„PR means good?”: perception of public relations by journalism students

Authors

  • Łukasz Przybysz Uniwersytet Warszawski

DOI:

https://doi.org/10.15633/ssc.2306

Keywords:

public relations, journalism, perception, students, professionalism

Abstract

The article presents an analysis of the research on the perception of public relations by the students of journalism. The study was conducted on a group consisting of students of the Institute of Journalism at the University of Warsaw. The aim of the study was to assess the journalism students’ knowledge of public relations, identify their abilities to notice and perceive relationships between PR and journalism, as well as to gather the opinions of the forthcoming journalists on public relations. The conclusions of the study indicate not only the attitude of the future journalists and media experts towards the public relations industry but also provide some basis for discussion on the state of public relations and journalism in Poland, as well as the media education there. The research is a continuation of a project on professionalism, ethics and public relations education conducted by the author.

References

Adamus­‑Matuszyńska A., Wstęp do praktyki public relations, Katowice 2012

Balawajder – PR­‑owiec i dziennikarz w jednym?, http://www.proto.pl/informacje/­info?itemId=132066&rob=Balawajder:_PR­‑owiec_i_dziennikarz_w_jednym? (25.11.2015).

Grunig L. A., Grunig J. E., Dozier D. M., Excellent Public relations and Effective Organizations: A Study of Communication Management in Three Countries, Mahwah 2002.

Hope E., Etyka w zawodzie specjalistów public relations, Warszawa 2013.

Igor Janke: praca w agencji i program w TV. Zapewnia, że nie będzie rozmawiał o interesach klientów, http://www.proto.pl/informacje/info?itemId=132339&rob=Igor_Janke_bedzie_jednoczesnie_pracowal_w_agencji_PR_i_prowadzil_program_w_telewizji.__#8222;To,_o_czym_bede_rozmawiac,_nie_bedzie_dotyczyc_interesow_klien­tow,_dla_ktorych_pracujemy_#8221 (27.11.2015).

Kodeks Dobrych Praktyk Związku Firm Public relations, kwiecień 2004., http://www.zfpr.pl/kodeks­‑dobrych­‑praktyk (29.11.2015).

Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public relations, 26.06.1996, http://www.polskipr.pl/o­‑stowarzyszeniu/kodeks­‑etyki/ (29.11.2015).

Kotler P., Marketing, red. nauk. wyd. pol. M. Belka, Warszawa 1994.

Public relations we współczesnym świecie: między służbą organizacji i społeczeństwu, red. J. Olędzki, Warszawa 2011.

Olędzki J., Etyka w polskim public relations. Refleksje badawcze, Warszawa 2009.

Piwek A., Drużyna Pierścienia, czyli etyka w PR, http://www.proto.pl/archiwum/info?itemId=131695 (27.11.2015).

Przybysz Ł., Komunikowanie polityczne 2.0. Analiza amerykańskiej i polskiej kampanii wyborczej, Warszawa 2013.

Przybysz Ł., Przybysz: PR­‑owski znaczy pozytywny, http://www.proto.pl/archiwum/info­?item­Id=132439 (27.11.2015).

Przybysz Ł., Czy jesteś dumny z bycia PR­‑owcem?: public relations w opinii studentów dziedziny, „Studia Medioznawcze” (publikacja w przygotowaniu; planowane wydanie: 2015 nr 2 (61), s. 11–26.

REPR: łączenie pracy dziennikarskiej i PR­‑owskiej jest wątpliwe etycznie, http://www.proto.pl/archiwum/info?itemId=127873 (27.11.2015).

Rozwadowska B., Public relations. Teoria, praktyka, perspektywy, Warszawa 2002.

Seitel F. P., Public relations w praktyce, tłum. M. Albigowski, J. F. Dąbrowski, A. Święch, War­szawa 2003.

Wojcik K., Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Warszawa 2009.

Downloads

Published

2017-12-11

Issue

Section

Rozprawy, opracowania