Tatarzy z Bohonik i Kruszynian. Tożsamość, asymilacja, współczesne wyzwania
DOI:
https://doi.org/10.15633/ochc.2200Słowa kluczowe:
Tatarzy, tożsamość etniczna, asymilacja, mniejszości wyznaniowe, grupa etniczna, dialog międzywyznaniowyAbstrakt
Tatarzy osiedleni w Bohonikach i Kruszynianach przeszli długi proces asymilacji, zachowując pewne cechy kultury swych przodków i przyswajając wiele elementów kultury miejscowej. Wielowiekowe tradycje wojskowe pogłębiły ich więź z Polską, która jest dla nich jedyną ojczyzną. Podczas badań przeprowadzonych w 2015 roku zostały postawione na nowo pytania o ich tożsamość etniczną, której kluczowymi elementami są wyznawany islam oraz wspólne pochodzenie. Skupiono się również na aktualnych problemach, z jakimi musiała zmierzyć się społeczność tatarska. Artykuł wskazuje równocześnie na charakterystyczne i unikatowe cechy tatarskiego islamu, przesiąkniętego wpływami lokalnymi.Bibliografia
Źródła
Archiwum Sławomira Cebuli (ASC), Badania terenowe. Bohoniki–Kruszyniany, 30.04–03.05.2015, mat. nr 1–2.
Główny Urząd Statystyczny, Ludność. Stan i struktura demograficzno‑społeczna. Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2011, Warszawa 2013.
Polscy muzułmanie – rozmowa z Barbarą Pawlic‑Miśkiewicz przeprowadzona przez Tomka Kaczora i Jana Wiśniewskiego, „Kontakt” 2016 nr 31, s. 98–101.
Materiał TVP3 Regionalnej w Białymstoku: http://www.tvp.pl/bialystok/publicystyka/rozmowa‑dnia/wideo/bronislaw‑talkowski-15102013/12708192?start_rec=24 [10.03.2016].
Opracowania i artykuły
Cicha K., Urwana nuta, „Kontakt” 2016 nr 31, s. 102–105.
Ciecieląg P., Wyznania religijne w Polsce 2012–2014, Warszawa 2016.
Dziadzio A., Zakaz uboju rytualnego jako naruszenie konstytucyjnej zasady wolności religijnej. Kontekst współczesny i historyczny, „Forum Prawnicze” 2014 nr 1, s. 6–13.
Kamocki J., Tatarzy polscy jako grupa etnograficzna, „Rocznik Tatarów Polskich” 1 (1993), s. 43–47.
Kulwicka‑Kamińska J., Kamiński I., Islam po polsku, Poznań 2007.
Łyszczarz M., Młode pokolenia polskich Tatarów, Olsztyn–Białystok 2013.
Nowicka E., Dystans polskich katolików wobec innych wyznań, w: Religia a obcość, red. E. Nowicka, Kraków 1991, s. 26–55.
Rudy M., Rudy A., Mazur P., Ubój rytualny w prawie administracyjnym, Warszawa 2013.
Sztompka P., Socjologia, Kraków 2004.
Talko‑Hryncewicz J., Muślimowie, czyli tak zwani Tatarzy Litewscy, Kraków 1924.
Warmińska K., Islam a etniczność na przykładzie Tatarów polskich, w: Miscellanea islamica. Islam w badaniach i praktyce kontaktów międzykulturowych, red. P. Stawiński, Kraków 2016, s. 123–144.
Warmińska K., Religijność a dylematy tożsamości – Tatarzy polscy, w: Między Wschodem a Zachodem, red. P. Stawiński, Częstochowa 1995, s. 47–54.
Warmińska K., Tatarzy polscy – tożsamość religijna i etniczna, Kraków 1999.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.