Jean-Luc Marion’s conception of icon as a way of overcoming Ludwig Feuerbach’s arguments against religion
DOI:
https://doi.org/10.15633/r.2448Keywords:
Ludwig Feuerbach, Jean-Luc Marion, critics of religion, idol and iconAbstract
The issue of the article is to present Jean-Luc Marion’s conception of idol and icon as an answer to Ludwig Feuerbach’s objections against religion. Feuerbach believed religion is a figment of men that shows the truth about human being, not about God. According to Feuerbach, the idea of God is an objectified essence of human being. Marion partially agrees with Feuerbach: the category of idol shows that religious acts do not grasp God but shows narrowness of human abilities. But it is not the only way of relation to divinity. In the place of the idol Marion proposes to put an icon which does not submit to narrowness of human categories and because of that it can reach a deeper, noncomprehensible realm.
References
Feuerbach L., O istocie chrześcijaństwa, tłum. A. Landman, Warszawa 1959.
Feuerbach L., Wykłady o istocie religii, tłum. E. Skowron, T. Witwicki, Warszawa 1953.
Krokiewicz A., Zarys filozofii greckiej, Warszawa 2000.
Marion J.-L., Bóg bez bycia, tłum. M. Frankiewicz, Kraków 1996.
Tarnowski K., Jean-Luc Marion, fenomenolog miłości większej niż bycie, w: J.-L. Marion, Bóg bez bycia, tłum. M. Frankiewicz, Kraków 1996.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.