„PR means good?”: perception of public relations by journalism students
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.2306Keywords:
public relations, journalism, perception, students, professionalismAbstract
The article presents an analysis of the research on the perception of public relations by the students of journalism. The study was conducted on a group consisting of students of the Institute of Journalism at the University of Warsaw. The aim of the study was to assess the journalism students’ knowledge of public relations, identify their abilities to notice and perceive relationships between PR and journalism, as well as to gather the opinions of the forthcoming journalists on public relations. The conclusions of the study indicate not only the attitude of the future journalists and media experts towards the public relations industry but also provide some basis for discussion on the state of public relations and journalism in Poland, as well as the media education there. The research is a continuation of a project on professionalism, ethics and public relations education conducted by the author.References
Adamus‑Matuszyńska A., Wstęp do praktyki public relations, Katowice 2012
Balawajder – PR‑owiec i dziennikarz w jednym?, http://www.proto.pl/informacje/info?itemId=132066&rob=Balawajder:_PR‑owiec_i_dziennikarz_w_jednym? (25.11.2015).
Grunig L. A., Grunig J. E., Dozier D. M., Excellent Public relations and Effective Organizations: A Study of Communication Management in Three Countries, Mahwah 2002.
Hope E., Etyka w zawodzie specjalistów public relations, Warszawa 2013.
Igor Janke: praca w agencji i program w TV. Zapewnia, że nie będzie rozmawiał o interesach klientów, http://www.proto.pl/informacje/info?itemId=132339&rob=Igor_Janke_bedzie_jednoczesnie_pracowal_w_agencji_PR_i_prowadzil_program_w_telewizji.__#8222;To,_o_czym_bede_rozmawiac,_nie_bedzie_dotyczyc_interesow_klientow,_dla_ktorych_pracujemy_#8221 (27.11.2015).
Kodeks Dobrych Praktyk Związku Firm Public relations, kwiecień 2004., http://www.zfpr.pl/kodeks‑dobrych‑praktyk (29.11.2015).
Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public relations, 26.06.1996, http://www.polskipr.pl/o‑stowarzyszeniu/kodeks‑etyki/ (29.11.2015).
Kotler P., Marketing, red. nauk. wyd. pol. M. Belka, Warszawa 1994.
Public relations we współczesnym świecie: między służbą organizacji i społeczeństwu, red. J. Olędzki, Warszawa 2011.
Olędzki J., Etyka w polskim public relations. Refleksje badawcze, Warszawa 2009.
Piwek A., Drużyna Pierścienia, czyli etyka w PR, http://www.proto.pl/archiwum/info?itemId=131695 (27.11.2015).
Przybysz Ł., Komunikowanie polityczne 2.0. Analiza amerykańskiej i polskiej kampanii wyborczej, Warszawa 2013.
Przybysz Ł., Przybysz: PR‑owski znaczy pozytywny, http://www.proto.pl/archiwum/info?itemId=132439 (27.11.2015).
Przybysz Ł., Czy jesteś dumny z bycia PR‑owcem?: public relations w opinii studentów dziedziny, „Studia Medioznawcze” (publikacja w przygotowaniu; planowane wydanie: 2015 nr 2 (61), s. 11–26.
REPR: łączenie pracy dziennikarskiej i PR‑owskiej jest wątpliwe etycznie, http://www.proto.pl/archiwum/info?itemId=127873 (27.11.2015).
Rozwadowska B., Public relations. Teoria, praktyka, perspektywy, Warszawa 2002.
Seitel F. P., Public relations w praktyce, tłum. M. Albigowski, J. F. Dąbrowski, A. Święch, Warszawa 2003.
Wojcik K., Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Warszawa 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.