Taboos of political correctness – a shield or a muzzle?
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.2000Keywords:
taboo, political correctness, the freedom of speechAbstract
It is commonly practiced today – especially in offices and the media – political correctness, as well as the mechanisms by which it uses, have had already numerous studies. Among them we find those whose authors express their concerns and fears, accusing political correctness primarily attempt to limit so important for the modern human values, which is the freedom of speech. At the opposite extreme, however, are the publications in which emphasizes its importance in the fight for equality of each person. We can confidently say that the authors of both groups uphold important for our community of values, having its source in the dignity of the human person. This article is an attempt to analyze the phenomenon, which is political correctness, and the search base of the conflict indicated attitudes.References
Hughes G., Political correctness: a history of semantics and culture, New Jersey 2010.
Kacprzak M., Pułapki poprawności politycznej, Radzymin 2012.
Kołakowska A., Wojny kultur i inne wojny, Warszawa 2012.
Krötner T., Political correctness: Vom linken Wahn zur rechten Wirklichkeit, „Blätter für Deutsche und Internationale Politik” 1995 nr 11, s. 1367–1374.
McCombs M., Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, przeł. B. Radwan, Kraków 2008.
Merta T., Kłopoty z polityczną poprawnością, „Ius et Lex” 2010 nr 1, s. 201–210.
Mill J. S., O wolności, przeł. A. Kurlandzka, Warszawa 1999.
Parini J., Academic conservatives who decry „politicization” show staggering naivete about their own biases, „Chronicle of Higher Education” 7 December 1988, s. B1–B2.
Pinker S., Words and rules: the ingredients of language, New York 1999.
Rekomendacja Nr R 97 (20) Komitetu Ministrów Rady Europy dotycząca „mowy nienawiści”, http://www.mowanienawisci.info/post/rekomendacja‑r-97–20-komitetu‑ministrow‑rady‑europy‑nt‑mowynienawisci/ (19.10.2016).
Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2006.
Schönbohm J., Politische Korrektheit. Das Schlachtfeld der Tugendwächter, Waltrop–Leipzig 2009.
R. Scruton, Wolność słowa i wolna opinia, przeł. A. Legutko‑Dybowska, „Ius et Lex” 2010 nr 1, s. 179–191.
Wasilewski J. S., Tabu, Warszawa 2010.
de Tocqueville A., O demokracji w Ameryce, przeł. M. Król, Warszawa 1976.
Weigel G., Dwie europejskie wojny kulturowe, http://wiadomosci.dziennik.pl/wydarzenia/artykuly/180535,dwie‑europejskie‑wojny‑kulturowe.html (17.10.2016).
Widłak S., Moyens euphémistiques en italien contemporain, Kraków 1970.
Wirthgen A., Political correctness, Die „korrigierte“ Sprache und ihre Folgen, Linguistik‑Server Essen, http://www.linse.uni‑due.de/linse/esel/pdf/pol_correct.pdf (20.10.2016).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.