Strategia zarządzania kampanią na przykładzie przekazów audiowizualnych ruchu pro‑life
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.1602Słowa kluczowe:
kampania pro‑life, analiza pragmatyczno‑kontekstowa, reklama młotkowa, reklama szokującaAbstrakt
W niniejszym artykule został poruszony problem kampanii, które nie są zorientowane na dobra konsumpcyjne, lecz promują takie wartości jak życie od naturalnego poczęcia. Analizie pragmatyczno‑kontekstowej zostały poddane przekazy, które – mimo że przynależą do komunikacji o charakterze przekonywającym, ich przedmiotem nie są żadne dobra materialne, ale pewne idee. Przeprowadzone analizy komunikatów reprezentatywnych dla poszczególnych typów (reklama wizualna i audiowizualna, oparta na emocjach negatywnych i na odczuciach pozytywnych) wskazują na silny trend korzystania z tradycyjnych strategii reklamowych. Po pierwsze jest to bazowanie na przekazie kontrowersyjnym, mogącym naruszać granice odbiorczej estetyki, zmierzającym w kierunku shockvertisingu, po drugie – plasująca się na przeciwległym biegunie komunikacja oparta na przekazie o cechach charakterystycznych dla takich gatunków jak np. dokument. Wnioski, jakie powstały w wyniku przeprowadzonych analiz, wskazują na zapotrzebowanie na tego typu kampanię, która opiera się nie na nachalnej komunikacji perswazyjnej, ale na – zwiększającym atrakcyjność odbioru – przekazie pozytywnym i życzliwym. Wskazany został kierunek, w jakim – zdaniem autorki – powinni zmierzać specjaliści, odpowiedzialni za przygotowanie i przeprowadzenie strategii medialnej i wizerunkowej w strukturach ruchów pro‑life.Bibliografia
Augustyniak A., Reklama podprogowa – fakt czy artefakt?, Warszawa 1998.
Altheide D. L., Snow R., Media worlds in the postjournalism era, cyt. za: M. Lisowska‑Magdziarz, Bunt na sprzedaż, Kraków 2000.
Albin K., Reklama. Przekaz, odbiór, interpretacja, Wrocław 2000.
Heath R., Ukryta moc reklamy. Co tak naprawdę wpływa na wybór marki?, przekł. A. Nowak, Gdańsk 2006.
http://jedyniesluszne.blox.pl/2015/04/Skad‑sie‑biora‑zdjecia‑pro‑life.html (2.09.2015).
http://niezalezna.pl/66043-skuteczna‑kampania‑antyaborcyjna (14.04.2015).
http://www.deon.pl/po‑godzinach/dobra‑reklama/art,16,najlepsza‑reklama‑pro‑life‑w‑historii‑ocen‑sam.html (31.08.2015).
http://www.deon.pl/pro‑life/inspiracje/art,10,prosto‑z‑brzucha‑mamy‑zobacz‑piekne‑zdjecia,zdjecie,17.html (2.09.2015).
http://www.hps.cam.ac.uk/visibleembryos/s7_4.html (2.09.2015).
http://www.katolik.pl/pierwszy‑videoblog‑pro‑life‑w‑polsce-,23915,794,news.html (1.09.2015).
http://www.lennartnilsson.com/q_a.html (4.09.2015).
http://www.pro‑life.org.pl/2010/11/on‑jest‑w‑drodze‑brytyjska‑kampania.html (3.09.2015).
http://www.pro‑life.pl/baza‑wiedzy/galerie/czlowiek‑przed‑narodzeniem (2.09.2015).
http://www.se.pl/wiadomosci/polska/szok‑zdjecia‑plodu‑w‑kawalkach‑i‑hitler‑kampania‑a_132248.html (28.08.2015).
http://www.thehindu.com/multimedia/dynamic/01621/ULTRA_1621097e.jpg (4.09.2015).
http://www.wiadomosci24.pl/artykul/on_jest_w_drodze_czyli_zdjecie_usg_plodu_jezusa_142630.html (3.09.2015).
https://www.youtube.com/watch?v=-jm4XZV2fk0 (5.09.2015).
Hugo‑Bader J., Niemy krzyk, „Gazeta Wyborcza” nr 517, 26 lutego 1991, s. 8.
Jachnis A., Terelak J. F., Psychologia konsumenta i reklamy, Bydgoszcz 2002.
Jan Paweł II, Encyklika Evangelium vitae.
Kerckhove, de D., Powłoka kultury. Odkrywanie nowej elektronicznej rzeczywistości, tłum. W. Sikorski, P. Nowakowski, Warszawa 1996.
Penc J., Kreowanie zachowań w organizacji, Warszawa 2001.
Szucki T., Encyklopedia marketingu, Warszawa 1998.
Toscani O., Reklama – uśmiechnięte ścierwo, tłum. M. Misiorny, Warszawa 1997.
Wiedza o reklamie, red. M. Siwiec, Bielsko‑Biała, 2009.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.