Mediaton as a educational method

Authors

  • Katarzyna Wojtanowicz Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/ssc.2005

Keywords:

peer mediation, education, responsible young

Abstract

Mediation is a commonly used method of conflict resolution. It is also widely used in building the responsibility of the younger generation. The use of mediations is a form of personal and civic education of this social group. In this application, the mediation undertaken a number of functions, in particular taking over responsibility for their own behavior of young people, shaping the attitude of tolerance, values and morals, as well as communication skills and mediation. This is particularly important in the era of reforming the Polish system of upbringing and education. Not without significance is also taking action to support the family in carrying out its functions of education, building social attitudes and moral. Mediation is a tool that develops empathy in young people and to sensitize each other, building interpersonal relationships, which in today’s world often replace new technologies.

References

Czarnecka­‑Dzialuk B., Wójcik D., Mediacja w sprawach nieletnich w świetle teorii i badań, Warszawa 2001.

Gmitrowicz D., Jędrzejczak J., Od kreatywności do innowacyjności, Warszawa 2013.

Gójska A., Huryn V., Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Warszawa 2007.

Lewicka A., Grudziewska E., Mediacja sądowa. Alternatywna metoda resocjalizacyjna?, Lub­lin 2010.

Łęcki K., Szóstak A., Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej, Warszawa 1996.

Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej, Mediacje rodzinne w praktyce. Poradnik, Kra­ków 2008.

Profesjonalny mediator: zostań nim. Poradnik metodyczny, red. A. Lewicka, Lublin 2008.

Słownik etyczny, red. S. Jedyna, Lublin 1990.

Vademecum skutecznej profilaktyki młodzieży, red. S. Grzelak, Warszawa 2015.

Downloads

Published

2017-05-01

Issue

Section

Rozprawy, opracowania