„PR‑owski znaczy pozytywny?”: postrzeganie public relations przez studentów dziennikarstwa
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.2306Słowa kluczowe:
public relations, dziennikarstwo, postrzeganie, studenci, profesjonalizmAbstrakt
Artykuł prezentuje analizę badania postrzegania public relations przez studentów dziennikarstwa. Badanie przeprowadzono na grupie składającej się ze studentów Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. Celem badania było poznanie wiedzy studentów dziennikarstwa o public relations, zidentyfikowanie umiejętności dostrzegania i postrzegania powiązań między PR a dziennikarstwem oraz zebranie opinii przyszłych dziennikarzy o public relations. Wnioski z przeprowadzonych badań wskazują nie tylko stosunek przyszłych dziennikarzy i medioznawców do branży public relations, ale dają także podstawę do dyskusji nad stanem public relations i dziennikarstwa w Polsce oraz rodzimej edukacji medioznawczej. Badania są kontynuacją prowadzonego przez autora projektu badawczego dotyczącego profesjonalizmu i etyki oraz edukacji public relations.Bibliografia
Adamus‑Matuszyńska A., Wstęp do praktyki public relations, Katowice 2012
Balawajder – PR‑owiec i dziennikarz w jednym?, http://www.proto.pl/informacje/info?itemId=132066&rob=Balawajder:_PR‑owiec_i_dziennikarz_w_jednym? (25.11.2015).
Grunig L. A., Grunig J. E., Dozier D. M., Excellent Public relations and Effective Organizations: A Study of Communication Management in Three Countries, Mahwah 2002.
Hope E., Etyka w zawodzie specjalistów public relations, Warszawa 2013.
Igor Janke: praca w agencji i program w TV. Zapewnia, że nie będzie rozmawiał o interesach klientów, http://www.proto.pl/informacje/info?itemId=132339&rob=Igor_Janke_bedzie_jednoczesnie_pracowal_w_agencji_PR_i_prowadzil_program_w_telewizji.__#8222;To,_o_czym_bede_rozmawiac,_nie_bedzie_dotyczyc_interesow_klientow,_dla_ktorych_pracujemy_#8221 (27.11.2015).
Kodeks Dobrych Praktyk Związku Firm Public relations, kwiecień 2004., http://www.zfpr.pl/kodeks‑dobrych‑praktyk (29.11.2015).
Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public relations, 26.06.1996, http://www.polskipr.pl/o‑stowarzyszeniu/kodeks‑etyki/ (29.11.2015).
Kotler P., Marketing, red. nauk. wyd. pol. M. Belka, Warszawa 1994.
Public relations we współczesnym świecie: między służbą organizacji i społeczeństwu, red. J. Olędzki, Warszawa 2011.
Olędzki J., Etyka w polskim public relations. Refleksje badawcze, Warszawa 2009.
Piwek A., Drużyna Pierścienia, czyli etyka w PR, http://www.proto.pl/archiwum/info?itemId=131695 (27.11.2015).
Przybysz Ł., Komunikowanie polityczne 2.0. Analiza amerykańskiej i polskiej kampanii wyborczej, Warszawa 2013.
Przybysz Ł., Przybysz: PR‑owski znaczy pozytywny, http://www.proto.pl/archiwum/info?itemId=132439 (27.11.2015).
Przybysz Ł., Czy jesteś dumny z bycia PR‑owcem?: public relations w opinii studentów dziedziny, „Studia Medioznawcze” (publikacja w przygotowaniu; planowane wydanie: 2015 nr 2 (61), s. 11–26.
REPR: łączenie pracy dziennikarskiej i PR‑owskiej jest wątpliwe etycznie, http://www.proto.pl/archiwum/info?itemId=127873 (27.11.2015).
Rozwadowska B., Public relations. Teoria, praktyka, perspektywy, Warszawa 2002.
Seitel F. P., Public relations w praktyce, tłum. M. Albigowski, J. F. Dąbrowski, A. Święch, Warszawa 2003.
Wojcik K., Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Warszawa 2009.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.