Strategy of campaign management on the example of audiovisual messages of the pro­‑life movement

Authors

  • Klaudia Cymanow­‑Sosin Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/ssc.1602

Keywords:

pro­‑life campaign, pragmatic and context analysis, hammer advertising, shockvertising

Abstract

This article discusses the issue of campaigns that are not focused on consumption goods, but promote such values as life from the moment of natural conception. Pragmatic and context analysis has been performed on the messages that – although classified as persuasive communication – focus on certain ideas other than material goods. Analyses of messages representative of particular types (visual and audiovisual advertising, based on negative or positive emotions) point to a strong tendency to use traditional advertising strategies. First of all, it entails being based on a controversial message, which may violate the boundaries of the recipients’ aesthetics and thus oriented towards shockvertising, and secondly – quite the opposite: being based on a message with features characteristic of such genres as e.g. a document. The conclusions reached after the conducted analyses point to the need for this type of campaigns, which is based not on intrusive persuasive communication, but rather on a positive and kind message, which increases the attractiveness of the message itself. A direction is indicated which should be observed – in the author’s opinion – by specialists responsible for preparing and conducting a media and image strategy in the pro­‑life movement structures.

References

Augustyniak A., Reklama podprogowa – fakt czy artefakt?, Warszawa 1998.

Altheide D. L., Snow R., Media worlds in the postjournalism era, cyt. za: M. Lisowska­‑Magdziarz, Bunt na sprzedaż, Kraków 2000.

Albin K., Reklama. Przekaz, odbiór, interpretacja, Wrocław 2000.

Heath R., Ukryta moc reklamy. Co tak naprawdę wpływa na wybór marki?, przekł. A. Nowak, Gdańsk 2006.

http://ekai.pl/wydarzenia/x89485/kul­‑srodowiska­‑pro­‑life­‑musza­‑postawic­‑na­‑pozytywny­‑przekaz­‑medialny/(7.09.2015).

http://jedyniesluszne.blox.pl/2015/04/Skad­‑sie­‑biora­‑zdjecia­‑pro­‑life.html (2.09.2015).

http://niezalezna.pl/66043-skuteczna­‑kampania­‑antyaborcyjna (14.04.2015).

http://www.deon.pl/po­‑godzinach/dobra­‑reklama/art,16,najlepsza­‑reklama­‑pro­‑life­‑w­‑historii­‑ocen­‑sam.html (31.08.2015).

http://www.deon.pl/pro­‑life/inspiracje/art,10,prosto­‑z­‑brzucha­‑mamy­‑zobacz­‑piekne­‑zdjecia,zdjecie,17.html (2.09.2015).

http://www.hps.cam.ac.uk/visibleembryos/s7_4.html (2.09.2015).

http://www.katolik.pl/pierwszy­‑videoblog­‑pro­‑life­‑w­‑polsce-,23915,794,news.html (1.09.2015).

http://www.lennartnilsson.com/q_a.html (4.09.2015).

http://www.piotrskarga.pl/usa--szokujacy­‑film­‑z­‑poznej­‑aborcji­‑i­‑grozby­‑pod­‑adresem­‑obroncow­‑zycia,6910,i.html (6.09.2015).

http://www.pro­‑life.org.pl/2010/11/on­‑jest­‑w­‑drodze­‑brytyjska­‑kampania.html (3.09.2015).

http://www.pro­‑life.pl/baza­‑wiedzy/galerie/czlowiek­‑przed­‑narodzeniem (2.09.2015).

http://www.se.pl/wiadomosci/polska/szok­‑zdjecia­‑plodu­‑w­‑kawalkach­‑i­‑hitler­‑kampania­‑a_132248.html (28.08.2015).

http://www.thehindu.com/multimedia/dynamic/01621/ULTRA_1621097e.jpg (4.09.2015).

http://www.wiadomosci24.pl/artykul/on_jest_w_drodze_czyli_zdjecie_usg_plodu_jezusa_142630.html (3.09.2015).

https://www.youtube.com/watch?v=-jm4XZV2fk0 (5.09.2015).

Hugo­‑Bader J., Niemy krzyk, „Gazeta Wyborcza” nr 517, 26 lutego 1991, s. 8.

Jachnis A., Terelak J. F., Psychologia konsumenta i reklamy, Bydgoszcz 2002.

Jan Paweł II, Encyklika Evangelium vitae.

Kerckhove, de D., Powłoka kultury. Odkrywanie nowej elektronicznej rzeczywistości, tłum. W. Sikorski, P. Nowakowski, Warszawa 1996.

Penc J., Kreowanie zachowań w organizacji, Warszawa 2001.

Szucki T., Encyklopedia marketingu, Warszawa 1998.

Toscani O., Reklama – uśmiechnięte ścierwo, tłum. M. Misiorny, Warszawa 1997.

Wiedza o reklamie, red. M. Siwiec, Bielsko­‑Biała, 2009.

Downloads

Published

2016-02-01

Issue

Section

Dział tematyczny