„PR­‑owski znaczy pozytywny?”: postrzeganie public relations przez studentów dziennikarstwa

Autor

  • Łukasz Przybysz Uniwersytet Warszawski

DOI:

https://doi.org/10.15633/ssc.2306

Słowa kluczowe:

public relations, dziennikarstwo, postrzeganie, studenci, profesjonalizm

Abstrakt

Artykuł prezentuje analizę badania postrzegania public relations przez studentów dziennikarstwa. Badanie przeprowadzono na grupie składającej się ze studentów Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. Celem badania było poznanie wiedzy studentów dziennikarstwa o public relations, zidentyfikowanie umiejętności dostrzegania i postrzegania powiązań między PR a dziennikarstwem oraz zebranie opinii przyszłych dziennikarzy o public relations. Wnioski z przeprowadzonych badań wskazują nie tylko stosunek przyszłych dziennikarzy i medioznawców do branży public relations, ale dają także podstawę do dyskusji nad stanem public relations i dziennikarstwa w Polsce oraz rodzimej edukacji medioznawczej. Badania są kontynuacją prowadzonego przez autora projektu badawczego dotyczącego profesjonalizmu i etyki oraz edukacji public relations.

Bibliografia

Adamus­‑Matuszyńska A., Wstęp do praktyki public relations, Katowice 2012

Balawajder – PR­‑owiec i dziennikarz w jednym?, http://www.proto.pl/informacje/­info?itemId=132066&rob=Balawajder:_PR­‑owiec_i_dziennikarz_w_jednym? (25.11.2015).

Grunig L. A., Grunig J. E., Dozier D. M., Excellent Public relations and Effective Organizations: A Study of Communication Management in Three Countries, Mahwah 2002.

Hope E., Etyka w zawodzie specjalistów public relations, Warszawa 2013.

Igor Janke: praca w agencji i program w TV. Zapewnia, że nie będzie rozmawiał o interesach klientów, http://www.proto.pl/informacje/info?itemId=132339&rob=Igor_Janke_bedzie_jednoczesnie_pracowal_w_agencji_PR_i_prowadzil_program_w_telewizji.__#8222;To,_o_czym_bede_rozmawiac,_nie_bedzie_dotyczyc_interesow_klien­tow,_dla_ktorych_pracujemy_#8221 (27.11.2015).

Kodeks Dobrych Praktyk Związku Firm Public relations, kwiecień 2004., http://www.zfpr.pl/kodeks­‑dobrych­‑praktyk (29.11.2015).

Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public relations, 26.06.1996, http://www.polskipr.pl/o­‑stowarzyszeniu/kodeks­‑etyki/ (29.11.2015).

Kotler P., Marketing, red. nauk. wyd. pol. M. Belka, Warszawa 1994.

Public relations we współczesnym świecie: między służbą organizacji i społeczeństwu, red. J. Olędzki, Warszawa 2011.

Olędzki J., Etyka w polskim public relations. Refleksje badawcze, Warszawa 2009.

Piwek A., Drużyna Pierścienia, czyli etyka w PR, http://www.proto.pl/archiwum/info?itemId=131695 (27.11.2015).

Przybysz Ł., Komunikowanie polityczne 2.0. Analiza amerykańskiej i polskiej kampanii wyborczej, Warszawa 2013.

Przybysz Ł., Przybysz: PR­‑owski znaczy pozytywny, http://www.proto.pl/archiwum/info­?item­Id=132439 (27.11.2015).

Przybysz Ł., Czy jesteś dumny z bycia PR­‑owcem?: public relations w opinii studentów dziedziny, „Studia Medioznawcze” (publikacja w przygotowaniu; planowane wydanie: 2015 nr 2 (61), s. 11–26.

REPR: łączenie pracy dziennikarskiej i PR­‑owskiej jest wątpliwe etycznie, http://www.proto.pl/archiwum/info?itemId=127873 (27.11.2015).

Rozwadowska B., Public relations. Teoria, praktyka, perspektywy, Warszawa 2002.

Seitel F. P., Public relations w praktyce, tłum. M. Albigowski, J. F. Dąbrowski, A. Święch, War­szawa 2003.

Wojcik K., Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Warszawa 2009.

Pobrania

Opublikowane

2017-12-11

Numer

Dział

Rozprawy, opracowania