrakt

This paper considers the currency of the ideal of authenticity and its ethics. This issue is connected with various aspects of subjectivity, identity, ego, autonomy, individualism, etc. Each of these notions is defined in many different ways and each is considerated in relation to various theories, which, in turn, creates many theoretical problems areas with numerous intricacies. This paper does not aim at mentioning all of them, let alone presenting them in greater detail. It is to show some hidden presuppositions of the ideal of authenticity, to unveil the political ambiguity and even the paradoxical nature of this seemingly unquestionable ideal, especially in the contemporary intellectual and cultural context.

Biogram autora

  • Magdalena Żardecka-Nowak - Zakład Socjologii Kultury i Antropologii Kulturowej w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Rzeszowskiego

    Magdalena Żardecka-Nowak – dr hab., prof. Uniwersytetu Rzeszowskiego, kierownik Zakładu Socjologii Kultury i Antropologii Kulturowej w Instytucie Socjologii UR. Zajmuje się filozofią współczesną, społeczną i polityczną. Autorka książek: Wspólnota i ironia. Richard Rorty i jego wizja społeczeństwa liberalnego; Rozum i obywatel. Idea rozumu publicznego oraz koncepcja jednostki we współczesnej filozofii polityki.

Pobrania

Opublikowane

2012-09-15

Numer

Dział

Artykuły