Question of existence in Greek philosophy – Charles H. Kahn’s approach
DOI:
https://doi.org/10.15633/r.2143Keywords:
essence, existence, being, Greek philosophy, KahnAbstract
Scholars agree that question of existence was ignored by the ancient Greeks. The main cause of such a state was the way that the ancients perceived the world. We can found this imgage not only in their mythology, but also in their philosophy. Jacek Wojtysiak claims, for antic Hellenes the world was relatively contingent, which means that for them anything that was, was not something necessary, because the whole reality was constantly changing. Therefore, the universe and its laws could receive different form that they have now. But the ancients didn’t perceived reality as radically contingent, which means that they received the universe as eternal and it was impossible that it would not exist. This is the way Greeks concentrated on the question of nature of the reality, what was it basic substance, and what decide that the universe was what it was.Charles H. Kahn’s considerations are important in the study of the ancient conception of being and existence. Basing on the analysis of language of ancient Greeks, he answers the question why they didn’t considered the question of existence. Kahn claims that for ancients the main issue in Greek’s theory of being was not the question of the existence, but truthfulness meaning of the verb einai. This linguistic investigations are useful because, as he claims, the way how we are perceiving the reality depends on language we use. It also applies to ontological consideration.
References
Adamczyk S., Arystotelesowo‑tomistyczna koncepcja formy substancjalnej, „Roczniki Filozoficzne” 12 (1964) nr 3, s. 5–15.
Adamczyk S., Różnica między istotą a istnieniem substancjalnym w nauce Arystotelesa, „Roczniki Filozoficzne” 7 (1959) nr 1, s. 103–127.
Adamczyk S., Struktura bytu przygodnego według Arystotelesa (uwagi na marginesie „Struktury bytu” o. A. Krąpca), „Roczniki Filozoficzne” 12 (1964) nr 3, s. 99–103.
Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. 1, tłum. K. Leśniak, Warszawa 2003.
Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. 2, tłum. K. Leśniak i in., Warszawa 2003.
Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. 3, tłum. P. Siwek, Warszawa 2003
Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. 7, Warszawa 2003.
Averroes (Ibn Rushd), Tahafut al‑Tahafut (The Incoherence of the Incoherence), transl. S. van Den Bergh, http://www.newbanner.com/Philosophy/IbnRushd/Tahafut_al‑Tahafut_en.pdf (03.11.2014).
Averroes, Averroes’ Middle Commentaries on Aristotle’s „Categories” and „De Interpretatione”, transl. Ch. E. Butterworth, South Bend, Indiana 1998.
Averroes, Averroes’ Questions in Physics, transl. H. T. Goldstein, Dordrecht–Boston–London 1991.
Averroes, De Substantia Orbis, transl. A. Hyman, Cambridge, Massachusetts – Jerozolima 1986.
Averroës, Decisive Treaties, Epistle Dedicatory, transl. Ch. E. Butterworth, Pravo, Utah 2008.
Averroes, On Aristotle’s „De Generatione et Coruptione”. Middle Commentary and Epitom, transl. S. Kurland, Cambridge, Massachusetts 1958.
Averroes, On Aristotle’s „Metaphysics”. An Annotated Translation of So‑called „Epitome”, transl. R. Arnzen, Berlin–Newy York 2010.
Avicenna, On Theology, transl. A. J. Aeberry, Kitab al‑Islamiyyah, Dubai (brak daty wydania).
Avicenna, The Metaphysics of The Healing, transl. M. E. Marmura, Pravo, Utah 2005.
Avicenna, The Physics of The Healing, ks. 1 i 2, transl. J. McGinnis, Pravo, Utah 2009.
Avicenna, The Physics of The Healing, ks. 3 i 4, tłum. J. McGinnis, Pravo, Utah 2009.
Awicenna, Księga wiedzy, tłum. B. Składanek, Warszawa 2010.
Awicenna, Metafizyka: ze zbioru „Księga wiedzy”, tłum. H. Górska i in., Warszawa 1973.
Bafia S., Komentarz św. Tomasza z Akwinu do „De hebdomadibus” i „De Trinitate” Boecjusza. Dyskusja św. Tomasza z Akwinu z augustynizmem, Kraków 1998.
Boecjusz A. M. S., Traktaty teologiczne, tłum. A. Kijewska, R. Bielak, Kęty 2007.
Copleston F., Historia filozofii, t. 1, tłum. H. Bednarek, Warszawa 1998.
Copleston F., Historia filozofii, t. 2, tłum. S. Zalewski, Warszawa 2000.
