Scientific cognition and absolute truth. Criticism of Siemion L. Frank’s Argument for the existence of God
DOI:
https://doi.org/10.15633/r.2144Keywords:
science, absolute truth, existence of God, Siemion FrankAbstract
According to a Russian philosopher Siemion Frank, there is no such thing as “truth” in science without making a pre‑assumption about the existence of some kind absolute, and in Frank’s eyes “absolute” always equals “God”. That is why you cannot be an atheist and scientist at the same time. The article is an attempt to show that it is not a proper notion of what science is or should be because: 1) science does not need any idea of truth (maybe philosophy of science does), 2) a consistent notion of truth can be formulated without any notion of absolute, 3) “absolute” not always equals “God”, or even “transcendence”.References
Św. Augustyn, Dialogi filozoficzne, oprac. W. Seńko, tłum. A. Świderkówna, Kraków 1999.
Dennett D. C., Natura umysłów, tłum. W. Turopolski, Warszawa 1997.
Frank S. L., Dowód ontologiczny i inne pisma o wiedzy i wierze, tłum. T. Obolevitch, Kraków 2007.
Glanzberg M., Truth, w: The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2014 Edition), ed. E. N. Zalta, http://plato.stanford.edu/archives/fall2014/entries/truth/ (13.08. 2016).
Heller M., Czy świat jest matematyczny?, „Zagadnienia Filozoficzne w Nauce” 1998 nr 22, s. 3–14.
Kartezjusz, Medytacje o filozofii pierwszej, tłum. J. Hartman, Kraków 2006.
Kołakowski L., Jeśli Boga nie ma, tłum. T. Baszniak, M. Panufnik, Kraków 1988.
Kowalczyk S., Człowiek i Bóg w nauce św. Augustyna, Lublin 2007.
Obolevitch T., Pragmatyczny konkordyzm. Wiara i wiedza w myśli Włodzimierza S. Sołowjowa i Siemiona L. Franka, Tarnów 2006.
Pascal B., Myśli, tłum. T. Boy‑Żeleński, Warszawa 1997.
Plantinga A., Tooley M., Knowledge of God, Malden–Oxford–Carlton 2008.
Plantinga A., Warrant and Proper Function, New York–Oxford 1993.
Popper K., W poszukiwaniu lepszego świata, przeł. A. Malinowski, Warszawa 1997.
Popper K., A theorem on truth‑content, w: Mind, matter and method: essays in the philosophy of science in honor of Herbert Feigl, ed. P. K. Feyerabend, G. Maxwell, Minneapolis 1966.
Popper K., Wiedza obiektywna. Ewolucyjna teoria epistemologiczna, przeł. A. Chmielewski, Warszawa 1992.
Św. Tomasz z Akwinu, Traktat o Bogu, tłum. G. Kurylewicz, Z. Nerczuk, M. Olszewski, Kraków 2002.
Woleński J., Epistemologia. Poznanie. Prawda. Wiedza. Realizm, Warszawa 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.