The family as an environment to support the decisions of educational and career young people with physical disabilities

Authors

  • Katarzyna Kutek-Sładek Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/ssc.2004

Keywords:

disability, family, choice of profession

Abstract

This article discusses the role of the family in the process of assistance related to the direction of education and the profession young people with physical disabilities choice. For this group, as future employees – well­‑educated young people with disabilities – entering into the labor market sometimes is long and often fails. There is the significant role of the family as a supportive environment. The particular attention was paid to the discussion of the factors affecting the educational and professional choices, among others: parents’ educational level, the choice of field of study and occupations of family members, the situation of social­‑household family, parents satisfaction with career choices investigated, and others. In addition, the review of the possibilities for career development of people with disabilities on the basis of system support has been made during those considerations.

References

Auleytner J., Głąbicka K., Polskie kwestie socjalne na przełomie wieków, Warszawa 2001.

Bańka D., Psychologiczne uwarunkowania perspektyw zawodowych młodzieży. Studium roli rodziny, Katowice 1983.

Byra S., Percepcja wsparcia i osoby wspierającej studentów niepełnosprawnych, w: Student niepełnosprawny – wybrane konteksty, red. S. Byra, M. Parchomiuk, Lublin 2010, s. 31–48.

Cierpiałowska T., Studenci z niepełnosprawnością, problemy funkcjonowania edukacyjnego i psychospołecznego, Kraków 2009.

Danieluk B., Wizja świata społecznego a aktywność polityczna młodzieży: raport z badań, Warszawa 2006.

Giermanowska E., Racław M., Niepełnosprawni absolwenci szkół wyższych – nowy potencjał zawodowy czy narastający problem społeczny?, „Acta Universitatis Lodziensis, Folia Sociologica” 50 (2014), s. 7–26.

Janowski A., Aspiracje młodzieży szkół średnich, Warszawa 1977.

Kukla D., Duda W., Czerw­‑Bajer M., Osoby niepełnosprawne w systemie edukacji i poradnic­twa zawodowego, Warszawa 2011.

Kukla D., Wybory zawodowe uczniów, „Edukacja i Dialog” listopad/grudzień 2009, s. 54–58, www.eid.edu.pl (23.10.2015).

Matyjas B., Opieka i wychowanie w rodzinie bezrobotnej: zakres i formy pomocy, w: Opieka i wychowanie w rodzinie, pod red. C. Kępskiego, Lublin 2003, s. 48–53.

Ochonoczenko H., Potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie aktywizacji zawodowej, War­szawa 2007.

Okoń W., Słownik pedagogiczny, Warszawa 1981.

Pentor Research International S. A., Badania wpływu kierunku i poziomu wykształcenia na aktywność zawodową osób niepełnosprawnych. Raport końcowy, Warszawa 2009.

Sowa J., Młodzież niepełnosprawna a wybór zawodu i jego determinanty, Rzeszów 1987.

Suszek K., Rodzina a rozwój dzieci i młodzieży, Szczecin 1995.

Winiarski M., Rodzina – szkoła – środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej, Warszawa 2000.

Wieczorek G., Rola rodziców w procesie przygotowania dziecka do wyboru zawodu, w: Rodzina w lokalnym systemie pomocy społecznej, red. S. Czarnecka, R. Majer, M. Mirowska, Często­chowa 2005.

Downloads

Published

2017-05-01

Issue

Section

Rozprawy, opracowania