The world out of God’s control. One of answers to the problem of natural evil

Authors

  • Martyna Trzcińska

DOI:

https://doi.org/10.15633/r.2442

Keywords:

natural evil, fortuity, chaos, theodicy, God, creativity

Abstract

The article concerns one of the possible solutions of the problem of natural evil. This solution is based on an assumption that there is fortuity and chaos in the world, i.e. God has no total control over the world. Statements of this kind may be found in the works of following authors: Harold S. Kushner, John C. Polkinghorne, Gisbert Greshake. The article contains an interpretation saying that the absence of God’s control serves human creativity. Possible objections towards this concept are analyzed.

References

Brat Roger z Taizé, Bóg może tylko kochać, tłum. M. Prussak, Warszawa 2006.

Greshake G., Dlaczego Bóg pozwala nam cierpieć?, tłum. M. Szczepaniak, Kielce 2008.

Hubaczek K., Bóg a zło. Problematyka teodycealna w filozofii analitycznej, Wrocław 2010.

Jonas H., Idea Boga po Auschwitz, tłum. G. Sowiński, Kraków 2003.

Kushner H. S., Kiedy złe rzeczy zdarzają się dobrym ludziom, tłum. M. Kora­szewska, Warszawa 1994.

Łukasiewicz D., Opatrzność Boża, wolność, przypadek. Studium z analitycznej filozofii religii, Kraków–Poznań 2014.

Plantinga A. C., Bóg, wolność i zło, tłum. K. Gurba, Kraków 1995.

Polkinghorne J. C., Nauka i Opatrzność. Interakcja Boga ze światem, tłum. M. Chojnacki, Kraków 2008.

Polkinghorne J. C., Nauka i stworzenie. Poszukiwanie zrozumienia, tłum. M. Chojnacki, Kraków 2008.

Downloads

Published

2018-08-13

Issue

Section

Articles