Cyciura P., Problem istnienia w filozofii Arystotelesa. Interpretacja tomistyczna, Warszawa 2009.
Danecki J.; Kozłowska J., Słownik arabsko‑polski, Warszawa 2010.
Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, tłum. I. Krońska i in., Warszawa 2004.
Gilson É., Byt i istota, tłum. D. Eska, J. Nowak, Warszawa 2006.
Heraklit, Fragmenty (O naturze), tłum. M. Wesoły, „Studia Filozoficzne” 1989 nr 7–8, s. 40–47.
Hezjod, Narodzony bogów (Theogonia), Prace i dni, Tarcza, tłum. J. Łanowski, Warszawa 1999.
Ibn Rushd’s Metaphysics. A Translation with Introduction of Ibn Ruszd’s Commentary on Aristotle’s Metaphysic, Book Lām, tłum. Ch. Genequand, Leiden 1986.
Kahn Ch. H., Język i ontologia, tłum. B. Żukowski, Kęty 2008.
Kokoć D., Creatio ex nihilo a filozoficzne wyodrębnienie problematyki istnienia, „Przegląd Religioznawczy” 2014 nr 1 (251), s. 55–64.
Krąpiec M. A., Byt i istota. Św. Tomasz „De ente et essentia” przekład i komentarz, Lublin 2001.
Krąpiec M. A., Struktura bytu. Charakterystyczne elementy systemu Arystotelesa i Tomasza z Akwinu, Lublin 2000.
Łacina J., Słownik arabsko‑polski, Poznań 1997.
Milcarek P., Od istoty do istnienia. Tworzenie się metafizyki egzystencjalnej wewnątrz łacińskiej tradycji filozofii chrześcijańskiej, Warszawa 2008.
Morawiec E., Mazanka P., Metafizyka klasyczna wersji egzystencjalnej. Podstawowe zagadnienia z metafizyki, Warszawa 2006.
Morawiec E., Odkrycie egzystencjalnej wersji metafizyki klasycznej. Studium historyczno‑analityczne, Warszawa 2004.
Parmenides, Fragmenty „O naturze”, tłum. M. Wesoły, w: Człowiek i społeczeństwo w refleksji filozoficznej, red. G. Kotlarski, R. Kozłowski, Poznań 1992.
Platon, Państwo, t. 1, tłum. W. Witwicki, Warszawa 1999.
Platon, Państwo, t. 2, tłum. W. Witwicki, Warszawa 1999.
Platon, Uczta, tłum. W. Witwicki, Warszawa 1999.
Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. 1, tłum. E. I. Zieliński, Lublin 2000.
Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. 2, tłum. E. I. Zieliński, Lublin 2001.
Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. 4, tłum. E. I. Zieliński, Lublin 1999.
Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. 5, tłum. E. I. Zieliński, Lublin 2008.
Studia wokół problematyki esse (Tomasz z Akwinu i Boecjusz), red. B. Bejze, Warszawa 1976.
Tomasz z Akwinu, Byt i istota, tłum. W. Seńko, Kęty 2009.
Tomasz z Akwinu, Dysputy problemowe „O prawdzie”, tłum. A. Białek, Lublin 2001.
Tomasz z Akwinu, Dzieła wybrane, tłum. J. Salij, Poznań 1984.
Tomasz z Akwinu, Komentarz do „Księgi o przyczynach”, tłum. A. Rosłan, Warszawa 2010.
Tomasz z Akwinu, O wieczności świata, tłum. A. Pakulniewicz, Warszawa 2003.
Tomasz z Akwinu, Summa contra gentiles. Prawda wiary chrześcijańskiej w dyskusji z poganami, innowiercami i błądzącymi, t. I, tłum. Z. Włodek, W. Zega, Poznań 2003.
Tomasz z Akwinu, Summa contra gentiles. Prawda wiary chrześcijańskiej w dyskusji z poganami, innowiercami i błądzącymi, t. 2, tłum. Z. Włodek, W. Zega, Poznań 2007.
Tomasz z Akwinu, Summa contra gentiles. Prawda wiary chrześcijańskiej w dyskusji z poganami, innowiercami i błądzącymi, t. 3, tłum. Z. Włodek, W. Zega, Poznań 2009.
Wojtysiak J., O słowie BYĆ. Z teorii wyrażeń egzystencjalnych i ich filozoficznego zastosowania, Lublin 2005.
Wojtysiak J., Starożytne początki problematyki istnienia, „Kwartalnik Filozoficzny” (2001) nr 1 (29), s. 5–27.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.