Umiar w społeczeństwie konsumpcyjnym

Autor

  • Katarzyna Cikała-Kaszowska Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.2345

Słowa kluczowe:

umiar, konsumpcja, nadmiar, społeczeństwo

Abstrakt

W strukturach społeczeństwa konsumpcyjnego brak miejsca na umiar i złoty środek. To właśnie galopująca konsumpcja napędza społeczeństwo i gospodarkę. Szybki rozwój technologiczny, globalizacja i wzrost PKB dają powody do radości. Jednak w tak zarysowanych mechanizmach zaczyna pojawiać się innym problem – przesytu, nadmiaru, naddostatku. Konsumenci muszą cały czas uczestniczyć w nieustannym wyścigu, gdyż niepodporządkowanie się dominującym trendom zepchnie ich na margines społeczeństwa (staną się nieprzydatni).
Celem referatu jest próba zarysowania problemów wiążących się z dążeniem do umiaru w społeczeństwie konsumpcyjnym. Na przykładzie prac Zygmunta Baumana, Alana Aldridge’a, Tomasza Szlendaka przedstawione zostaną bolączki konsumenta próbującego żyć w społeczeństwie, ale jednocześnie skrycie dążącego do umiaru. W wystąpieniu przedstawiona zostanie również teoria imperatywów Adeli Cortiny jako możliwa recepta na nadmierną konsumpcję i związaną z nią degradację środowiska.

Biogram autora

  • Katarzyna Cikała-Kaszowska - Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
    Katarzyna Cikała­‑Kaszowska – mgr (spec. etyka stosowana), doktorantka przy Katedrze Etyki Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na tej samej uczelni. Inicja­torka kon­fe­ren­cji naukowych, członek zarządu Samo­rządu Doktorantów Uniwersytetu Pa­pies­kie­go Jana Pawła II w Krakowie oraz w latach 2013/2014 pełnomocnik ds. uniwersytetów przy Krajowej Reprezentacji Do­kto­ran­tów. Za­in­te­re­sowania naukowe: etyka, filozofia społeczna, filozofia konsumpcjonizmu, post­modernizm, komunikacja społeczna. Wy­brane publikacje: Chciwość w społeczeństwie konsumpcyjnym, czyli o potrzebach konsumenta, w: Chciwość w życiu publicznym, red. W. Zuziak, J. Mysona Byrska, Kra­ków 2013; Społeczeństwo konsumentów. Kilka słów o racjonalizacji na sprzedaż, w: Społeczeństwo rozumne? O relacji między jednostkami a racjonalnością, red. K. Cikała, K. Drąż­kiewicz, W. B. Zieliński, Kra­ków 2014; Normy w społeczeństwie nadzoru, w: Normy, dewiacje i kontrola społeczna, t. 15, red. J. Za­mec­ka, War­szawa 2014.

Bibliografia

Aldridge A., Konsumpcja, tłum. M. Żakowski, Warszawa 2006.

Baudrillard J., Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, tłum. S. Królak, War­szawa 2006.

Bauman Z., Konsumowanie życia, tłum. M. Wyrwas­‑Wiśniewska, Kraków 2009.

Bauman Z., Społeczeństwo w stanie oblężenia, tłum. J. Margański, Warszawa 2006.

Fisk P., Geniusz konsumenta, tłum. P. Konobis, Warszawa 2009.

Ritzer G., Magiczny świat konsumpcji, tłum. L. Stawowy, Warszawa 2012.

Szlendak T., Kultura nadmiaru w czasach niedomiaru, „Kultura Współczesna” 2013 nr 1, s. 7–26.

Tańczuk R., Kolekcjonowanie i nadmiar przedmiotów, „Kultura Współczesna” 2013 nr 1, s. 105–117.

Veblen T., Teoria klasy próżniaczej, tłum. J. Frentzel­‑Zagórska, Warszawa 1998.

Pobrania

Opublikowane

2018-02-01