Rodzina jako środowisko wpierające decyzje edukacyjno­‑zawodowe młodych osób z niepełnosprawnością ruchową

Autor

  • Katarzyna Kutek-Sładek Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/ssc.2004

Słowa kluczowe:

niepełnosprawność, rodzina, wybór zawodu

Abstrakt

W niniejszym artykule omówiono rolę rodziny w procesie wsparcia związanego z wyborem kierunku kształcenia i zawodu przez młode osoby z niepełnosprawnością ruchową. Dla tej grupy, jako przyszłych pracowników – dobrze wykształconych młodych osób z niepełnosprawnościami – wejście na rynek pracy jest czasami trudne i bardzo często kończy się niepowodzeniem, stąd rola rodziny jako środowiska wspierającego wydaje się znacząca. Szczególną uwagę zwrócono na omówienie czynników wpływających na wybory edukacyjno­‑zawodowe, takich jak: poziom wykształcenia rodziców, wybór kierunku studiów a zawody wykonywane przez członków rodziny, sytuacja socjalno­‑bytowa rodziny, zadowolenie rodziców z wyborów zawodowych badanych i inne. Ponadto dokonano przeglądu możliwości rozwoju karier zawodowych osób z niepełnosprawnościami w oparciu o funkcjonujący system wsparcia.

Bibliografia

Auleytner J., Głąbicka K., Polskie kwestie socjalne na przełomie wieków, Warszawa 2001.

Bańka D., Psychologiczne uwarunkowania perspektyw zawodowych młodzieży. Studium roli rodziny, Katowice 1983.

Byra S., Percepcja wsparcia i osoby wspierającej studentów niepełnosprawnych, w: Student niepełnosprawny – wybrane konteksty, red. S. Byra, M. Parchomiuk, Lublin 2010, s. 31–48.

Cierpiałowska T., Studenci z niepełnosprawnością, problemy funkcjonowania edukacyjnego i psychospołecznego, Kraków 2009.

Danieluk B., Wizja świata społecznego a aktywność polityczna młodzieży: raport z badań, Warszawa 2006.

Giermanowska E., Racław M., Niepełnosprawni absolwenci szkół wyższych – nowy potencjał zawodowy czy narastający problem społeczny?, „Acta Universitatis Lodziensis, Folia Sociologica” 50 (2014), s. 7–26.

Janowski A., Aspiracje młodzieży szkół średnich, Warszawa 1977.

Kukla D., Duda W., Czerw­‑Bajer M., Osoby niepełnosprawne w systemie edukacji i poradnic­twa zawodowego, Warszawa 2011.

Kukla D., Wybory zawodowe uczniów, „Edukacja i Dialog” listopad/grudzień 2009, s. 54–58, www.eid.edu.pl (23.10.2015).

Matyjas B., Opieka i wychowanie w rodzinie bezrobotnej: zakres i formy pomocy, w: Opieka i wychowanie w rodzinie, pod red. C. Kępskiego, Lublin 2003, s. 48–53.

Ochonoczenko H., Potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie aktywizacji zawodowej, War­szawa 2007.

Okoń W., Słownik pedagogiczny, Warszawa 1981.

Pentor Research International S. A., Badania wpływu kierunku i poziomu wykształcenia na aktywność zawodową osób niepełnosprawnych. Raport końcowy, Warszawa 2009.

Sowa J., Młodzież niepełnosprawna a wybór zawodu i jego determinanty, Rzeszów 1987.

Suszek K., Rodzina a rozwój dzieci i młodzieży, Szczecin 1995.

Winiarski M., Rodzina – szkoła – środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej, Warszawa 2000.

Wieczorek G., Rola rodziców w procesie przygotowania dziecka do wyboru zawodu, w: Rodzina w lokalnym systemie pomocy społecznej, red. S. Czarnecka, R. Majer, M. Mirowska, Często­chowa 2005.

Pobrania

Opublikowane

2017-05-01

Numer

Dział

Rozprawy, opracowania